Jég hátán
Zamboni 700 jégsimító teszt
Végre kiderült, mit csinál az az érdekes fehér dobozszerű jármű a műjégen. Körbe-körbe megy és közben: gyalul, gyűjt, vagy csorgat.
Élénken él bennem a kép: az általános iskolám gondnoka dermesztő hidegben, zöld mackónadrágban, usankával a fején locsolja a sportpályát. A módszer tökéletes, de ha komoly jeget szeretnénk, a slag és a mínusz kevés.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A budapesti műjégpályán korszerűbb eszközökhöz nyúltak. A profi tükörjég építése összetett feladat. A gépház fagyaszt ahogy bír, de a felület megmunkálásra speciális szakember és speciális szerkezet kell.
Bányai István, a Zamboni 700 kezelője készségesen segített és szerény képességeimhez mértem próbálta elmagyarázni, hogyan is működik a jégsimító. Az érdekes gépezet gyalulja a jeget, felszedi a havat, mossa a jeget, majd vizet tesz rá, ami utána ráfagy. Természetesen ezeket a folyamatokat több lépcsőben végzi más-más munkafázisban.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Első lépésben egy lapkés segítségével gyalulják a jeget. Ez olyan kés, amilyen a nyomdaipari vágógépeken van. Egy kezelőszervvel menet közben is állíthatják a fogásmélységet. A gyalult hószerű anyagot a kés előtt mozgó vízszintes tengelyű orsó a gép középvonalába viszi, ahol egy függőleges orsó a három köbméteres tartályba nyomja.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Egyes korszerű gépek megolvasztják a havat, de nálunk ilyen nincs. A Műjégen a tartályt általában körönként ürítik a pálya szélén. Attól függ, milyen éles a kés. Mert a kést sajnos sűrűn kell cserélni. A rengeteg kosz gyorsan kiveszi az élét. Négy-ötnaponta megy az élezőbe. Az élezés elég húzós, körülbelül hétezer plusz áfa körül van.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ha megtörtént a gyalulás, következhet a víz felhordása. A Zamboni 700 másfél köbméteres tartályát meleg vízzel töltik fel. Azt csurgatják rá, ügyelve a hibákra. A vezető melletti csapokkal szabályozható a vízmennyiség. Ennél a munkafázisnál nagyon kell figyelni az időjárást.
Ha nagyon szeles az idő, kevesebb víz kell, mert hullámos lesz a pálya. Ha pedig nagyon meleg van, 10-12 fok, akkor nem meleg vizet, hanem hideget használnak, mert melegben a meleg víz hazavágja a gépházat. A szél és a nap a jég legnagyobb ellensége.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A pálya vastagságát kéthetente fúrásokkal ellenőrirzik. Húsz ponton fúrnak, abból kiderül, hogy milyen szinten kell gyalulni vagy korrigálni. Nagyobb eső után ez a folyamat kimaradhat, mert a csapadék szintbe hozza a pályát.
A Zamboni tizenegy éve teszi a dolgát a műjégen . Van egy másik hasonló, ami a 20 éves, de az inkább már csak pihen. Hamarosan érkezik a vadonatúj gép, az ára 40 millió forint.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Ford kisteherautó alvázára épült szerkezetet 120 lóerős hathengeres soros benzines Ford motor hajtja, hidrohajtással, ami munkagépekben megszokott. Kellő gondoskodással szinte elnyűhetetlen. Régen, amíg a stadion volt a tulajdonosa, tartottak egy kicsinyke raktárkészlet csapágyakból, láncokból, lánckerekekből, kopó alkatrészekből.
Jelenleg a Fővárosi Önkormányzat a tulajdonos, és nincs raktárkészlet. A szervizigény általában minimális, csak a csapszegeket kell cserélni, bár az egyik hidromotort most cserélték egymillió forintért.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Szervo hidromotorral működik minden, a meghajtás is. Fokozatmentes, csak irányváltó van benne. Hogy milyen gyorsan halad, attól függ, mennyire toljuk előre vagy hátra az kart. A munkafolyamattól függ a sebessége, lehet vele 8-10 km/órával száguldani, de amikor szedi a havat, akkor csupán 5-6 km/h, vagy még lassabb az ideális sebesség.
Természetesen szöges gumik gondoskodnak a megfelelő tapadásról. Sajnos amikor még a Sportcsarnokban szervizelték, lábon tette meg az utat odáig, és nem mindig jeges úton. A szögek megsínylették az utazást, így most nem könnyű a manőverezés.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Zamboni 700-at gazdagon műszerezték. Fordulatszámmérő, egybekötve üzemóra mérővel, benzinmérő, egy vízhőmérő - ami Fahrenheit fokban méri a vizet -, és benzinszint mérő. A benzintank hetven liter. A háromezres motor normája 13.8 liter/óra. De ha nagyobb terhelésnek, gyalulásnak vagy hóesésnek van kitéve, ez az érték emelkedhet.
A Műjégpálya jégsimítójának késszélessége 2,44 méter. Ez a Zamboni legnagyobb modellje, és ez az egyetlen ilyen nagy gép az országban. A többi, ami van pld. a Kisstadionban, ettől kisebb.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Egy rövid tesztvezetés alatt kiderült, hogy az üléspozíció kényelmes ugyan, de a teljesen függőleges kormány kicsit szokatlan. Bár nagyobb kihívás az edzésre készülő korisok testi épségének megőrzése, mert mint a csatolt kis filmecskéből kitűnik, a kilátást sem nevezném tökéletesnek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Sajnos a fűtött fülkére sem fektettek nagy hangsúlyt, ezért a meleg szvetter kötelező felszereltség. Vizsgáztatni nem kell, és nehéz gépnek minősül. Az üzemeltető hatáskörébe tartozik, hogy a vezetőtől mit követel meg.
Naponta körülbelül két és fél órát dolgozik, több fázisban.
Ahogy Bányai István meséli:
"Bezártunk, leszedtem a havat, meggyalultam a pályát, utána hozok rá vizet, kijavítom a hibákat, aztán este ugyanez. De este bővítettebb a dolog, mert edzések vannak. Most is lesznek edzések, csak most gyorskorcsolya, este meg hoki.
Elnyűhetetlen gép, bár attól függ, ki kezeli. Ez nem versenyautó!"
Műszaki adatok:
Hó tartály 3,54 m3
Víz tartály: 1892 Liter
Hidraulika olaj: 140 Liter
Paraméterek leengedett hó tartállyal:
Szélesség: 2,59 m
Magasság: 2,64 m
Hosszúság: 4,04 m
Paraméterek felemelt hó tartállyal:
Szélesség: 2,59 m
Magasság: 4,17 m
Hosszúság: 5,03 m
Tengelytáv: 1,83 m
Penge szélesség: 243,8 cm
Fordulókör: 6,1 m
Súlya üresen: 4273 kg
Súlya vízzel töltötten: 6214 kg
|
Fölmerült a kérdés, mit is csinál nyáron egy jégsimító vezető: Bürger Miklós a Városligeti Műjégpálya és Csónakázó Tó igazgatója elmondta, hogy minden kollégájának 2-3 szakmája van, ezért senki sem marad munka nélkül. Sokan a gépház karbantartásán dolgoznak, de akad munka a csónakáztatás területén is.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
