Tiszta lappal
A Fritz rádióra hangoltunk, és Falco Vienna Calling számára büszkén vonultunk a Falcónál is unalmasabb német Lübben utcáin. Az iskolás fiatalok tátott szájjal bámultak a kocsi után. Az új Volkswagen Jetta ott megdobogtatja a szíveket.
Ha azzal kezdem, mennyire utáltam az ötös Golfot, és számomra mennyire érdektelen autó, elfogultnak tartanak. Ha azt mondom, az új Passattól sem hasaltam le, úgy érzem, további bajba keveredek. Nem tehettem mást tehát, terápiás célból felkerekedtem, és az utazás minden gyötrelmét kiállva kipróbáltam, és megpróbáltam megszeretni a legújabb Volkswagent, a félig Golf, félig Passat Jettát.
A kezelés némiképp sikeres volt, a Jetta vállalható autó, ráadásul egyéniséget is találtam az egyik tárolórekeszben egy VW emblémás sörnyitó képében. Tudom, tudom, hogy Golf GTI-ben is volt ilyen, de most már nem csak a kiváltságosok tartozéka - a VW sörnyitó a polgári felszereltség része lett. Zseniális, maga a VW karikatúrája.
A '80-as években sorkatonai szolgálatom alatt dekoratőrként egy békegalambot ragasztottam a Magyar Népköztársaság katonai doktrínájára. Semmi különösebb célom nem volt, csak kicsit elmértem, és a tabló gyártásakor a szöveg alatt sok hely maradt. Hirtelenjében csak egy békegalambsablont találtam, azzal próbáltam javítani a helyzeten.
Éreztem, ingoványos a talaj, és amikor őrnagy elvtárs csodálkozva tekintett a tablóra, megpróbáltam elmagyarázni, hogy a hadsereg védelmi jellegű, ezért a béke a fő cél, és a béke szimbóluma a galamb, vagy valami ilyesmit. Egy hónap múlva új tablót kellett csinálnom.
Kíváncsi vagyok, a VW tervezőknek hogyan sikerült beadniuk, miért kell a sörnyitó a Jettába? Főleg abban a tudatban, hogy manapság a sörön kívül gyakorlatilag mást nem lehet ezzel a szerszámmal nyitni. Ha sör, akkor Németország, és ha Németország, folszkvágen, csak hogy a sztereotípiáknál maradjunk.
Amerika über alles!
Minden jel arra mutat, hogy a fő
csapásirány az USA. Itthon az új Jettának komoly konkurensekkel
kell megküzdenie, ott jobbak az esélyek. A Jettát
mindig is jobban megbecsülték az óceánon túl. 1979 óta 6,6
millió Jetta talált gazdára, amiből 2,2 milliót adtak el
Észak-Amerikában.
Az új Jetta bejelentése a Volkswagen észak-amerikai
részlegétől származott 2004. november 18-án, és idén január 5-én
mutatták be a Los Angeles Motor Show-n. A forgalmazás márciustól
indult az Egyesült Államokban és Kanadában. Azóta 45 ezer autót
értékesítettek.
Az autó kizárólag a VW mexikói gyárában készül, innen
exportálják a világ minden tájára.
Az USA-ban futó típus külsőleg - a hátsó rendszám kiképzésen kívül - megegyezik az európai változattal. Szemből ötös Golf, némi krómorral, ami úgy tűnik, a közeljövőben a Volkswagenek stílusjegye lesz, hátulról gyakorlatilag egy Passat. A hátsó lámpákról - a sajtótájékoztatón - büszkén hirdették, hogy LED-esek, de ha jobban megnézzük, a tolatólámpa és a ködlámpa hagyományos, a körülöttük lévő krómgyűrű pedig semmi. Vajon ködlámpára nem futott a LED-ből? Mindenesetre tény, hogy jól világítanak, és divatos a stílus.
Oldalról is ismerősnek tűnik, az oldalablakok vonala leginkább a Phaetont juttathatja az eszünkbe. A Jetta 4,55 méter hosszú, 1,78 méter széles, és 1,46 méter magas, azaz 178 mm-rel hosszabb, 46 mm-rel szélesebb, és 13 mm-rel magasabb az elődjénél. Az igazi felhördülés indulásunk előtt történt, amikor kinyitottuk a csomagtartót. A Bora 455 literje helyett az 527 liter nemcsak papíron néz ki jól, hanem a valóságban is óriás. Nagyon tetszett, hogy a hátsó ülések is előredönthetők, ráadásul kulccsal zárhatók, akárcsak a kartámasz mögötti kis ajtó.
