Jég hátán

Zamboni 700 jégsimító teszt

2001.11.28. 12:13

Végre kiderült, mit csinál az az érdekes fehér dobozszerű jármű a műjégen. Körbe-körbe megy és közben: gyalul, gyűjt, vagy csorgat.

Élénken él bennem a kép: az általános iskolám gondnoka dermesztő hidegben, zöld mackónadrágban, usankával a fején locsolja a sportpályát. A módszer tökéletes, de ha komoly jeget szeretnénk, a slag és a mínusz kevés.

 
   
   

A budapesti műjégpályán korszerűbb eszközökhöz nyúltak. A profi tükörjég építése összetett feladat. A gépház fagyaszt ahogy bír, de a felület megmunkálásra speciális szakember és speciális szerkezet kell.

Bányai István, a Zamboni 700 kezelője készségesen segített és szerény képességeimhez mértem próbálta elmagyarázni, hogyan is működik a jégsimító. Az érdekes gépezet gyalulja a jeget, felszedi a havat, mossa a jeget, majd vizet tesz rá, ami utána ráfagy. Természetesen ezeket a folyamatokat több lépcsőben végzi más-más munkafázisban.

 
   
 

Első lépésben egy lapkés segítségével gyalulják a jeget. Ez olyan kés, amilyen a nyomdaipari vágógépeken van. Egy kezelőszervvel menet közben is állíthatják a fogásmélységet. A gyalult hószerű anyagot a kés előtt mozgó vízszintes tengelyű orsó a gép középvonalába viszi, ahol egy függőleges orsó a három köbméteres tartályba nyomja.

 
   
   

Egyes korszerű gépek megolvasztják a havat, de nálunk ilyen nincs. A Műjégen a tartályt általában körönként ürítik a pálya szélén. Attól függ, milyen éles a kés. Mert a kést sajnos sűrűn kell cserélni. A rengeteg kosz gyorsan kiveszi az élét. Négy-ötnaponta megy az élezőbe. Az élezés elég húzós, körülbelül hétezer plusz áfa körül van.

 
   
 

Ha megtörtént a gyalulás, következhet a víz felhordása. A Zamboni 700 másfél köbméteres tartályát meleg vízzel töltik fel. Azt csurgatják rá, ügyelve a hibákra. A vezető melletti csapokkal szabályozható a vízmennyiség. Ennél a munkafázisnál nagyon kell figyelni az időjárást.

Ha nagyon szeles az idő, kevesebb víz kell, mert hullámos lesz a pálya. Ha pedig nagyon meleg van, 10-12 fok, akkor nem meleg vizet, hanem hideget használnak, mert melegben a meleg víz hazavágja a gépházat. A szél és a nap a jég legnagyobb ellensége.

 
   
   

A pálya vastagságát kéthetente fúrásokkal ellenőrirzik. Húsz ponton fúrnak, abból kiderül, hogy milyen szinten kell gyalulni vagy korrigálni. Nagyobb eső után ez a folyamat kimaradhat, mert a csapadék szintbe hozza a pályát.

A Zamboni tizenegy éve teszi a dolgát a műjégen . Van egy másik hasonló, ami a 20 éves, de az inkább már csak pihen. Hamarosan érkezik a vadonatúj gép, az ára 40 millió forint.

 
   
 

A Ford kisteherautó alvázára épült szerkezetet 120 lóerős hathengeres soros benzines Ford motor hajtja, hidrohajtással, ami munkagépekben megszokott. Kellő gondoskodással szinte elnyűhetetlen. Régen, amíg a stadion volt a tulajdonosa, tartottak egy kicsinyke raktárkészlet csapágyakból, láncokból, lánckerekekből, kopó alkatrészekből.

Jelenleg a Fővárosi Önkormányzat a tulajdonos, és nincs raktárkészlet. A szervizigény általában minimális, csak a csapszegeket kell cserélni, bár az egyik hidromotort most cserélték egymillió forintért.

