Elöl kezdetben imponálóan komoly hatást tesz az emberre az autó. Ebben a tempomatos luxus-Kangooban a Mégane-ban elterjedt kormány mögött foglal helyet a pilóta, bal kezénél rendes négygombos-egypöckös ablak-tükörkönzol, jobb kezénél távirányító a cédés fejegységhez, előtte lágyan ívelt négyórás műszeregység. Minden kopog és kemény, természetesen, de hát sok személyautóban sincs másképp. Rakodóhelyből pedig rengeteg van, és mind tágas, mély. A személyautók világában ismeretlen ez a menetlevél, szállítólevél, számlatömb, munkaruha, laptop, telefon, kesztyű gyors elrekkentésére tervezett praktikum.
És aztán szép lassan itt is elkezdtem nem szeretni. Az ülőlap nagyon rövid, alig tartja a combot. Ugyanakkor a jobb térdem folyamatosan belevert a középkonzolba. A váltó rövid utakon jár és meglepően precíz (francia!), de a kormány teherautósan lapos, a pedálok is szörnyen közel vannak. A szélvédő meg zavaróan távolra kerül: kinyújtott karral se lehet elérni a vezetőülésből. A rádió fahangon szól, a fék meg annyira hamar fog, hogy állandóan lepotyogott minden a gyerekek öléből, ha kicsit lassítani akartam.
A motor amolyan igazi XXI. századi olaj- és környezetvédelmi válságból való szerkezet. Finoman hajtva alig eszik, közepesen hajtva se sokat. Vegyes üzemben 6,1, sok autópályával 6,3 liter alatt jártam vele nem is nagyon lassan. Ha felépül a töltőnyomás, elég erős is előzésekhez, de 2200 alatt félelmetesen halott, egyszerűen nem bír mit kezdeni a másfél tonnás tömeggel.
Nem érzik benne az erő
A cikk eredetileg egy 86 lóerős autóról szólt, azon egyszerű okból kifolyólag, hogy nem tűnt 106 lovasnak a Kangoo. Pedig annyi, ezt utólag úgy tudtam meg, hogy egy jóindulatú kolléga írt egy levelet, miszerint khm, a hatfokozatú váltó csak a legerősebb dízelhez jár. Mit is mondhatnék: kedves vásárlók; ha ezzel a 106 lóval így megy a Kangoo, ne is gondolkozzanak a csupán pártízezerrel olcsóbb gyengébb változaton.
És nagyobb tempónál a nagy légellenállással. A teherautókban bizonyára sokszor praktikus, személyautókban teljesen felesleges jó húsz centi magas extra tér a fejek felett azzal jár, hogy irdatlan mennyiségű levegőt tolunk magunk előtt. A teljesítményigény 110 felett ugrásszerűen megnő, a zajszint szintén, a fogyasztás meg pláne. Vagyis kényelmesen, családiasan a dízel Kangoo sztrádán 110-120-szal szeret menni, és akkor fogyaszt annyit, mint mondjuk egy Clio kombi 140 körül.
A legolcsóbb új Kangoo a 68 lóerős dízel Authentique, 3,56 millió forintért, a legdrágább a 106 lóra húzott másfél literes dízel, Privilége felszereltséggel, 4,44 millióért. Aki fél a gázolaj további relatív drágulásától a benzinhez képest, 1,6 literes benzinmotorral is megveheti a Kangoot, 106 lóerővel, 3,6 millió forintos induló ártól.
A tesztautó - kézi klímás, két légzsákos, kisasztalkás, négy hangszórós cédés hifis Privilége, 106 lóerőre beállított dízelmotorral - listaára tehát 4,44 millió forint. No meg az extrák: nyolcvanezer a tempomat, százötvena függöny- és oldallégzsákpár, száz az ESP, hetven a behajtható tükröket, hátsó villanyablakokat tartalmazó elektromos csomag, száz a finomabb klímából, esőérzékelőből és fényérzékelő világításból álló komfort pakk, negyven az mp3-at is kezelő fejegység felára. Plusz az alufelni. Tehát ez egy majd' ötmilliós autó. Mi a helyzet forintügyben a konkurenciánál?
Nagyjából ugyanez. A Fiat Dobló igényesen felszerelt Malibu változata 85 lóerős, 1,3 literes dízellel 4,64 milla. A Peugeot Partner 90 lovas, 1,6 literes HDI motorral szintén nem fapados Symbole-ként 4,77. A Berlingo ugyanezzel a motorral 4,97, jól kistafírozva, Multispace Plus kód alatt. A Volkswagen persze megkéri a kistányérnyi embléma árát: a Caddy Life induló ára is 5,25. És ott az Opel Combo: 75 lovas, egész jól beépített Cosmóként 4,54 millióba kerül. Bocsánat, ha valakiről megfeledkeztem.
Az előző szériáról írták olvasóink
Eddigi hibái ellenére szeretjük,( nem tudom miért, talán a
kényelme és fogyasztása miatt, belül zárható rekeszek a tetőben,
mint a repülőkön, meg jól rálátni a forgalomra) 3 gyerekkel
használjuk , bár le fogjuk cserélni, mert hátul már szűk a
kölköknek.
A család kedvenc nagy sárga esernyője
Írjon ön az új Kangooról
Árban tehát nem rossz a Kangoo, és nem is ad kevesebbet, mint a
többi beülésezett minifurgon. Meg többet se, vagyis akárhány légzsákot,
hangszórót tesznek bele, sosem lesz igazán személyautó.
A
Dacia Logant ellenben például annak tervezték. Ugyanezzel a
dízelmotorral, hét üléssel 3,52 millió a leg
gazdagabbkevésbé szerény felszereltségben,
Laureate-ként. Én inkább azzal járnék. (Ami nem igaz, mert a fenti
listából a Doblót előbb vinném haza. Azt valahogy szeretem, ha
teherautós is.) De kedves feleségemnek mégis inkább a Kangoo kéne, mert
szerinte jobban néz ki. Neki van igaza? Vagy nekem? Vagy a daciásoknak?
Vagy egyikünknek sem?