Első körben egy kétezres, benzines, Sportline felszereltségűvel sikerült közel 200 kilométert autózni a zuhogó esőben, először Berlinben, majd autópályán, aztán kis falvakon keresztül. Igazán jó élmény volt. Az autó belül-elöl Golf, nekem tökéletesen kényelmes. Az anyagok jók, csak a világos bőrkárpit nekem nem tetszik. A navigáció óriási képernyője jól áttekinthető, a tájékoztatónyilak a műszerek közötti kijelzőn is megjelennek. Szépen mondta az irányt, bár amikor Berlin központjában egy elvétett kanyar után off-roadot kiáltott, egy kicsit megrökönyödtem.
A 2.0 FSI a városból kiérve kezdte jól érezni magát. A kellemes zápor korlátozta a szélsőséges megmérettetést, de éreztem, hogy az üresen 1373 kg-os autót könnyedén mozgatja a 150 ló. Gyorsulása 9,2 másodperc, végsebessége 210 km fölött van. Ehhez a motorhoz hatsebességes kézi váltó dukál, amit biztos sokan szeretnek, és biztos optimálisabb erőátvitelt eredményez, de nekem nem tetszik. Szerintem túl rövidek a fokozatok, és mintha egy kicsit akadt volna. Igazából a feláras, hatsebességes (Tiptronic) automatát szeretném.
Borából Jetta
Nem sikerült kideríteni, miért lett újra Jetta, de azt kell mondanom, jó választás. A Jetta név Magyarországon mindenkiben kellemes emlékeket idéz. Sok családnak a Jetta volt az első nyugati autója, és az egyes Golf alapokra épülő, első és második generációs Jetták megbízható, jó autók voltak. Nézzünk rá a Népítélet rovatra , és látjuk milyen címekkel illették: "Helyes kis pöffögő", "Imádtuk!", "Lomha kis csettegő", "Szürke Villám", "Az elnyűhetetlen" , "Fűtőolaj-Ferrari" , "halas baratno( nem ker semmit csak kiszolgal)", "Hű szolga", "Megbízható, engedelmes jószág".Talán az áramlatok és a szelek koncepciót próbálták erőltetni a Bora nevével. A délkelet-trieszti szél viszont nem hozott egyértelmű elismerést. A VW Bora nem vitte tovább a Jetták jó hírét, jellegtelen, középszintű autó volt.
Az új Jetta a név európai visszavételével tiszta lapról indulhat. A VW újra egységessé teszi a típus elnevezését, egyedül Dél-Afrikában és Dél-Amerika egy részén hagyják meg a Bora nevet, ahol a legelső Jetta típusból még mindig sok fut az utakon.
Második napon - kivételesen megint esőben -, a kisebbik dízelt próbáltam, Trendline felszereltséggel. Belül némiképp puritánabb textilkárpit, nincs ülésfűtés és manuális a klíma. Szerintem nem rosszabb az sem, a kétzónás klíma úgyis csak szemfényvesztés. Navigáció ide is jutott, gondolom, csak az újságírók kedvéért. Izgatottan húztam el a kézifék előtti rekesz ajtaját, de a megkönnyebbülés kisimította a ráncokat: itt is van sörnyitó.
A motor sokkal haragosabb, mármint a hangja. Nincs mese, ez dízel, nem lehet összetéveszteni. El tudnék képzelni szigorúbb hangszigetelést is. 77 kW, azaz 105 lóerő, 250 Nm nyomatékmaximummal. A végsebességre 189 km/órát adtak meg, amit a műszer szerint jócskán át tudtunk lépni. Egy szárazabb szakaszon kétszáz fölé is ment a mutató. A váltó itt ötsebességes, és szerintem jobb, mint a hatos.
A futómű már bizonyított az ötös Golfban. A Jetta is örökölte a jó tulajdonságokat, a négy független felfüggesztést a több lengőkaros hátsó futóművet és a rakás elektronikát. Óriási vezetési élményről nem tudok beszámolni, de gondolom, nem is ezt várták el. Szerintem nálunk népszerű lesz ez a motor-felszereltség összeállítás.
Ötféle motorral, a kipróbáltakon kívül 102 lóerős 1,6-os és 115 lóerős 1,6 FSI benzinessel, valamint 140 lóerős kétliteres TDI dízellel, Trendline, Comfortline és Sportline felszereltséggel választható az új Jetta. Magyar árakat még sajnos nem tudunk. Németországban a Trendline felszereltséggel, 1,6-os 102 lóerős motorral 18 950 euróba kerül, ami jelenleg kb. 4 670 000 Ft.
Volt olyan Volkswagenem, amit nagyon szerettem, és el tudok képzelni olyat, amit megint szeretnék. Például egy egyes Golf alapokra épülő pick-up kéne. Ez az új Jetta nem. Nem tudom megindokolni, miért. Első ránézésre technikailag nem lehet rá panasz, a forma sem rossz, és el tudom képzelni, hogy valaki nagyon szeresse. De ezt a kocsit nekik hagyom. Jó kis kocsi, szeresse más.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
