Ehhez az is kell, hogy belül is jól érezzük magunkat. A méretek már eleve kényelmes elhelyezkedést ígérnek - a tengelytáv 7 centivel hosszabb, mint a Golfé. Az ülések mérete és egymástól való távolsága is meglepően nagy. Hihetetlen, de tényleg olyan érzés, mintha igazi autóban ülnénk. Mivel nem ez az első ilyen KIA, azt hiszem, valamikor véget ért egy korszak, és észrevétlenül már egy másikban vagyunk. Ahol a KIA-nak már csak az előítéletekkel kell megküzdenie, az autógyártásban már elérte azt a színvonalat, ahol nem kell magyarázkodnia.
Elöl-hátul olyan kényelem fogadja az utasokat, ami ebben a kategóriában még nem szokásos. Nemcsak lábban és vállban, de fejtérben is teljesen új távlatok nyíltak. Hosszabb távra persze inkább csak négy emberrel számoljunk. A vezető előtti rész - mármint a kormány és a műszerek - ebben a felszereltségben azt a szintet hozza, ami az önfeledt autózáshoz manapság már kell. A kormányról vezérelhetjük a hi-fi cuccot, ami azon túl, hogy MP3-at is lejátszik, még egy aprósággal kedveskedik. Lent, a váltókar előtti dobozkánál nemcsak a szivargyújtó rejtőzik, hanem kis lehajtható ajtó mögött egy USB-csatlakozó is van - persze nem az alapfelszereltségnél. Ide bedugva kedvenc zenéinket tartalmazó pendrive-unkat, a fejegységen pedig az AUX bemenetet kiválasztva, máris düböröghet a Randalíra.
A csomagtartó alaphelyzetben 340 literes, miközben a padlójában rejtőzik még egy rekesz. És persze a hátsó ülések döntögetésével fokozhatjuk a méretet. Azért Dacia MCV-űrmértre ne számítsunk, de amit a Cee'd 3 850 000 forintért kínál, maximálisan megfelelő. És hogy ennyi pénzért milyen motort kapunk hozzá? Itt az újabb csattanó.
Motorválaszték tekintetében sincs a Cee'dnek szégyenkeznivalója. Háromféle benzines és kétféle dízel a választék. Nekem most a legkisebb, 1,4-es benzines jutott. De micsoda egynégyes ez! 109 lóerő testvérek között sem kevés ekkora motorból. A múltkor azt mondtam, 1,6-tól a 127 lóerő manapság nem a világ, így most azt kell mondjam, 1,4-től a 109 sem egy vaszisztdasz, mégis a legerősebb a jelenlegi 1,4-esek közt.
Ez érződik is rajta. Semmi konkrét kiemelkedő tulajdonsága, és ez már önmagában konkrét kiemelkedő tulajdonság. Úgy használja ki a rendelkezésre álló 137 Nm-es nyomatékot, hogy sosem vesszük észre, csak egy egynégyes hajtja alattunk az 1300 kg körüli súlyt. Induláskor van némi riadalom, mivel a 137 Nm 5000-es fordulatnál jön elő, ahogy a 109 ló is 6200-nál -, jó néhányszor lefulladtam. Forgatni kell, nincs mese, a sok forgatástól viszont megjön az étvágy. 7,6 liter a városi fogyasztás a gyári adat szerint, és ez bizony csak felülről közelíthető meg.
Ha viszont ezt elfogadjuk, nagyon tudjuk majd szeretni a Cee'det. Minden része azért lopódott el mástól, hogy nekünk egyben legyen jó. A hátsó futómű például nagyon hasonlít a Focus multilinkes megoldására - elöl persze a már jól ismert MacPherson - és a minden modellhez járó elektromos szervokormányon keresztül tényleg jó érzés a vezetés. Az egyenesfutásba maximum a durva úthibák szólnak bele, a kanyarokban pedig jól dolgozik az átgondoltan összerakott futómű. A menetdinamikára sem lehet panasz, ha a sima felhasználást tekintjük. Ha jogsival játszós üzemmódra váltunk, akkor sincs gond, még autópályán sem. Bár ilyenkor lehet, hogy jól jönne még egy fokozat a váltóba.
Összességében tekintve sikeres projektet hajtottak végre a zsolnai koreaiak, sikerült olyan autót összerakniuk, amiben a jó tulajdonságok összegződnek. Presztízs terén még vannak kihívások a KIA-nál, de ez az árban tükröződik. Így mindenki jól jár. A gyártó sikeres modellt tudhat magáénak, a vevők pedig megfelelő minőséget kapnak.