Észvesztően hátborzongató
Teljes nevén: Lancia Delta HF Integrale. Már maga a név is borzongató. Aztán ha még hozzávesszük, hogy hatszor nyert rali világbajnokságot, életnagyságú borsószemek nőnek a hátunkra. És ez így van rendjén. Félre kell tenni mindenféle olaszautós előítéletet, és kellő alázattal - vagy inkább áhítattal - kell közelíteni egy Integrale felé. Azt meghálálja, és megmutatja, mit tud.

A Lancia Delta az 1979-es frankfurti motorshow-n mutatkozott be, a bódét Giugiaro tervezte, és 1980-ban az év autója lett. Négykerékhajtású, HF jellel is ellátott változata 1986-ban mutatkozott be. Ezt a jelet az audio technikában Hi-Fi-nek ismerik, és itt is majdnem ugyanazt jelenti. Kétezer köbcentis turbómotor, 165 lóerővel. Viszkó kuplung, Torsen első diffi. Nagyjából ennyi volt benne ekkor, és természetesen a raliban való fellépéshez kellett ezeket a példányokat utcára is legyártani, és meg nem hívták őket Integrale-nak. Ennyit a születésről.
Az 1987-es évben - mikor beléptek a rali VB-be - rögtön nyertek is egy világbajnoki címet, és ezután még zsinórban ötször. Vagyunk páran, akik ebben az időszakban eszméltünk az autókra, és azt hallottuk a középiskola megkezdésekor, hogy a Lancia Delta a rali világbajnok... aztán az érettségikor még mindig ugyanezt olvastuk az újságokban, aztán még utána is. Ezen évek folyamán - természetesen a raliban elkövetetett fejlesztések miatt kellett utcára is dolgozni - a HF 4WD átalakult először Integrale-vá, aztán meg EVO-vá.
Itt kell eloszlatnunk egy tárgyi tévedést. EVO3-as Lancia Delta ugyanis nem létezik, ezt csak nálunk hívják így. Van a 8 szelepes (186LE), van a 16 szelepes (205LE) és van az EVO (215LE) amiből a fejlesztés miatt létrejött az egyes, majd a kettes. Ezt a kettest hívják sokan hármasnak. Mielőtt valaki lehülyézne, elárulom, hogy ezt nem magamtól találtam ki, hanem az Integrale-ok hazai egyik legnagyobb tudósa - akire simán illik az Integrale guru megnevezés -, Bartos Janika vázolta fel.
A fejlesztések során került az autóba intercooler (még 87-ben), meg elektronikus injektálás. Néhány apróbb külső módosítás az agresszív megjelenést is fokozta, mint például a kétféle méretű első fényszórók. Ebben az évben érték el a 185 LE-t. A gyári adat a 0-100 km/h gyorsulásra 6.6 (!), a végsebességre 215 km/h. A 89-ben megjelent 16 szelepes verzióknál a gyorsulás már 5.7-re csökkent (végsebesség 220), de több Integrale tulaj állítása szerint ez szinte teljesíthetetlen. A 6 másodperc már nagyon-nagyon jó idő, és az is 20-ból egyszer ha sikerül. Úgyhogy mégse kell rájuk irigykedni.
Ezekben a 16 szelepes típusokban jelent meg először az ABS, de ezt valamirevaló Integrale tulaj a turbónyomás feltekertetésével szinte egy időben - ha nem előbb - kikötteti. Ebben az autóban ugyanis nincs helye a sofőrt felülbíráló elektronikának. Az ilyen kategóriás autóknál, mivel nem ritkán használják tempósabb haladásra is, nem engedhető meg, hogy az előre eltervezett kanyarvételbe - mert előre kell tervezni, és ha az autó váratlan dolgot produkál az régen rossz - bármi is beleszóljon.
< >
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