 
   
   

Szervo hidromotorral működik minden, a meghajtás is. Fokozatmentes, csak irányváltó van benne. Hogy milyen gyorsan halad, attól függ, mennyire toljuk előre vagy hátra az kart. A munkafolyamattól függ a sebessége, lehet vele 8-10 km/órával száguldani, de amikor szedi a havat, akkor csupán 5-6 km/h, vagy még lassabb az ideális sebesség.

Természetesen szöges gumik gondoskodnak a megfelelő tapadásról. Sajnos amikor még a Sportcsarnokban szervizelték, lábon tette meg az utat odáig, és nem mindig jeges úton. A szögek megsínylették az utazást, így most nem könnyű a manőverezés.

 
   
 

A Zamboni 700-at gazdagon műszerezték. Fordulatszámmérő, egybekötve üzemóra mérővel, benzinmérő, egy vízhőmérő - ami Fahrenheit fokban méri a vizet -, és benzinszint mérő. A benzintank hetven liter. A háromezres motor normája 13.8 liter/óra. De ha nagyobb terhelésnek, gyalulásnak vagy hóesésnek van kitéve, ez az érték emelkedhet.

A Műjégpálya jégsimítójának késszélessége 2,44 méter. Ez a Zamboni legnagyobb modellje, és ez az egyetlen ilyen nagy gép az országban. A többi, ami van pld. a Kisstadionban, ettől kisebb.

 
   
   

Egy rövid tesztvezetés alatt kiderült, hogy az üléspozíció kényelmes ugyan, de a teljesen függőleges kormány kicsit szokatlan. Bár nagyobb kihívás az edzésre készülő korisok testi épségének megőrzése, mert mint a csatolt kis filmecskéből kitűnik, a kilátást sem nevezném tökéletesnek.

 
   
 

Sajnos a fűtött fülkére sem fektettek nagy hangsúlyt, ezért a meleg szvetter kötelező felszereltség. Vizsgáztatni nem kell, és nehéz gépnek minősül. Az üzemeltető hatáskörébe tartozik, hogy a vezetőtől mit követel meg.

Naponta körülbelül két és fél órát dolgozik, több fázisban.
Ahogy Bányai István meséli:
"Bezártunk, leszedtem a havat, meggyalultam a pályát, utána hozok rá vizet, kijavítom a hibákat, aztán este ugyanez. De este bővítettebb a dolog, mert edzések vannak. Most is lesznek edzések, csak most gyorskorcsolya, este meg hoki.
Elnyűhetetlen gép, bár attól függ, ki kezeli. Ez nem versenyautó!"

Műszaki adatok:
Hó tartály 3,54 m3
Víz tartály: 1892 Liter
Hidraulika olaj: 140 Liter
Paraméterek leengedett hó tartállyal:
Szélesség: 2,59 m
Magasság: 2,64 m
Hosszúság: 4,04 m
Paraméterek felemelt hó tartállyal:
Szélesség: 2,59 m
Magasság: 4,17 m
Hosszúság: 5,03 m
Tengelytáv: 1,83 m
Penge szélesség: 243,8 cm
Fordulókör: 6,1 m
Súlya üresen: 4273 kg
Súlya vízzel töltötten: 6214 kg

 
 zamboni.com
 
Ha valaki beleszeretett a bemutatott jégsimítóba, és esetleg emlékét a forró nyári napokon is megőrizné, azoknak szeretettel ajánlom a zamboni hivatalos oldalán a Pro Shop menüpontot, ahol 20 dollárért egy készlet Zamboni-s golflabdát vagy "Future Zamboni Driver" feliratú könnyű gyermekalsót is vásrolhat.

Fölmerült a kérdés, mit is csinál nyáron egy jégsimító vezető: Bürger Miklós a Városligeti Műjégpálya és Csónakázó Tó igazgatója elmondta, hogy minden kollégájának 2-3 szakmája van, ezért senki sem marad munka nélkül. Sokan a gépház karbantartásán dolgoznak, de akad munka a csónakáztatás területén is.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

23 perce
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28