Kevés dolgot vártak ennyire a világon. A zsidók a Messiást, a magyarok az eurót, a gémerek a Duke Nukemet lesik hosszú ideje lélegzet-visszafojtva. Az autóbuzik most egyet sóhajthatnak: a dízel boxermotor immár eljött közénk.
Na azért még van mire várni, akad jó pár örök hamarosan-téma az autós univerzumban. Nincs, de nemsoká lesz dízelhibrid, már csak párat kell aludnunk a bárki számára megvásárolható, sorozatban gyártott hidrogéncellás autóra , halljuk évek óta. De van teljesített ígéret is. A Tesla Roadstert már hazavihetjük, ha van százezer dollárunk. És a Subaru is megcsinálta, amit ígért: itt a dízel boxer.
A leglényeg: fekvő dízelhengerek
Hagyjuk a formát, hagyjuk a belsőt későbbre, kezdjük a lényeggel. A kétliteres, négyhengeres dízellel. Ami nem látszik. Lentről a levegő zavartalan áramlását elősegítő burkolat, fentről a terebélyes intercooler és a sok drót, csatlakozó, miegyéb takarja el. Mindegy, elhisszük, hogy ott van.
Hogy hosszában építették be, finom, de határozott lökések bizonyítják, ha üresben rugdossuk a gázpedált. A motor ugyanis minden pici gázra megpróbálja elcsavarni maga körül a kasztnit. Ez amolyan kellemes, macsó érzés a piros lámpánál: höjj, hogy fickándozik alattam a ménes!
Még Jeremy Clarkson szerint is nyomatékszegény alul, aszongya: it has a torque of a pencil sharpener, vagyis a boxerdízelnek alul akkora nyomatéka van, mint egy ceruzahegyezőnek. Szerintem ez nem igaz, de aki tud angolul, azért olvassa el a Times idevágó cikkét , mert vicces.
Elrajtolni is kellemes és macsós. Bár úgy kaptam meg a kulcsot Kari kollégától, hogy vigyázzak, mert könnyű lefulladni vele, egyszer sem fulladtam le. Kifejezetten könnyebb volt elindulni a boxerrel, mint a legtöbb mai soros kétezres dízellel. (Nem fogok méltatlan élcelődésbe rutinról meg évekről, hiszen Kari aktív raliversenyző, én meg nem. Tudjuk be a sikeremet annak, hogy már eleve készültem a jelenségre, amit tudatosan határozott gázkezeléssel könnyebb volt aztán nem produkálni.)
Kétszer kettő több-e, mint négy?
Az autógyártók a piaci verseny szellemében nemigen hagyják meglépni egymást semmilyen területen, csodák pedig viszonylag ritkán fordulnak elő, így a modern kétliteres dízelmotorok nagyjából hasonló nyomatékot, teljesítményt tudnak. A Subaru boxere így hát igazából természetesen nem jobb, mint bármelyik szabadon választott soros konkurens a mezőnyből – de nem is rosszabb. És ez nagy dicséret egy előzmények nélküli, önálló fejlesztésnek.
A BMW kétezres dízele 177 lóerős, 350 Nm-t tud x20d jelzésű legerősebb változatában, a leggyengébb verzió x18d kód alatt 143 lovas. A Saab kis 1,9 literese 150 lóerős, a kétturbós olasz származású csúcsmotor 179 lóerőt produkál, 370 Nm-t ad le. Az Audi A4 kétliteres dízele, hahaha, csupán 143 lóerős, 320 Nm-rel. Ehhez képest a Subaru lapos motorja 150 lóerőt és 350 Nm-t nyom ki – fekve. (Jesssz és wowww! Ezért az egy poénért megérte kifejleszteni a boxerdízelt!)
A motor vígan elhúzgálja a lapos, másfél tonnánál kicsit könnyebb testet. Pörgetni is érdemes, száznál egy visszakapcsolás-padlógáz egész izgalmas élmény – ha nem is olyan frenetikus, mint egy turbós-benzines Subaru-motoré. És milyen jó közben nézni a fogyasztásmérőn a szabályosnál jóval tempósabb országúti közlekedés mellett is csupán 6,2-6,4 literre rúgó fogyasztási értéket! A kútnál kicsit visszavehetünk a vigyorból, hazudós a Legacy, de hét liter alatt tényleg erőfeszítés nélkül el lehet járni vele, ebbe még némi pesti dugó is belefér.
Hangja nincs. Alapjáraton csak kívülről hallható, hogy jár egyáltalán, nagy fordulaton pedig a gördülési zaj és a szél süvítése teljesen elnyomja a motort. Talán olyan 1800-as fordulaton egy picit mintha kihallanék egy finom gurgulát, de ez minden. Sajnos.
És mindez úgy, hogy se a szél, se a gördülés zaja nem számottevő, a Legacy sokkal-sokkal csendesebb autónak tűnt 140-150 környékén is, mint, mondjuk, egy dízel Mondeo vagy akár új C5. Nem is értem, miért méltatlankodott Winkler annyira a keret nélküli ablakok sistergése miatt a bemutatón. Igaz, ő elsősorban az Outback süvítését ostorozta; az alacsonyabb, simább, áramvonalasabb és bizonyára már nem az előszériából való hazai Legacy mindenkiből kiváltotta az „azannya, de csendes!" felszólamlást, akit csak vittem vele a teszt alatt.
Megpróbáltam téríteni
Unokatestvérem épp most vesz autót, középkategóriást, dízelt, szedánt. Már ki is nézett magának egy GHIA felszereltségű fekete 2,2-es dízel Mondeót, kedvezményekkel nyolc és fél millióért. Pont ennyi a legdrágább, Comfort felszereltségű dízel Legacy is. A kedves rokon műszaki végzettségű és érdeklődésű, vállalkozó-cégvezetőként is rendszeresen talpig olajos ember, így hát úgy gondoltam, ha valami, a boxerdízel Subaru kibillentheti eltökéltségéből.
Nem sikerült eltántorítanom. Méltatta a Legacy csendességét, erejét, stabil úttartását, de azt mondta, marad a Mondeónál, mert az olyan szép, elegáns autó. Megértem; a Legacy inkább amolyan háttérben maradós understatement-fajta.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
