Az 1949-ben született amerikai MotorTrend magazin a Mazda CX-9-et választotta a 2008-as esztendő SUV-jának. Aztán az év eleji Detroit Motor Show-n is megnyerte az első helyet kategóriájában, ő lett Amerika legjobb SUV-ja az idén. Eddig fogalmunk sem lehetett, miért: a Mazda Európában nem árulja a modellt. Azért mi szereztünk egyet.
A CX-9 nagyon kellemes, könnyed, tágas, mégis remekül átlátható, csendes, egyetlen motorjával is kellően erős és elfogadhatóan takarékos személyautó, amiben jól érzik magukat az emberek. Akár még hét is (de hat tényleg). Első ránézésre ezt igen nehéz elhinni.
Kiköpött CX-7, csak minden irányban nagyobb. De ez nem látszik rajta. Lapos kis arca van, sportosan felhúzott övvonala, kiegyensúlyozott arányai, formás feneke, keskeny, szép lámpái. Hogy lenne már nagy?
Öt méter hét centi. Az MPV volt eddig nekünk „a” nagy Mazda? Höhö, kis csipszar, 4775 milliméter csupán. De ez...
Még a vezetőülésbe felkapaszkodva, a széles bőrfotelban elnyúlva se tűnik fel rögtön, milyen hatalmas, annyira a helyén van, annyira kézre esik benne minden. De kelljen csak beállni egy áruházi parkolóhelyre! A CX-9 épp csak befér a vonalak közé, hátul pedig, akármennyire is betoljuk az orrát a sorokat elválasztó bokrok közé, mindig kilóg.
Némi kényelmetlenség és jajmegnehúzzák-félelem a tulajnak, sok tér és relaxált utazás a benn ülőknek. Az első sorban, nem kérdés, remekül elférni, sok a hely. A második sorban szintén, a derékban kiszélesedő karosszéria még válltérből is többet ad, mint amennyit megszoktunk a kategóriában. 1/3-2/3 arányban osztva síneken tologathatók a székek, középállásban is jó gyerekarasznyi űr volt még a térdem előtt. És leghátul?
A tesztautót a Passauto ajánlotta fel, köszönjük!

Nem hittem el, mikor beültem. Semmi klausztrofóbia, az ülések nem kőkemény szükségpadok, és még attól sem rettennék meg, ha padtársam akadna itt pár órára. A CX-9 harmadik sora nemcsak szomszéd gyerekek iskolába hurcolására jó – mint ezt a klisét remekül ismerjük az amerikai filmekből –, de simán levihetők itt akár felnőtt haverok is a tengerig. Térdhely a középen hagyott középső sor mögött háromujjnyi – és mögöttem még van egy jó kompakt kombira való csomagtartó. Ha nincsenek haverok, van karakuri: egy mozdulat, és az ülések besimulnak a padlóba. (A középsők nem tudnak ilyet, azok csak felhajtva előretolhatók.)
Beszállok, becsapom az ajtót – kész a süketszoba. A CX-9 a külvilág szinte minden zaját kívül rekeszti a kabinon, amit beenged, csak egy kis saját muzsika: bodobácsbüfögésnyi V6-moraj, hangyaláb-dobogásnyi futóműsurrogás, lepkeszárny-libbentésnyi menetszélsuhanás.
És milyen vezetni? Hát, olyan. Bő két tonna, 263 lóerő jut rá; ez elég, szó se róla, impozáns a gyorsulás egyenes szakaszokon, de az ekkora test már ritkán nagy élvezet. A futómű is sokkal inkább kényelmes, mint hegyi versenyre hangolt, a hatfokozatú váltó – szerencsére – nem kapkodós, inkább nyugodt, megfontolt, kényelmes darab.
Terepen nem vezettem. Mert ez az SUV csak amolyan fél-SUV: a CX-9 alapértelmezésben bizony sima fronthajtású autó. Vagyis igazából nem is SUV, hanem MPV, ha nagyon kérges lelkű, vonalas autóbuzik vagyunk.
Pedig az idén bemutatott új, alul-felül alumínium, 3,7 liter lökettérfogatú (a tavalyi 3,5 literes volt), de könnyű motoron érződik, hogy menne. Lelkesen pörög fel, vidáman lubickol a négy-öt-hat, hat és fél ezres sávban. Csak az a gyarló test, ugye... Szegény V6, valószínűleg legszívesebben itthagyná ezt a lomha, súlyos porhüvelyt, és örömmel születne újjá valami széles, lapos, és legfőképpen könnyű sportkocsiban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Hírek
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Hírek
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Közélet
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.
- Hírek
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.
- Hírek
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.
- Hírek
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
A tűz okát még kutatják.
- Hírek
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.
- Tesztek
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.
A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.
