A helyzet az, hogy a jelenlegi Mazda kínálatot elég nehéz kikezdeni. Hol van már az ocsmány 626-os, vagy a vicces Demio, amelyikről bármelyik kezdő komikus órákig tudna rögtönözni? Ha tehát egyszerre kell tesztvezetni mindenféle Mazdát, abból elkerülhetetlenül lesz effajta szégyenteljes, píárszagú írás.

A Mazdának igen jól megy mostanság. Minden új modellük sikeres, a cég 2002-ről 2003-ra Magyarországon 60, Európa egészén 26 százalékkal növelte értékesítését. Az idei év első negyedében itthon 501 Mazdát adtak el, 170%-kal többet, tehát 2,7-szer annyit, mint tavalyelőtt. Több pénz jut hát ránk, újságírókra is.
Nem is olyan rég 1800 kilométert autóztak kedves kollégáim, hogy az MX-5 új színeiről és keréktárcsáiról forgathassanak dokumentumfilmet. A Mazda Motor Hungary most csak Tolna megye szívébe, Hőgyészre vitte az autós újságírókat a legkülönfélébb Mazdákkal, hogy kipróbálhassuk azokat, aztán visszajöjjünk velük Budapestre.
A Mazda fél kilencre tűzte ki a találkozó időpontját. Esélyem sem volt eltévedni a sok klinkertéglás épület között, a 20-30 darab tiszta új autó - és a Mazdás napernyő - egyértelműen mutatta, hova kell beszégyenkeznem tizenhárom éves, kormos-karcos Tipómmal. Kettesével-hármasával gyorsan autót választottunk és többé-kevésbé egy tömegben elindultunk az autópálya felé.
MX5 - 1.6
Mivel főszerkesztőnk civilben egy MX5-össel közlekedik, kötelességemnek éreztem, hogy egy ilyennel keljek útra. Sajnos az egyetlen 1.8-ast már elhappolta egy fürgébb újságírópáros, így nekünk egy 110 lóerős 1.6-os maradt. Gyorsan bedobáltuk táskáinkat a várakozásaimhoz mérten meglepően öblös, 144 literes csomagtartóba, lecsaptuk a tetőt, bekapcsoltuk a rádiót és tűz. Egészen a Lágymányosi hídig, mintegy száz-százötven méteren át élveztük a hifit, aztán rájöttünk, a kabriózás a reggeli csúcsforgalomban nem beszélgetős műsorok hallgatásáról szól.
A merev karosszéria jól viselte az Egérút borzasztó kátyúit és nyomvályúit - mi kevésbé, még az immár 16 colosra növekedett kerekek sem tudták háttérbe szorítani Budapest nevezetességeit. Bőséggel kaptunk az arcunkba az Ifák-Ikarusok-negyventonnás szerelvények orrmagasságban lévő kipufogóiból. Derekasan tűzött a nap, izzott az aszfalt, forrón nyomult combomnak a kardánalagút - a klíma pedig sajnos nem része az alapfelszereltségnek. Nem volt egy lélekemelő, míg kivergődtünk a városból.
Volt, aki egy óra tíz perc alatt tette meg a 160 kilométeres távot, mi azért ilyen szintű KRESZtelen száguldozásra nem vetemedtünk. Épp csak megnéztük az M7-esen, mennyit megy az autó nyitott tetővel (197), aztán megálltunk egy percre. Mivel mindketten 180 centi fölé nőttünk, nagy egyetértésben csuktuk be a tetőt, és kellemesen mormoló-zúgó-visszhangzó 130-cal folytattuk a túrát Siófok felé.
A motor 110 lóerős - öt lóerővel gyengébb, mint ami a legelső, 1989-ben piacra került MX5-ökben. Autópályán csak az tűnik fel, milyen hosszú ideig tart, amíg a fordulatszámmérő mutatója harmadikban 3000-ről 7000-re vánszorog. De ha az ember Siófokról elindul Hőgyész felé a dimbes-dombos, itt-ott kanyargós 65-ös úton! Hamar kiderül, hogy hogy az 1035 kilogramm könnyedén arat győzelmet a 134 Nm felett.
MX5 - 1.8
Más világ. Változó szelepvezérlés, 146 lóerő hétezres fordulaton, hatsebességes váltó - ez a motor és erőátvitel méltó igazán az MX5-höz. Gázadásra tolja a fenekét, visszaváltásra pedig olyan mérvű motorfék jelentkezik, amivel akár már számolni is lehet egy kanyar előtti keresztbefordításhoz. Volt már nálunk, akkor imádtuk és nincs ez másképp most sem. Igaz, hogy több mint másfél millióval drágább az alapmodellnél, de aki nem csak lányokat (fiúkat) szeretne fűzni egy piros kabrióval, hanem igazán jókat akar autózni a világ legjobb roadsterével, annak épp az MX5 motorján nem szabad spórolni. Inkább szóljon kicsit gyengébben a tucctucc.
RX8
Bár vagy öt darab Wankel-motoros csoda állt az újságírók rendelkezésére, valahogy mégis ehhez a típushoz volt a legnehezebb hozzájutni. Sok újat nem mondhatok róla, hiszen a nemzetközi sajtóbemutatón már kipróbálhattuk az autót . Tényleg nagyon jó, a hangja valami isteni, nem robbanások sorozata, inkább mintha valaki nagyon-nagyon gyorsan tekerne egy húsdarálót. És háromezrenként ugrik egy oktávot, egészen kilencezerig.
Az RX8 ráadásul sokkal kevésbé élményautó, mint az MX5: normálisan, bár kissé erős szélzajban lehet vele családi autózni, négy fős családig bezárólag. A család beszállításánál ügyeljünk arra, hogy a Mazda szekrényként működik: először a hátsó ajtó záródik, aztán az első. Ha nyitott hátsó ajtó mellett csapjuk magunkra az elsőket, csúnya döndülés és zavart értetlenség lesz jutalmunk. Ez a B-oszlop hiányának ára. Maga a 192 lóerős alaptípus ára 7 499 000 forint, a legdrágább RX8 9 799 900 forintba kerül. Eddig Magyarországon több mint 100 megrendelés érkezett rá.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
