Kicsi csillag

Bemutató: Mercedes-Benz A 2004

2004.10.11. 11:09

Azt mondják, hét esztendő alatt az ember valamennyi sejtje kicserélődik, új emberré válunk. A Mercedes A is megújult hét év után, de az átformált lemezek alatt, a kissé meghízott, vagy inkább megizmosodott testben ugyanaz a bébi-Benz lapul, akit eddig is ismertünk.

csik.jpg

Az autóhoz terveztek egy stilizált A-betűt, felette csillaggal. " Follow your own star!, Kövesd saját csillagod!, mondja az új A-Merci szlogenje. A bébi-Benz iránti fogyasztói igényt tovább ösztönzendő Christina Aguilera írt egy számot is (nyilván spontán és sajátkezűleg). Ez amolyan lagymatag izé. Viszont rendkívül ötletes és vicces reklámfilmek készültek a hétéves elődmodellt leváltó új bébi-Benzhez. Megéri vadászni rájuk a tévében!

 
  A különböző autó
 
  " Egyik generáció sem hasonlít a másikra. Mindegyiknek megvannak a saját álmai, kívánságai. Manapság az a követendő, hogy ne utánozzunk senkit. Az emberek szeretik a saját útjukat járni és mi ezeknek az embereknek építettünk egy autót: az új A-osztályt." Minden adott tehát ahhoz, hogy a " fiatal és lélekben fiatalos emberek" örömmel vásárolják meg új A-Klasséjukat, amelyből az elődhöz hasonlóan elfogyhat majd hét év alatt egymillió. Így a következő modellváltásra egymillió fiatal és lélekben fiatalos különböző, saját útját járó ember ülhet majd be egyforma autójába reggelente. Amit követhetnek majd, benne ülve. Follow your own star!

Külsőleg cseppet sem hat forradalminak az új A-Klasse. A fényképeken dinamikusnak, lendületesnek, hegyesnek és laposnak tűnő autó élőben éppoly bumfordi és barátságos, mint elődje. Kicsit hegyesebbre húzták a fényszórók sarkait, kihangsúlyozták a motorháztető domborítását, kreáltak egy dinamikus övvonalat, lejjebb húzták és jobban ráhajtották a kerekekre a lökhárítók alját.

Meghagyták a hátranyilazott C-oszlopot, de felszámolták a mögötte lévő kis ablakot. A mai formavilághoz igazították, de megtartották mercedesesnek a hátsó lámpatestet. Elöl-hátul még maradt annyi króm, amennyi egy Mercire mindenképpen kell, de oldalt már egy grammot sem találunk belőle. Megmaradt a tükrökre helyezett index és a tükrök elé illesztett felszereltségjelző táblácska. Helyes kis autó ez, tetszik - csak a hólyagosan dudorodó fényszóró-műanyagtól viszolygok egy kicsit.

A megújult A-Klasse két karosszériaváltozatban létezik: a háromajtóst Coupé-nak, gyári kódnevén C-169-nek, az ötajtóst csak simán A-nak hívják, otthon, Stuttgartban pedig W-169-nek becézgetik. Nagyon kíváncsi lettem volna az igazi újdonság, a háromajtós modell külcsínére és belbecsére, de ilyet nem próbálhattunk ki a bemutatón.

Az előző A-Klasse bevezető reklámkampányában a Mercedes-szalonok padlóján egy-egy kb. 1,72 méterszer 3,7 méteres téglalapot ragasztottak körbe szigszalaggal, benne ezzel az akkor még ugyancsak meglepő szöveggel: "Itt hamarosan egy Mercedes fog állni". Az új Mercike már nem férne el ezen a téglalapon: 3838 mm-es hosszával, 1764 mm-es szélességével (és ha már itt tartunk: 1593 mm-es magasságával) még az előd L, azaz Lang kivitelű hosszított tengelytávos verziójánál is minden irányban nagyobb.

Belül ebből leginkább azt vesszük észre, hogy vállban már egyáltalán nem szorít az autó - a fejtérre és az L-nél a lábtérre eddig sem volt panasz. Azt viszont egyből észrevesszük, hogy a berendezési tárgyak közül semmi nem maradt meg az elődből. A szokásos fenn domború - lenn homorú Mercedes-kapcsolók eltűntek, helyüket szebb, de kevésbé ergonomikus gomboknak adva át.

A félkör alakú műszeregységbe foglalt félkör alakú órák helyett immár kevésbé egyéni megoldással négy körműszerről kapjuk az információkat. Az ovális levegőrostélyok komolyabb szögletesekre cserélődtek, a középkonzolra pedig felkerült egy olyan általános panel, ami felszereltségtől függően ellátja az audiorendszer, a navigáció és a klíma szerepét.

Az A-osztály motorpalettája és a típusjelzés többé-kevésbé logikusan határozza meg egymást. Háromféle benzinmotor létezik: a 150-es 1498, a 170-es 1699, a 200-as pedig 2034 köbcenti. Bónuszként később jön majd a 200-as Turbo, 193 lóerővel. A dízeleknél úgy következtethetünk az elöl dohogó motor típusára, hogy a hátulra ragasztott számból 100-at kivonunk. Ezzel megkapjuk a CDI-motor teljesítményét, kilowattban. Ja, és a dízel A sokkal-sokkal drágább, mint a benzines.