Még lépcsősben is

Teszt: Daewoo Kalos 1.4

2003.02.05. 08:57

 
   
   

Az alapfelszereltség a versenyképes ár áldozatául esett. A tesztautónkban látható extrák többsége optikai csalódás: a 2 060 000 forintért nincs légzsák, ABS, szervokormány, rádió, klíma, tehát gyakorlatilag semmi. Egyetlen alapextránk van, de az legalább fontos dolog: az 1.4-es motor, ennél kisebbet Kaloshoz hál'isten nem adnak.

Hogy a Kalos olcsó lehessen, a dizájnon kívül nem költöttek többet a fejlesztésre, mint amennyit feltétlenül muszáj - az árversenyben fontos, hogy ne kelljen a fogyasztókon milliárdos kutatási költségeket behozni. A motornak csak a neve technós (ECO II), a teljesítménye és a fogyasztása olyan, mint bármelyik, rendesen összerakott 1,4-esé.

 
   
 

Műszakilag a futómű is hasonló, semmi érdekes, de az legalább jó (elöl MacPherson, hátul torziós rúd). Hiába másfél méter magas a Kalos, kevésbé imbolyog, mint egy Suzuki Swift, vagy egy előző generációs Peugeot 206-os.

Az ergonómia tökéletes; ez ebben a kategóriában azt jelenti, hogy az index, ablaktörlő vagy a szellőzőrendszer működtetésekor könnyen boldogulunk, nem akad be az ujjunk és semmiért nem kell kényelmetlenül nyújtózkodni. A pedálok elhelyezése jó, olcsó kisautókban pedig gyakori hiba, hogy túl közel van egymáshoz gáz és fék, vagy a teljes sort tolták jobbra, és valamiféle tvisztelős lábtartással kell vezetni. A duda rossz helyen van, de ha valaki Kalost vesz, egy hét alatt épp megszokja.

 
   
   

Az ajtó burkolatába süllyesztett kártyatartó lyuk a Kalos egyetlen alapáras luxusa. Na jó, és elöl-hátul egy-egy pohártartó. És visszajelző figyelmeztet a rosszul visszatekert tanksapkára. A fűtést a hidegrekord alkalmával sikerült tesztelni: teljesen jó, még mínusz 15-ben is szépen lefűti az ablakról a jeget.

Az üléskárpitok még épp elviselhetők, de ebben a kategóriában ha nem kifejezetten ocsmány kárpitokat látok, az már nagy öröm - mintha a kisautók vásárlóit kifejezetten büntetnék a gyártók, hogy így serkentsék őket a nagyobb márkatárs vásárlására, elvégre szépet rajzolni önmagában még nem kerül többe, mint csúnyát.. Ez a Daewoo-ra ezúttal nem vonatkozik.

 
   
 

A Kalos minősége szempontjából jó hír, hogy a General Motors csak a koreai gyárakat vette meg, a lengyel és román összeszerelő üzemektől eltekintett. Így a Kalosban valószínűleg nem kell majd évente kétszer hűtőt cserélni, mint egyik-másik lengyel Lanosban, hogy a románokról ne is beszéljünk.

Az alap-alap Suzuki olcsóbb, de abban sincs semmi, csak a háromhengeres motor. Ebben legalább kapunk egy rendes 1,4-est, jó futóművel, vonzó olasz dizájnnal. Ez utóbbi természetesen csak a ferdehátú modellekre vonatkozik, de a Kalos még az alanyi jogon riasztó lépcsős hátú mezőnyen is a legkevésbé borzalmas. Képeinktől megijedni nem szabad, a színesek sokkal jobban mutatnak, mint ez a fehér.

 
 

< >