Na végre. Az aktuális 3-as BMW–C Merci–A4-es Audi-triónak szóló japán hadüzenetből mi is megkaptuk a magunk másolati példányát. Az új kis Lexust teszteltük, fenékszellőztetéssel, Mark Levinson hifivel, kanyarfényszóróval, tolatókamerával, kormánykapcsolós automata váltóval.
Szép autó, nagyon szép. Füge kollégának sikerült ugyan a Daewoo Leganzához hasonlítania a szilás hűtőmaszkot, de ez az ő baja. Az elöl-hátul morcosan összehúzott fényszórók, a remekül sikerült, még éppen nem giccses mértékben Fast and Furious jellegű széles sárhányó-domborítások, a magasan húzott, volvósan kivállasodó, alig kéttenyérnyi széles üvegcsíkot engedélyező övvonal kívánatos kis sportlimuzinná áll össze.
Ha hosszasabban elnézegeti az ember, számtalan apró formai játékot talál, amiktől tovább nő szívében a megbecsülés és szeretet Suguya Fukusato főtervező szan iránt. Szemből a fényszórókra rímelő ködlámpa-installációk és a hűtőrács trapézának szögeit másoló alsó szellőzőnyílás tűnik fel.
Oldalnézetből a hátrafelé meredeken feltörő övvonal, a kilincsek fészkeinek kis nyílhegyei és a nagymacskák izmos combjára emlékeztető hátsó domborulatok fogják meg a szemet. Hátulról a tökéletes szimmetria nyűgözi le a szemet. A két kipufogóvég, a két tolatólámpa és a két ködzárófény tükrös harmóniáját egy apróság teljesíti ki: még a becsavarozható vonószem furatát óvó kipattintható műanyag fedélből is kettő került a Lexusra.
Az sem rossz, amikor az ember kinyitja a hátsó ajtót, hátrasétál, ránéz a krómemblémára, majd a kárpitra, és megvilágosodik: az ajtóbehúzó fogantyú egy keret nélküli Lexus-logó! Egyet nem értek: hogy kerülhetett emberfejnyi, Suzuki Swiftet megszégyenítő méretű visszapillantó az első ajtókra?
Olcsó megoldás a gyártó, illetve a forgalmazó weboldaláról vett idézetekkel operálni egy autótesztben, de a Lexus IS honlapjának felkeresése után egyszerűen nem tehettem mást. Nézzék csak: „A Lexusnál a tökéletességre törekszünk. Mérhetetlenül ügyelünk a részletekre, amelyknek a legtökéletesebben kell együttműködniük. (Suguya Fukusato, Lexus-főmérnök).”
Ilyen felütés után igaz magyar ember természetesen azonnal kétszeresére nyitja pupilláját, érzékeit annyira felfokozza, amennyire illegális tudatmódosító szerek használata nélkül egyáltalán lehetséges, és elkezdi keresni a kákán a csomót. Kettőt találtam.
Az egyik a középkonzol, illetve a kardánalagút borítása a vezető térdénél. Recseg. A másik a kulcs nélküli indítórendszer apró idiotizmusa. Tudniillik ha először leállítom a motort, és csak aztán tolom – a figyelmeztető rettenetes sípolástól félig megsüketülve – P-be a váltót, akkor a számítógép valamiért közli, hogy key not detected, azaz nem találja a kulcsot. Erre az üzenetre ajtónyitáskor további sípolásokkal hívja fel a figyelmet, és a zár nem reagál a kulcs gombjaira.
Három napig zártam-nyitottam szégyenszemre a távirányítóból kihúzható szükségkulccsal a tizenötmilliós luxuskocsi ajtaját a kilincsről lepattintható borítás mögött található mechanikus zárral, mire rájöttem, hogy ha előbb tolom P-be a kart, és ezután nyomom meg a Start/Stop gombot, akkor nincs gond. Ja, és nincs kis ficak a kulcsnak; vagy marad a zsebben, vagy hányódik egy tárolórekeszben.
Ennyi. Ezektől eltekintve a Lexus IS belsejére már nemigen lehet panasz. Finomak a bőrök, kényelmesek a kompresszoros gerinctámasszal ellátott, mindkét oldalon motoros és memóriás első ülések, finoman simul a kézbe a jól formázott kormány. Kiváló a tizenhárom hangszórós, 1 850 000 forintos csomagban kapható Mark Levinson audiorendszer is; az első csipogók nyilván csak azért kerültek az autó stílusától nagyon idegen, csúnya műanyagházba, hogy látsszon: ez extra.
„... az IS új tervezési filozófiánkat testesíti meg, amelyet legjobban a »mélyreható egyszerűség« és »kifinomult elegancia« kifejezések fejeznek ki. Ezen tulajdonságok az IS utasterében is kézzel foghatók.”
Basszus, és valóban. A „kifinomult elegancia” nemcsak a felhasznált anyagok minőségében, de a küszöbökbe rejtett, neonkéken világító Lexus feliratban is megtalálható. Szánom-bánom, de elfelejtettem lefotózni, csodálatos látványtól fosztva meg a kedves olvasót. Sikerült viszont videofelvételt csinálnom a 6500-nál megjelenő narancsszín, hétezernél pirosba váltó fénygyűrűről a fordulatszámmérőn, valamint arról a kis show-műsorról , amit az órák mutatnak be minden motorindításnál. Ja, a sebességmérő meg szép, sárga fénygyűrűvel tud figyelmeztetni a beállítható tempó elérésére.