Meglepetés
Az a jó ebben a motorban, hogy ha valakinek odaadnak egy ilyen Lagunát, ugorjon már el ide-oda-amoda, eszébe sem jut majd, hogy 1500 köbcenti a hengerűrtartalom, meg hogy ez egy dízel. Nem mintha letagadhatná a dízelséget, csak nem kellemetlen, hanem semleges a hangja, teljesen más világ, mint a hangfegyver 2,0 PD TDI, akár Passatban, akár Outlanderben. Jó a hangszigetelés, nemcsak a tónusa nem kellemetlen, de a hangja se erős.
És egyszer se fulladtam le, ami modern, eurominimál dízeleknél gyakran valóságos rémálom; ebből teljesen hiányzik az alacsony fordulati fuldoklás. Városban se kell egyfolytában kapcsolgatni, hogy életben tartsuk, 90-nél közelíti a fordulatszám a 2000-et, 130-nál forog 2700 körül, de még így nullkilométeresen, emelkedőn, hatosban is tud gyorsulni. Na persze, ahhoz képest, amilyen kelletlenül a hatost bevette, könnyű nagyot alakítani az autósélet bármely területén.
A settings menü csak álló autóban érhető el, a START/STOP gombot pedig nyugodtan nyomkodhatjuk menet közben. Ellentétben a Mondeóval, amiben megkérdeztem Karit, vajon mi történik, ha menet közben véletlenül megnyomják a gombot? Az M1-es bevezető szakaszán megnyomta, és hirtelen nagy csend lett. Ebből menet közben kihúzhatjuk a kártyát, akár ki is hajíthatjuk Érdnél, legközelebb a müncheni tankolásnál lenne rá szükségünk, addig anélkül is elmegy az autó.
A gyári vegyes fogyasztási adat 4,9, ami majdnem akkora humor, mint a VW egykori háromliteres Lupója; teljesen irreális szám, de a hat liter körüli vegyes is elég jó, 1000 kilométer körüli országúti hatótávolság így is megvan. Nálam a bejáratós városban 8-8,4 között fogyasztott, sztrádán 7-et, ezekből egy-másfél majd lejön, ha bejáratták. A műszerfal kis kijelzője mutatja, mikor kell váltani, de annyira pici az ikon, hogy azt is nehezen silabizáltam ki, mi az ördögöt ábrázol egyáltalán. Meg nagy fékre az autó elakadásjelzőt villant. "A szokásos Renault-féle porhintés" - morogtam magamban.
Az új Lagunával kapcsolatban a gyártó sokat beszélt a vezetési élményről, ami a sportos modelleket leszámítva a Renault-nál eddig nem volt szempont. Azt már mindenki tudja, hogy a vezetési élményben a motor másodlagos, hiszen jó kormányzással-futóművel a gyengébb autó is lehet élvezetes, egy tohonya, tehetetlen erőművészt meg maximum az egyenesekben élvezünk.
A futómű és a kormányzás pedig nagyon jól sikerült, meglepő módon a Lagunát nem rosszabb vezetni, mint az Accordot vagy Mondeót, pedig ez itt alattam a kisdízel volt vasfelniken. Nagyon tartja a vízszintet kanyarban, már csak ezért is a fapados Lagunát ajánlom: a ballonosabb, kényelmes gumikkal is teljes értékű vezetési élményt ad.
A fűtést viszont külön ki kell emelnem. Tíz perc és másfél óra közé tettem volna, mikor lesz meleg, de öt perc alatt rendesen befűt. Úgy látszik, nem drága elektromos rásegítést építeni a szellőzőrendszerbe, mert ez már az alapmodellben is van, ami jó, mert különben egy dízelautóban nagyon kemény tud lenni egy hosszú tél.
Elöl semmi baj a helykínálattal. A Laguna kisebb, mint a Mondeo, de a kategóriában minden kisebb, mint a Mondeo. Amikor például a jobb első oldalablak résébe beleesett egy juharfa termése, és meguntam a percegést, simán lehúztam az ablakot, átnyúltam a vezetőülésből és kivettem. Ezt ilyen könnyedén azért a kategóriában nem kéne tudni megcsinálni. Tehát elöl összességében teljesen rendben van, hátul viszont ez itt a kategória legkisebb térkínálata.
A térdünk még úgy-ahogy elfér, a lábfejünknek viszont hiába keressük a helyet. "Nincs lábfejtér" - ezt mondogatták a kollégák, akik hátul ültek a brókermenzára menet, és amit elsőre valami kényszeres, nyelvújító tudálékoskodásnak véltem, visszafelé, ebéd után, hátul ülve már maga volt a realitás. Máskor fel se tűnik, hogy egy lábfej alapvetően az első ülés alatt fér el, itt viszont az alacsony. Alacsony a hátsó ülőlap is, nyilván a szépen lefelé kanyarított tetővonal miatt, így viszont nagyon sámlin ülős lesz a pozitúra. Rakhatták volna hátrébb is az egész hátsó ülést, akkor viszont nincs csomagtartó, ami így legalább egy elfogadható 450 liter.
A Laguna minden bizonnyal a kategória legkevésbé tágas autója,
még arra is gyanakodtam, hogy nem nagyobb, mint egy Mégane.
Úgyhogy gyorsan átültem belőle egy Mégane szedánba, és nem: a Laguna
elöl-hátul lényegesen nagyobb.
Csak a konkurenciánál kisebb.
Nagyjából a kifutó Toyota Avensis szintje, bár öt centivel
hosszabb, a tengelytávja is ugyanannyival nagyobb, de a Toyota
építészetileg sokkal racionálisabb. Elöl ugyan nem nagyvonalú a tér,
hanem épp jó, viszont ezt legalább hátul is tudja, az 500 liter feletti
csomagtartó is jobban mutat egy katalógusban.
Lehet persze pozitíven is értékelni, ha valaki kisebb az átlagosnál, nekem például a Mondeo egyszerűen túl nagy, a Laguna meg pont jó. Csak 4 felnőtt szállítására nem ez a legalkalmasabb, viszont lehet vele parkolni, parkolóházi rámpákon felcsettegni, ami egy Mondeo-mérettel már szopóág.
Nem látom kristálytisztán az új Laguna vásárlóközönségét. A vetélytársakhoz képest nem tud semmi különöset, árban például ott van, mint a Mondeo, a legkisebb dízel kicsivel hatmillió felett. Igaz, az a Fordnál 1,8, tíz lóval gyengébb és néhány évvel idősebb, azt a testet meg főleg nem úgy viszi. Az 1,5 dCI vezetési élménye viszont nemcsak a renault-sokat lepi majd meg, 4,9-es katalógus-fogyasztása pedig boldogító tudat, ha valaki nem méricskéli a tényleges fogyasztást. Akik alapban szeretik a Renault-t, és a kifutó Lagunájukat cserélnék ilyenre, azokat nem lesz nehéz rábeszélni.