A fennhéjázáson innen
Utólag gyakorlatilag értelmezhetetlené vált a C osztály formája, főleg a tükörtojás-lámpáké. Az új modell sokkal határozottabb, férfiasabb, és hiába ez a limuzin-Mercedesek társadalmának alsó kasztja, határozottan van karizmája. Ami szétfolyó volt az elődnél, az most a legerősebb pont: a lámpák.
Szívem szerint létrehoznék már egy word-sablont a modellváltásokra. Csak az autó nevét kéne beírni, meg a számokat. A C osztály template-jében a hosszúsághoz adunk 55, a szélességéhez 43 millimétert, miközben a tengelytávot 45 milliméterrel növesztjük 2760-ra.
Nem agresszív, de határozott, magabiztos nézés még pont a fennhéjázáson innen. Ha túl sokáig bámuljuk, előbb-utóbb azért beugrik, hol láttuk már ezt a tekintetet: az előző (G) Opel Astrán . Összességében nem zavaró, csak gondoltam, megspórolok egy kis gondolkodást az Olvasónak, mert előbb-utóbb úgyis jön a déja vu. Oldalról kicsit furcsa a Korea-hangulat, aminek egyszer egy szakember társaságában utána kéne járni. Kizárt, hogy német dizájnerek az 51. szélességi kör tájékán kajtatnának inspirációért, talán inkább csak valami furcsa visszaszüremkedés, de Audin és BMW-n is láttam már koreaias elemeket.
Az új C hátulja nem különösebben érdekes: kicsit máshogy raktak fel egy kicsit más hátsó lámpát. Viszont közelről már megérezhetjük az új szeleket, főleg ha nagyobb tempónál hajolunk közel: a lámpatest külső peremén, de még a lámpa műanyagában hat hosszúkás lyuk fut végig. Korábban olvastunk egy amerikai autós blogon valami olyasmit, hogy ez egy korlátozott hatóerejű diffúzor volna, de a Mercedes szakértője módosította az információt.
Valóban aerodinamikai elem, a segédkeretbe belépő levegő távozik itt, de nem lefelé szorítja az autót, hanem a légörvényeket segít leválasztani. Így a dizájnerek szabadabban tervezhettek, mert lehagyhatták a tervről a hátsó spoilert. Viszont a tervezők nem éltek a lehetőséggel: az új C-Klasse fara formailag alig különbözik az előzőétől.
A csomagtartó peremének jellegzetes légörvény-leválasztó alakja van, de a lámpák környékén, a sarkoknál nem látok semmi különöset. Ellenben alig várom, hogy a magyar illetve kínai optikai tuning-fröccsöntők mikor kezdik ez az előző C osztályok, egyéb régi Mercedesek és mindenféle más autók modernizálására alkalmas légjáratos hátsó lámpák gyártását.
Még egy különlegesség: a hűtőrács, ami egy Mercedesnél amúgy is központi kérdés. Bravúros, hogy senki se kapja fel a fejét, ha a Mercedes luxusmárkaként definiálja magát, miközben övé a világ legszélesebb modellpalettája. Törpeautó ( Smart), kisautó ( Smart ForFour), egyterű-féleségek ( A és B osztály), SUV-ok és terejárók ( G, GL és ML), terepjáró mindenes teherautó ( Unimog), nagy nyergesvontató (Actros), Közepes teherautó (Atego), és a haszonjármű ágazatot ne is feszegessük tovább, mert este lesz.
Erre most az új C egyből kétfelé ágazik; a kényelmesebb Elegance és a sportosabb Avantgarde kivitelre. Mivel az Elegance is elég feszesen fekszi az utat, meg az Avantgarde is épp elég kényelmes, maradjunk a formánál: az Avantgarde az, ami nagyot üt. Bazi nagy csillag a hűtőrácson, ami igazából nem is rács, hanem a három-három vaskos krómcsíkkal inkább ketrec. A C osztály eddig is nagy siker volt, 2000. óta a kupékat és kombikat beleszámítva több mint kétmilliót adtak el, de ez most kicsit más lesz. Szerintem van rá esély, hogy a C Avantgarde technó sármja miatt végre nem azért vesz valaki E helyett C-t, mert olcsóbb, és a különbözetet inkább extrákba fekteti.
Van is hová. Az új C osztály az alapmotorjaival nyolcmillió körül indul. A Mercedes sokat fejlesztett a négyhengeresein, azonos hengerűrtartalomból több teljesítmény és nyomaték jön ki, valamint kevesebb üzemanyag megy be, ahogy ez már sajtóanyagokban lenni szokott. Én viszont a 320 CDI-t próbáltam, és szívesen integetek bárkinek, aki megvette a kétliteres dízelt vagy Kompressort, de kérem, ne beszélgessünk.