Három doboz, négy kerék
Életérzés, csatamén - nyers, vad, nem éppen felhasználóbarát, de fogékonyaknak felejthetetelen élményt nyújtó élvezeti cikk. Forgasson TotalCar-t pályázónk lemcsak leforgatta, meg is írta.

November elején találkoztunk a szegedi autópiacon. Második generációs ikerlámpás ezerötös, hivatalosan 2106-1 volt már akkor is, én pedig pont ezt a típust kerestem. Kopott vajszín fényezésén furcsán tükröződtek az esőfelhők, a rozsda is sok helyen kezdte már felnyomni a festéket, és akkor még ott voltak a szörnyűséges háromküllős Golf IV-alufelnik is.
Szinte már láttam, amint matt feketén, körmös gumikkal a kifordított felniken kavarjuk a port valahol Szeged határában a motorházból kilógó kompresszor sivítása mellett. (Ha valaki párhuzamot fedezne fel iménti kijelentésem és a Mad Max filmek közt, az nem a véletlen műve.) Aztán gyorsan el kellett hessegetnem ezeket a gondolatokat, mivel egyébként is csak tetemes szülői segítséggel tudtam megvenni, hát még fenntartani.
Hogy formája szép-e, ízlés dolga. Tény, hogy a legszebb olasz hagyományokból építkezik, amire azután az elvtársak is rátettek egy lapáttal, lásd az ikerfényszórókat elöl (remekül világít a távolsági, a tompított kicsit rövid, igaz, még nem vettem a fáradságot, hogy beállítsam, hiszen így is jól használható), illetve a karakteres hátsó lámpákat. Mivel eredetileg a Lada sorozat luxusmodellje volt, nem fukarkodtak a díszlécekkel. Ha ettől eltekintünk, a karosszéria egyszerűen karakteres. Oroszosan durva vonalak és a klasszikus "három doboz" forma, ami legalább annyira áramvonalas, mint egy kenyérpirító.
Mindezek mellett a karoszériának van egy óriási előnye. Ez pedig maga
a lökhárító. Konkrétan, hogy:
- Nincs a karosszériával szorosan egybeépítve.
- Acélból van. (Így merjenek belém jönni hátulról valami színre
fújt lökhárítós csodával)
- Acél mivolta miatt hatalmas gumibakokat is kapott, így a
legtöbb félreparkolás megúszható.
A motorról, azt hiszem, nem sokat kell írnom. Nem most akarom megdönteni az összes előítéletet. A lényeg, hogy a többi autóhoz hasonlóan ez is tud zabálni, ha elhanyagolják. Ha viszont az ember rendesen karbantartja, elviszi beállíttatni a porlasztót, esetleg -uram bocsá'- maga állítja be hang alapján, amit mindenféle bűntudat nélkül meg lehet tenni, akkor meghálálja. Nem azt mondom, hogy olyan teljesítményt és/vagy fogyasztást kaphatunk, mint egy mai, komoly befecskendezős rendszernél, de emberhez méltó értékeket nem nehéz produkálni.
Tulajdonképpen ez a Lada egyik fő előnye. Ugyanis amellett, hogy megbízható igáslóként bármit megcsinál, tökéletes játékautó kezdő vezetőknek és/vagy önjelölt tuningmágusoknak, hogy a valóban hozzáértő profikat ne is említsük. Ezen az autón nagyon nehéz bármit elrontani, ha figyelünk a részletekre, mivel már-már kőbaltásan egyszerű.
Nyugodtan belenyúlhatunk, mivel úgy építették, hogy - tartalom szerint idézem- "A tajga közepén egy közönséges szerelő egy csavarhúzóval, egy kalapáccsal és némi káromkodással meg tudja javítani." Kisebb munkákat, mint az ablaklehúzó és az üléskárpit cseréje, vagy éppen a gyújtás és az alapjárat belövése már magam is elvégeztem, bár utóbbit természetszerűleg egy szakműhelyben gázelemzővel pontosabban hajtották volna végre. A porlasztót egyébként valamelyik takarékos beállítottságú elődöm már így is barbár módon megbuherálta. A vákuumos működtetésű második torkot (Ozon porlasztó van benne egy 2107 -esből) szabályzó megkerülőlevegő-csavar helyét felfúrta, és egy közönséges csavarral elzárta a levegő útját, így a második torok nem tud kinyílni.
A belső térben jelentkezik a hátsókerekes Ladák legkomolyabb hátránya. Nevezetesen az, hogy belül átkozottul kicsik. Ha én a magam 197 centijével beülök a kormány mögé, mögöttem semmilyen emberi lény nem tud kényelmesen elférni. Az üléspozíció is furcsa, különösen ha az ember a mai autók helykínálatához van szokva. Viszont az én hátsó felem alatt megfordult már sokféle négykerekű a kétütemű Trabitól kezdve a Zastaván át egészen Gergő barátom MTZ traktoráig, így azt hiszem az idők során hozzáedződtem a nyakatekert helyzetekhez, és immunis lettem a kényelemre.
