Kocka, a csepp elődje
Sőt még a tengerentúlon is sikerült kisebb-nagyobb érdeklődésre szert tennie. Amerikai tulajok beszámolói szerint még 2003-ban is volt, aki D-Kadettel furikázott a széles utakon, és csupán a 300 ezredik kilométernél vált meg tőle egy baleset miatt. Az USA-ban nagyon sokat adnak a kényelemre, és amit mindenki dicsért: az autó tágas utastere. Továbbá, hogy a 75 ló pont elegendő egy biztonságos előzéshez és az éves szerviz sem haladja meg a száz dollárt. Az egyik legmegbízhatóbb autóként írnak róla a fórumokon is, pozitívan méltatva minden téren. Itthon is csupa elégedett hangot lehet felfedezni, bárhová is kattint az érdeklődő. Valami hihetetlen, mennyire egyhangúan istenítik a népítélkezők a kocka-Corsát.
Manapság, így több mint húsz év elteltével sajnos már nagyon keveset látni belőle. Ha van, általában nagyon szakadt, de ritkábban feltűnik egy újrafényezett, nagyon rendben tartott darab, és néha kis tuninggal. Egyszer sikerült elkapnom egy sötétszürke, metálfénnyel díszített példányt, aminek még a csomagtartója, hátsója is hozta a ráragadt kocka elnevezést. Természetesen ültetve, a kerekek méretei sem a gyári szabványt, a 175/70 R13-ast tükrözték, és a hangja sem az alapszériára emlékeztetett – ízléses, de inkább sportos és egyedi. Nem kell neon az aljára, lampionok, százezres felnik, ezek nélkül is megakad rajta a szerető szem.
Úgy volt jó, ahogy volt, mint egy szögletes higanycsepp – itt fonódtak össze a két geometriai forma pozitívumai. Majd elfelejtettem – csak hogy ne egy másik Kadettal kelljen befejeznem –, a fenntartása sem vészes. Kivéve, ha nem romlik el mondjuk (az esetünkben nem annyira a régmúltban) egy kuplungtárcsa, a karburátor, bírja még egy ideig a gázbovden. A súlyadó és a kötelező nem túl megterhelő, az előbbi 6600, az utóbbi meg negyedévre 7158 forint. Étvágyban sem vészes, városban 8-9 litert fogyaszt, de így a harmadik X-hez közelítve már belefér a 10 liter feletti átlag is. Persze ez a néhány perces hobbiutakon már nem sokat nyom a latba, csak jó a dicső múltat fátyolos tekintettel emlegetni.
Néha késztetést érez az ember, hogy pörgesse, nyúzza, menjen, amíg bírja, de az idő és a felértékelődő múlt megidézése során alázatosabban nyúl a váltókar után. Számomra a legfontosabb a hangja, a belső tér, a váltó hosszú útja és mindezek együttes élménye, ami mára sajnos egy időutazás vége. A Kadett napjai meg vannak számlálva, de jó lesz emlékezni, hogy pöccre indult, vastagon brummogott és mindig mindenhová el lehetett vele jutni.
Fel lehet még buherálni a hengerenkénti motronicot egy 1.6os A-corsa gsi-ről, de sztem 1.3-asra utcai használatra egy jól belőtt Varajet II karburátor való (legjobb ár/érték arány). Ha tényleg finom akarsz lenni akkor egy ilyen karbi és egy hengerfejfelújítás és kész. Ha ezek meg vannak csinálva, és a hengerek nem nagyon kopottak akkor a 75 ló hiánytalanul meglesz. Ez még nem kerül sokba, persze szerelőtől függ. Ha egy picit többet akarsz, akkor szedj/szedess le a hengerfejből picit, így nagyobb lesz a kompresszió, kicsit bővitsd és polírozd a csatornákat a hegerfejen, szerezz négyleömlős kipufogót, 60-as rendszert így akár olyan 90ló körül is lehet a géped, ez sem kerül sokba és nem fog sokkal többet enni és ezeket a módosításokat egyenként is lehet csinálni, külön-külön is segítenek.
Ha nagyon vadat szeretnél, akkor sport vezérműtengely, nagyobb szelepek csatornák, könnyített lendkerék, főtengely hajtókarok, fullos kipufogórendszer, és két dupla karbi (pl Weber) vagy hengerenkénti pillangószelepes versenybefecsi. Így már egész mérges lesz, de ez egy vagyon (több száz) ezt csak versenyzésre ajánlom és profi helyet ahol megcsinálják és akkor talán nem hullik szét párszáz km után.”
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.