Hőgyészi zummogás

2004.04.29. 10:41

A helyzet az, hogy a jelenlegi Mazda kínálatot elég nehéz kikezdeni. Hol van már az ocsmány 626-os, vagy a vicces Demio, amelyikről bármelyik kezdő komikus órákig tudna rögtönözni? Ha tehát egyszerre kell tesztvezetni mindenféle Mazdát, abból elkerülhetetlenül lesz effajta szégyenteljes, píárszagú írás.

csik.jpg

A Mazdának igen jól megy mostanság. Minden új modellük sikeres, a cég 2002-ről 2003-ra Magyarországon 60, Európa egészén 26 százalékkal növelte értékesítését. Az idei év első negyedében itthon 501 Mazdát adtak el, 170%-kal többet, tehát 2,7-szer annyit, mint tavalyelőtt. Több pénz jut hát ránk, újságírókra is.

Nem is olyan rég 1800 kilométert autóztak kedves kollégáim, hogy az MX-5 új színeiről és keréktárcsáiról forgathassanak dokumentumfilmet. A Mazda Motor Hungary most csak Tolna megye szívébe, Hőgyészre vitte az autós újságírókat a legkülönfélébb Mazdákkal, hogy kipróbálhassuk azokat, aztán visszajöjjünk velük Budapestre.

A Mazda fél kilencre tűzte ki a találkozó időpontját. Esélyem sem volt eltévedni a sok klinkertéglás épület között, a 20-30 darab tiszta új autó - és a Mazdás napernyő - egyértelműen mutatta, hova kell beszégyenkeznem tizenhárom éves, kormos-karcos Tipómmal. Kettesével-hármasával gyorsan autót választottunk és többé-kevésbé egy tömegben elindultunk az autópálya felé.

MX5 - 1.6

Mivel főszerkesztőnk civilben egy MX5-össel közlekedik, kötelességemnek éreztem, hogy egy ilyennel keljek útra. Sajnos az egyetlen 1.8-ast már elhappolta egy fürgébb újságírópáros, így nekünk egy 110 lóerős 1.6-os maradt. Gyorsan bedobáltuk táskáinkat a várakozásaimhoz mérten meglepően öblös, 144 literes csomagtartóba, lecsaptuk a tetőt, bekapcsoltuk a rádiót és tűz. Egészen a Lágymányosi hídig, mintegy száz-százötven méteren át élveztük a hifit, aztán rájöttünk, a kabriózás a reggeli csúcsforgalomban nem beszélgetős műsorok hallgatásáról szól.

A merev karosszéria jól viselte az Egérút borzasztó kátyúit és nyomvályúit - mi kevésbé, még az immár 16 colosra növekedett kerekek sem tudták háttérbe szorítani Budapest nevezetességeit. Bőséggel kaptunk az arcunkba az Ifák-Ikarusok-negyventonnás szerelvények orrmagasságban lévő kipufogóiból. Derekasan tűzött a nap, izzott az aszfalt, forrón nyomult combomnak a kardánalagút - a klíma pedig sajnos nem része az alapfelszereltségnek. Nem volt egy lélekemelő, míg kivergődtünk a városból.

Volt, aki egy óra tíz perc alatt tette meg a 160 kilométeres távot, mi azért ilyen szintű KRESZtelen száguldozásra nem vetemedtünk. Épp csak megnéztük az M7-esen, mennyit megy az autó nyitott tetővel (197), aztán megálltunk egy percre. Mivel mindketten 180 centi fölé nőttünk, nagy egyetértésben csuktuk be a tetőt, és kellemesen mormoló-zúgó-visszhangzó 130-cal folytattuk a túrát Siófok felé.

A motor 110 lóerős - öt lóerővel gyengébb, mint ami a legelső, 1989-ben piacra került MX5-ökben. Autópályán csak az tűnik fel, milyen hosszú ideig tart, amíg a fordulatszámmérő mutatója harmadikban 3000-ről 7000-re vánszorog. De ha az ember Siófokról elindul Hőgyész felé a dimbes-dombos, itt-ott kanyargós 65-ös úton! Hamar kiderül, hogy hogy az 1035 kilogramm könnyedén arat győzelmet a 134 Nm felett.

MX5 - 1.8

Más világ. Változó szelepvezérlés, 146 lóerő hétezres fordulaton, hatsebességes váltó - ez a motor és erőátvitel méltó igazán az MX5-höz. Gázadásra tolja a fenekét, visszaváltásra pedig olyan mérvű motorfék jelentkezik, amivel akár már számolni is lehet egy kanyar előtti keresztbefordításhoz. Volt már nálunk, akkor imádtuk és nincs ez másképp most sem. Igaz, hogy több mint másfél millióval drágább az alapmodellnél, de aki nem csak lányokat (fiúkat) szeretne fűzni egy piros kabrióval, hanem igazán jókat akar autózni a világ legjobb roadsterével, annak épp az MX5 motorján nem szabad spórolni. Inkább szóljon kicsit gyengébben a tucctucc.

RX8

Bár vagy öt darab Wankel-motoros csoda állt az újságírók rendelkezésére, valahogy mégis ehhez a típushoz volt a legnehezebb hozzájutni. Sok újat nem mondhatok róla, hiszen a nemzetközi sajtóbemutatón már kipróbálhattuk az autót . Tényleg nagyon jó, a hangja valami isteni, nem robbanások sorozata, inkább mintha valaki nagyon-nagyon gyorsan tekerne egy húsdarálót. És háromezrenként ugrik egy oktávot, egészen kilencezerig.

Az RX8 ráadásul sokkal kevésbé élményautó, mint az MX5: normálisan, bár kissé erős szélzajban lehet vele családi autózni, négy fős családig bezárólag. A család beszállításánál ügyeljünk arra, hogy a Mazda szekrényként működik: először a hátsó ajtó záródik, aztán az első. Ha nyitott hátsó ajtó mellett csapjuk magunkra az elsőket, csúnya döndülés és zavart értetlenség lesz jutalmunk. Ez a B-oszlop hiányának ára. Maga a 192 lóerős alaptípus ára 7 499 000 forint, a legdrágább RX8 9 799 900 forintba kerül. Eddig Magyarországon több mint 100 megrendelés érkezett rá.

Az oldalról ajánljuk

Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

tegnap, 16:58
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36