Mazda Premacy 2.0 DITD TE

Teszt: Mazda Premacy 2.0 DITD TE - 2000

2000.07.07. 15:44

A Mazda a Premacy nevű típussal számára jórészt ismeretlen vizekre evezett. Igaz, az MPV-vel már bekerült az egyterűeket gyártók táborába, de az mégiscsak egy számmal nagyobb kategória, ráadásul az MPV japánon kívül sehol világon, még az Egyesült Államokban sem volt igazán sikeres a modell. Annak ellenére, hogy a buszlimuzinok közt világelsőként, 1989-tól négykerékhajtással is kínálták.

 
   

Ma már szinte minden jelentősebb márka képviselteti magát a kompakt egyterűek piacán, a Premacyt ebbe a forrongó szegmensbe delegálta a Mazda. A tavalyi genfi autókiállításon debütált modellt idén április óta lehet megvásárolni itthon, pillanatnyilag 1,8 literes benzines, és 2,0 literes direkt-dízel motorral. Szerkesztőségünk az öngyújtós változatot kapta meg egy teszt erejéig.

A motor megszokást igényel. Egyfelől a dinamikája: 2000 ford/perc-es határ alatt csak öreguras korzózásra alkalmas, ám e fölött, mikor a turbó rázendít, szinte sportkocsis erényeket kölcsönöz a járműnek. Ezen kívül az erőteljes hanghatás: direkt-dízel lévén erőteljesebben halljuk a motorban végbemenő folyamatokat, mint egy örvénykamrás kollégánál, bár ezt a kisebb kellemetlenséget csak alacsony fordulaton érzékeljük.

 
   

A benzinkútnál türelmünk bőven elnyeri jutalmát. A teszt során úgy mértünk 7,4 l-es átlagfogyasztást, hogy városban és autópályán egyaránt kihasználtuk a közlekedés és az autó adta lehetőségeket. A hosszú áttételeknek és a felettébb rugalmas motornak köszönhetően az autó minden vezetési stílusnak megfelel. A fékeket a tökéletességtől csak a hátsó tárcsafékek választják el, de a lassulásra panaszunk így sem volt, már csak azért sem, mert ha kell, diszkréten besegít a szériaként szerelt ABS.

A Mazda annak ellenére, hogy a Premacy alsóközép kategóriás egyterű, a 626-os padlólemezére épült. A 626-os rokonság jótékonyan hatott az egyterű útfekvésére, ezen kívül a futómű kellemesen feszes, így közvetlenül érezzük, természetesen megfelelően csillapítva, a talaj minőségének változásait. A kis túlnyúlások miatt a bólogatási hajlam nem jellemző a Premacyra.

A kormányszerkezet szintén a Mazdától elvárható jó minőséget képviseli, egyedül a személyautókénál nagyobb, 11,4 m-es fordulókört kell megszokni, de a szervórásegítés miatt ez sem leküzdhetetlen feladat. Az autó egyenesfutása az egyetlen kritikus pont, akadnak a kategóriában jobbak, és Mazda ennél jóval többre is képes.

 
   

Az autó külsejét a markáns, szép orrész és a nagy oldalablakok uralják. A hűtőrács és a lámpák látványa is a 626-osra emlékeztet, bár a Premacy valamivel mosolygósabb jelenség. Az autóból kitűnő kilátás nyílik az elsuhanó tájra, amit csak a C oszlopok korlátoznak egy kissé. A nagy üvegfelületek egyedül erős napsütésben jelentenek hátrányt a gyorsan felmelegedő utastér miatt.

És itt el is érkeztünk a lényeghez. Az utastér az, ami igazán elválasztja a Premacyt a többi autótól. A hosszútávon is kényelmes, kemény tömésű üléseket és az ajtókat plüss jellegű kárpit borítja, ami kellemesen otthonossá teszi az amúgy műanyagokban bővelkedő utasteret. A prospektus szerint több mint 100 ülésbeállítás közül választhatunk, de az összes lehetséges pozitúra kipróbálását érdemesebb a legózó gyermek türelmével rendelkező emberekre hagynunk.

Annál inkább érdekelt a hatalmas tér kihasználhatósága. A Premacy ebben a tekintetben kellemes partner, hiszen hátsó üléseinek támlái külön-külön is három állásba rögzíthetők vagy teljesen lehajthatók, akár a komplett ülés kiemelhető néhány egyszerű mozdulattal. Emellett - a konkurenciával szemben - még az anyósülés is lehajtható, az így kapott több mint 3 méteres raktérhosszúság pedig szinte minden szállítási problémánkat megold.

 
   

Az általunk tesztelt 2.0 DITD TE Premacy felszereltségével szinte teljesen meg voltunk elégedve. A széria kivitel része az ABS, a 2 első és 2 oldalsó légzsák, a 4 elektromos mozgatású ablak és a 2 elektromos állítású, fűthető tükör, a manuális légkondi, az indításgátló, az első ködlámpák, az állítható magasságú vezetőülés, és a rádió-magnó, hogy csak a fontosabbakat említsük.

Egyedül a fedélzeti számítógép és egy picivel erősebb szellőztető rendszer hiányzott. A Mazda Premacy 2.0 DITD TE-t teljes vértezetben 5.199.000.- Ft-ért kínálják, ami a dízeles konkurenseket, és azok felszereltségét nézve jutányos vétel.