A helyszűke ellenére viszonylag kényelmesen lehet utazni benne, persze nem négy embernek. Az ülések ugyanis kellemesen puhák és valahogy az utastér sem ölel körül olyan nyomasztóan, mint a mai autók esetében. Való igaz viszont, hogy nem is annyira biztonságos, de hát valamit valamiért. A műszerfal is hasonlít a korabeli olasz sportkocsik formavilágára. A fordulatszám- és olajnyomásmérő kedves figyelem a togliattiak részéről, amivel szintén a sportos érzést erősítik. Nem kis gyakorlati hasznuk is van, amit úgy érzem, nem kell részleteznem.
Most pedig térjünk a kezelőszervekre. A váltókart egy sportos érzelmű elődöm kurtíthatta meg oly' brutálisan, hogy most eredeti hosszának durván a fele. Tény, hogy sportosan néz ki, illetve biztos gyorsabban lehet kapcsolni, de abszolút nem áll kézre. Más kérdés, hogy ha eredeti hosszában volna jelen, saját térdem szabotálná a váltó kettesbe rakását, egyszóval drasztikus változtatások előtt állunk.
Ott van még a Ladák hírhedt kormányszerkezete is, minden szervóhoz szokott hölgyvezető legszörnyűbb rémálma. Tényleg nehéz tekerni parkoláskor, főleg az enyémen lévő sportkormánnyal, de forgalomban már egyáltalán nem. Hozzá lehet szokni, akárcsak a többi apró kellemetlenséghez, ha cserébe Ladát vezethet az ember.
És most jön a kendőzetlen dicsőítés, amit a konvencionális értékeket vallók javaslom, ugorjanak át. Itt ugyanis arról lesz szó, én minek érzem ezt az orosz vadállatot. A Lada ugyanis egy érzés, egy jelenség. A nagy pocsolya túloldalán ilyenekre mondják,"war horse". Magyarul ennek jelentése valahol a csataló és a harci mén közt van. Tömören szólva egy nyers, vad, nem éppen felhasználóbarát, de fogékonyaknak felejthetetelen élményt nyújtó élvezeti cikk.
Némileg zajos, bár a hátsó sportdob hangja minden hozzáértő szívét megdobogtatja. Kissé benzinre is szaglik, de valahogy ez is egyfajta karakteresen puritán hatást kölcsönöz neki. Részben ez utóbbi miatt lóg a szintén hírhedt Wunderbaum annyi Lada belső tükrén, amiket egyébként érdemes nagyobbra cserélni, ha látni is akarunk hátrafelé.
Ugyanakkor ha lenyomom a gázt, felpörög a motor, egyesben rádobom a kuplungot és a hátulja elkezd táncolni - az felemelő érzés. Mind a 75 togliatti lóerő azon munkálkodik, hogy gazdájuk a fellegekben érezze magát. Tegyük hozzá, ezt megcsinálja jeges úton is harmadikban, az már nem olyan jó.
A hátsó merev híd nem tűnik fel száraz úton, csak kanyarban dől nagyon a hátsó stabilizátor hiánya miatt. Ez könnyen megszokható, sőt mi több élvezhető, főleg ha az ember Ladához nem szokott ismerősöket szállít. Csúszós úton viszont jobb vigyázni a hasonló mutatványokkal, mert a hátulja verhetelenül könnyű. Többek között Andris barátommal is emiatt ragadtunk bele majdnem a mély, vendégmarasztaló marostői sárba.
Itt érdemes megemlíteni a luxusterepjáróknak is becsületére váló hasmagasságot, ami megfelelő körülmények közt azért ad bizonyos önbizalmat. Véleményem szerint a Ladának nem sok esélye van aszfalton a konkurenciát elnézve. Viszont szívesen csalogatnék rá egy-két porig ültetett VW-t vagy Audit a Szeged környéki dűlőutakra, hogy azután hízó májjal én segítsem ki őket az útra, majd kuncogva figyeljem amint több százezres kipufogóikat gyászolva elcsörömpölnek. Hát igen, szép álmok_
Országúton nem szereti, ha hajtják. Tény, hogy 140 km/h körüli végsebessséget mértünk benne, viszont ekkor már nagyon zajos, és a motor sem szereti tartósan. A stabil 90-es tempó épp megfelelő. Szélben és csúszós úton persze jobb lassítani, hogy a ködöt ne is említsem, mivel megálláskor hátul csak egy-egy dobfékre számíthatunk.
Városban könnyen lépést tart a forgalommal, habár zöldnél néha nehéz eltalálni a fordulatot ahol már nem rángat, de még nem is csúszik. Piros lámpánál komoly tornagyakorlatok kellenek, hogy információra éhes szemeimet a lámpára vessem, és ez néha frusztrál. Ugyanakkor a keskeny oszlopok miatt legalább rendesen beláthatok mindent, így a dobozkaszni nyújt is valamit.
Minden hibája ellenére nem kell jobb autó. A reggelenkénti örökös szivatózás és vízhőfok-figyelés megér annyit, hogy azután a lázadók büszkeségével mormolhassam magamban: Lada élt, él és élni fog!
|
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
