Fülembe forró ólmot öntsetek
Nem tudom, vajon a Mercedesnél létezik-e olyan irányelv, hogy bármelyik autójuknak csendesebbnek kell lennie, mint egy benzines Dacia. Valószínűleg nem, mert a B 180 CDI nem az: alapjáraton 84 decibelt (C) mértünk benne, míg a Daciában tízzel kevesebbet. De ha az ember egy kis megnyugvásra vágyna, nyugodtan megpihenhetne az 1,4-es Sandero motorterében, mert alapjáraton még az is halkabb négy decibellel, mint a Merci utastere. Úgy tippelek, a 180 CDI dízelmotorjának zaja kizárólag az érzékelhető spórolás filozófiájával magyarázható. És ezt annyira ügyesen valósították meg, hogy ha a frissiben megvakított-megsüketített Vazul szállna be, az is érezné a vibrációkat. Hát nem bizsergető, hogy nem benzinzabáló, hanem takarékos dízel?
Kár, mert a dízelmotort leszámítva jó kocsi lenne a B, pláne az Autotronicnak hívott CVT váltóval. Vagyis olyan szíjas váltó van benne, mint egy robogóban, persze a szíj acélból készül, és még azt is tudja imitálni, hogy kézzel váltunk. Bár erre semmi szükség, a motort remekül kordában tarja az automatika, normális városi forgalomban 1400-as fordulathoz tendál komfort módban, és bármikor villámgyorsan képes gyorsítani, puszta nyomatékból. Városon kívül a 2000-es osztáshoz közelít a fordulatszámmérő, mintha egy mágnes vonzaná, még autópályán is. Ha pályán gyorsítgatni akarunk, ez a CVT is bőgeti a motort, ami már zavaró, és a dízelnél nincs is sok értelme. Igaz, ahhoz képest, hogy 109 lóerős, nem rossz, de pályán nem nyújtja azt az érzést, mint egy 1,9-es PD TDI. Vagyis azt, hogy padlógázon kimenne a világból.
Olvasóink írták
Szerintem a tervező összeterelt egy tucat nőt hagyta őket beszélni, majd a hangzavarból megépítette ezt az autót.
Írjon ön is ítéletet !
Mégis, mivel automata, ez megbocsátható neki. Városban sem evett 8-8,5 liternél többet, városon kívül pedig 6-6,5 között volt a fogyasztása, ami szintén jó egy automatától. Azt sem mondhatom, hogy ez a fogyasztás nyugodt vezetéssel jött össze, mert a motor hangja annyira irritált, hogy bármennyire is próbáltam visszafogni magam, előbb-utóbb azt vettem észre, hogy nyomom, mint az állat, csak érjek már oda. És akkor leállíthatom. Ez a hatás biztosan nem lépett volna föl, ha bármelyik benzinmotor lett volna benne, a nemrég nálunk járt A-osztályból kiindulva.
Így viszont óhatatlanul elkezdem kalkulálgatni, milyen automata dízeleket lehet megvenni a B 180 CDI 6,7 milliós alapárából, vagy így, felextrázva közel nyolcmillióból. Nagyjából ennyiért 140 lóerős Audi A3-ast kapni, DSG váltóval, vagyis jobb motorral, váltóval és rugózással, de kisebb csomagtartóval. Vagy, ha mindenképp Mercedes kéne, nyolcmillió táján már inkább egy mezítlábas, kézi váltós C 200 CDI, mint ez. Mert ugye, nem illik az úgynevezett prémiumautók árát szembeállítani a kommersz kocsikéval, de ennél a Mercedesnél a legtöbb kishaszonjármű is halkabb. Kár, mert amúgy a karosszéria jó tágas, a minőség meggyőző, és a piac egyik legjobb CVT automatája van benne.
Vazul: akinek a szemével is kitoltak
Szent István unokatestvérét ismerjük Vazul, vagy más források szerint Vászoly néven. Mivel István fia, Imre herceg fiatalon elhunyt, kérdésessé vált a trón öröklése, amelyre így Vazul is igényt formálhatott volna. Annak érdekében, hogy István erről lebeszélje a kicsapongó ifjút, először Nyitra börtönébe záratta, majd − hogy tuti legyen a dolog − megvakíttatta, és meg is süketíttette, úgy, ahogy Ady is írta: forró ólmot öntöttek a fülébe. Ez a gyakoribb verzió a történelemkönyvekben, viszont más források szerint István pont Vazulnak szánta a trónt, és Gizella királyné próbálta uralkodásra alkalmatlanná tétetni, a már említett beavatkozásokkal. Egyes történészek szerint István amúgy is emberségesen bánt legyőzött ellenségeivel, például levert rokonával, Gyulával is: amikor az Lengyelországba menekült, utánaküldte a feleségét. Bár az ellenzők szerint ez talán nagyobb kegyetlenség, mint amit Vazullal tettek.