Talán háromszor nyomtam padlót egy hét alatt: az RX nyugis, mint semmi más. Leszámítva persze a többi Lexust. És semmi köze a terepjáráshoz.
Valamikor, egy Toyota sajtóbemutató repivacsoráján egy asztalhoz kerültem a zajcsillapításért felelős japán mérnökkel. A szokásos kényszeredett kommunikálás viszonylag hamar érdekes beszélgetéssé változott, ugyanis emberünk japános elhivatottsággal igyekezett beavatni munkájának részleteibe. Például hogy elvégeztek egy felmérést, amiből kiderült, hogy az emberek hallása kontinensenként változik, mégpedig elsősorban a beszélt nyelv hangszínéhez és rezonanciájához alkalmazkodva.
Példaként említette a japán és az európai nemzetek közti jelentős különbséget, miszerint a japán nyelvre a mély hangok a jellemzőek, miközben Európában a középtónus határozza meg a hallást. Mindebből következik, hogy egy olyan autó, amit egy japán Japánban csendesnek tart, azt egy európai vagy amerikai simán lefikázza a számára kellemetlen működési hangszín miatt.
E tény tudatában különösen értékelendő, hogy a Lexust világszerte úgy tartja számon a szakma - köztük természetesen az európai presztízsmárkák mérnökei is -, mint a legcsendesebb, leghatékonyabb zajszigetelésű autókat; mindamellett, hogy a legprecízebb gyártási minőséget is a Lexus produkálja.
Mindennek meg is van az eredménye, 1997-es bemutatása óta több mint egymillió RX készült. Amerikában ez a márka legnépszerűbb modellje, tavaly 108 775 fogyott belőle, közel háromszor annyi, mint az európai riválisokból. Európában a benzines luxus-szabadidőautók között az RX részesedése 21 százalék. Hogy ez így is maradjon, a Lexus lecserélte a benzinmotort, és emellett számos apró technikai újítást is végrehajtott.
A lökettérfogat 3 literről 3,5-re nőtt, a teljesítmény pedig 275 lóerőre, de nyomatékból is jut bőven (342 Nm 4700 1/min-en). Az új V6-ossal a 100-as sprint csak 7,8 másodpercig tart, a legnagyobb sebességet 200 km/órában elektronikusan korlátozzák. A fogyasztás a gyári adatok szerint nyolc százalékkal csökkent a korábbi kisebb, de kevésbé modern motorhoz képest, ám a 11,2-es vegyes átlagot nekem nem sikerült elérni - ez 13 és 16 liter között mozgott a fedélzeti számítógép szerint.
Ez az első olyan motor, amiben a Toyota, vagyis a Lexus kétszeres VVT-I szelepműködtetési rendszert alkalmaz. Ez magyarul azt jelenti, hogy a szívó- és a kipufogó oldali szelepsor is vezérelhető, előbbinél 40, utóbbinál legfeljebb 35 fokos eltérés valósítható meg. A szívócső hossza is változtatható, így mindezeknek köszönhetően az RX új motorja a világ V6-osai közül a legtöbb levegőt képes beszívni.
Ez persze csak a jéghegy csúcsa - lényegesen leegyszerűsítve az a helyzet, hogy a motor sokkal modernebb és csendesebb lett. Hiába vívott ki magának világhírt a Lexus csendességével, a zajszigetelésen is tudtak javítan. Új elemek a műszerfal mögött, a motorhezfedélen, a zajszigetelést szolgálják a szőnyegek, sőt, a speciális szélvédő is ( a belső oldalon akusztikus filmréteg nyeli el a zajokat, ami így állítólag akár 3 dB-lel is csökkenhet).
A középső, fő kipufogódobban olyan szelepet helyeztek el, ami kis fordulaton keltett rezonanciájával képes csökkenteni a kipufogózajt, miközben nagy fordulaton kinyit és növeli a teljesítményt. Mindamellett persze, hogy segít gyorsabban felmelegíteni a katalizátort és csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. A váltó is új, az ötfokozatú szerkezet sokkal gyorsabb és okosabb lett, 80 km/h-nál például 0,8 másodperccel gyorsabban vált, mint elődje, igaz, ha majd egy másodpercet tudtak faragni a váltási időből, akkor itt is volt az ideje a váltócserének.
Ezennel abba is hagynám a műszaki prezentációt, ám előtte még ki kell térnünk az összkerékhajtási rendszerre, valamint a terepjárási képességre. Ez nem lesz hosszú, ugyanis az RX tökéletes példája az amerikai piacra tervezett luxus-szabadidőautóknak, vagyis összkerékhajtási rendszerenék legfontosabb feladata a nyomaték átadása az aszfaltra.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
