Azt mondják, hét esztendő alatt az ember valamennyi sejtje kicserélődik, új emberré válunk. A Mercedes A is megújult hét év után, de az átformált lemezek alatt, a kissé meghízott, vagy inkább megizmosodott testben ugyanaz a bébi-Benz lapul, akit eddig is ismertünk.
Az autóhoz terveztek egy stilizált A-betűt, felette csillaggal. " Follow your own star!, Kövesd saját csillagod!, mondja az új A-Merci szlogenje. A bébi-Benz iránti fogyasztói igényt tovább ösztönzendő Christina Aguilera írt egy számot is (nyilván spontán és sajátkezűleg). Ez amolyan lagymatag izé. Viszont rendkívül ötletes és vicces reklámfilmek készültek a hétéves elődmodellt leváltó új bébi-Benzhez. Megéri vadászni rájuk a tévében!
|
Külsőleg cseppet sem hat forradalminak az új A-Klasse. A fényképeken dinamikusnak, lendületesnek, hegyesnek és laposnak tűnő autó élőben éppoly bumfordi és barátságos, mint elődje. Kicsit hegyesebbre húzták a fényszórók sarkait, kihangsúlyozták a motorháztető domborítását, kreáltak egy dinamikus övvonalat, lejjebb húzták és jobban ráhajtották a kerekekre a lökhárítók alját.
Meghagyták a hátranyilazott C-oszlopot, de felszámolták a mögötte lévő kis ablakot. A mai formavilághoz igazították, de megtartották mercedesesnek a hátsó lámpatestet. Elöl-hátul még maradt annyi króm, amennyi egy Mercire mindenképpen kell, de oldalt már egy grammot sem találunk belőle. Megmaradt a tükrökre helyezett index és a tükrök elé illesztett felszereltségjelző táblácska. Helyes kis autó ez, tetszik - csak a hólyagosan dudorodó fényszóró-műanyagtól viszolygok egy kicsit.
A megújult A-Klasse két karosszériaváltozatban létezik: a háromajtóst Coupé-nak, gyári kódnevén C-169-nek, az ötajtóst csak simán A-nak hívják, otthon, Stuttgartban pedig W-169-nek becézgetik. Nagyon kíváncsi lettem volna az igazi újdonság, a háromajtós modell külcsínére és belbecsére, de ilyet nem próbálhattunk ki a bemutatón.
Az előző A-Klasse bevezető reklámkampányában a Mercedes-szalonok padlóján egy-egy kb. 1,72 méterszer 3,7 méteres téglalapot ragasztottak körbe szigszalaggal, benne ezzel az akkor még ugyancsak meglepő szöveggel: "Itt hamarosan egy Mercedes fog állni". Az új Mercike már nem férne el ezen a téglalapon: 3838 mm-es hosszával, 1764 mm-es szélességével (és ha már itt tartunk: 1593 mm-es magasságával) még az előd L, azaz Lang kivitelű hosszított tengelytávos verziójánál is minden irányban nagyobb.
Belül ebből leginkább azt vesszük észre, hogy vállban már egyáltalán nem szorít az autó - a fejtérre és az L-nél a lábtérre eddig sem volt panasz. Azt viszont egyből észrevesszük, hogy a berendezési tárgyak közül semmi nem maradt meg az elődből. A szokásos fenn domború - lenn homorú Mercedes-kapcsolók eltűntek, helyüket szebb, de kevésbé ergonomikus gomboknak adva át.
A félkör alakú műszeregységbe foglalt félkör alakú órák helyett immár kevésbé egyéni megoldással négy körműszerről kapjuk az információkat. Az ovális levegőrostélyok komolyabb szögletesekre cserélődtek, a középkonzolra pedig felkerült egy olyan általános panel, ami felszereltségtől függően ellátja az audiorendszer, a navigáció és a klíma szerepét.
Az A-osztály motorpalettája és a típusjelzés többé-kevésbé logikusan határozza meg egymást. Háromféle benzinmotor létezik: a 150-es 1498, a 170-es 1699, a 200-as pedig 2034 köbcenti. Bónuszként később jön majd a 200-as Turbo, 193 lóerővel. A dízeleknél úgy következtethetünk az elöl dohogó motor típusára, hogy a hátulra ragasztott számból 100-at kivonunk. Ezzel megkapjuk a CDI-motor teljesítményét, kilowattban. Ja, és a dízel A sokkal-sokkal drágább, mint a benzines.