Na jó, legyen csupa nagybetű

Teszt: Mini One

2001.11.30. 09:52

A Mini magyarországi bemutatóján hosszan ólálkodtam az importőr sajtósa körül. Terveim voltak vele. Rá kellett vennem, hogy adjon Minit tesztelni azonnal. Nem adott.

 
   
   

Aztán végül kierőszakoskodtunk magunknak egy Minit, de csak a gyengébbik One-ra futotta, nem kaptunk Coopert. Bosszút forraltam. Elhatároztam, hogy csak azért se írom csupa nagybetűvel a Mini nevét, hiába kéri a forgalmazó.

Ön szerint melyik a szebb?

Sajnos a Mini olyan kétségbeejtően jól néz ki, hogy lehetetlen eleve gonoszul állni hozzá. Viszont elhunyt sztárok levetett gönceibe öltözve még nem lesz rögtön sztár valakiből, tessék nyugodtan megkérdezni bármelyik megyeszékhely elgyötört Zámbó Jimmy-imitátorát.

Az Issigonis-féle előd Mini annyira szerencsés teremtés volt, mint a minap estében elkapott ipari alpinista. Egy igazi múzsacsók után rajzolták szalvétára vonalait, maga volt a zseniális térkihasználás. Mintegy mellékesen pedig olyan jó autó lett, olyan kedves külsővel, hogy kultusztárggyá vált.

 
   
 

A BMW a könnyebbik végén fogta meg a feladatot, és a kultusztárgyat vette kiindulópontnak az ideológiai alapok helyett. Előszedtek néhány tucat könyökvédős mérnökembert, bezárták őket egy közeli várbörtönbe, hogy majd kijöhetnek, ha megfejtették a Miniben a legendát. És a derék, alapos emberek bementek, szögmértek, körzőztek, virslit vacsoráztak, aztán kijöttek, hogy kész van.

 
   
   

Az arányok maradtak a régiek, csak az új még határozottabban csap az asztalra, mint a régi. Az előd alapmodellje csak helyes volt, a Coopereknek jutott az erőfitogtatás. A jelenben már az alap One-ról is süt az arcátlan fürgeség. A sarkokba tolt elképesztő méretű kerekei fölött még külön sárvédő-szélesítéseket hord, direkt rájátszik a gokart imidzsre.

 
   
 

A külső méretek megváltozásáról készült néhány mókás illusztráció, melyek nyugodtan mehetnének az ISM szteroidellenes kampányának plakátjaira elrettentésül. Elsőre kicsit nehéz is feldolgozni a sokkot.




 
   
   

Belül nincs ilyen idegenkedés, ott egyáltalán nem ennyire egetverő a térérzetek közti különbség. Hátra bemászni mindkettőbe nehézkes, és mindkettő szűk, de valahogy ezt inkább csak az újnak rónánk föl. Elöl viszont szép tágas a One, meg nagyon kényelmes is, meg csinos is.

 
   
 

A belső nemcsak stílusos, hanem tele van apró tiszteletteljes főhajtásokkal az előd felé, márpedig az ilyentől könnyű elgyöngülni. Sorolom: hatalmas odú van az ajtó oldalában, azonos formájúak a szellőzés légbeömlői, megmaradt középen a sebességmérő, nincs hagyományos középkonzol, és a britek végső lefegyverzésére jobb oldalon maradt a motorteret nyitó kallantyú.

 
   
   

Mindez ráadásul olyan minőségben, ami a keret nélküli ajtók puffanásától a kapcsolók kattanásáig teli torokból BMW-t üvölt. Furcsa ez, mert a műanyagok nem puhák, a fémutánzatok még véletlenül sem tűnnek fémnek, és mégis pont így van minden jól. A One sorsát nem is a design pecsételi meg, hanem ami a nézelődés után jön.

Be kell ülni, szépen leengedni az ülést az aszfaltig, ahol az eredetiben ült az ember, beindítani a motort (ami a One-ban a leggyengébb 90 lóerős 1,6-os), és megnézni, mi maradt a 3+1 szeres Monte Carlo raligyőztes előd esszenciájából.

 
   
 

Lassú, normális közlekedés közben a Mini nagyon jó, nagyon összerakott, nagyon kifinomult kisautó, alacsony fordulaton erőtlenke motorral. Csak éppen soha senki nem akart vele lassan és normálisan közlekedni. Talán a kormányoszlopon küklopsz békaként ülő ingerlő fordulatszámmérő, talán a gyanúsan közvetlen kormány, vagy talán a szellemi örökség miatt. Előbb-utóbb minden tesztelőből előbújt a csintalanabbik énje, és soha többet el se ment.

Szomorú igazság, de a 90 lóerős motor tényleg nem túl erős. De. De lelkesen elpörög olyan sokáig, amennyi a képen látható, és 4000 fölött már rendesen húz. A váltó pedig annyira elképesztően jó, masszív, határozott, hogy igazán kellemes elfoglaltság mindig ott tartani a fordulatot a magasban. Olyankor meg a hosszú áttételek miatt már gyors is, kettesben messze száz fölé juthatunk. És akkor még nem kanyarodtunk egyet sem.

 
   
   

És jobb is, mert rendszerint a józan ész távozása nagyjából egybeesik az első néhány dinamikus irányváltással. Egy vidám rénszarvasteszt után jogosítványt feledve azonnal a legközelebbi szerpentin felé kell kényszeresen elindulni, és örülni a szemvonalból messze száműzött sebességémérőnek. A teszt-Minink alatt még csak nem is a sportosabbik felfüggesztés volt, épp csak az opcionális 16 hüvelykes könnyűfém kerekek, de jószerivel el sem tudjuk képzelni, hogy hogyan lehetne a jelenlegi felállásnál még jobbat kitalálni.

 
   
 

Pedig van még sportcsomag a Cooperhez, ráadásul 17-es kerekekkel, amelyek önmagukban nagyobbak, mint a régi Mini. A futómű tényleg elképesztő, valószínűleg egyike a világ legjobb elsőkerékhajtású felállásainak. Az autó úgy mozdul az irányváltásra, mintha a kezünkkel rögtön az utat tettük volna arrébb alatta.

Ez az elődnél is így volt, de ahol az pattogva kitolta az orrát az ívről, ott az új elképesztő masszívitással lenyeli a hibákat, és még akkor is az íven halad, amikor az utas már rég az ajtókárpitról próbálja lehámozni magát. Ha egyszer mégis sodródni kezd, azt olyan jóindulatú, kiszámítható természetességgel csinálja, mintha direkt erre tervezték volna. Sajnos a legtöbb embernek fogalma sincs arról, hogy vezetni ennyire jó szórakozás lehet - beleértve a sportautó-tulajdonosok jelentős részét is.

 
   
   

A Minit vezetve könnyen támadhat az az érzésünk, hogy tömör acéltömbben haladunk, annyira merev. Ez a szilárd karosszéria adja az alapot a pazar futóműnek, a kettő együtt pedig potenciálisan a legjobb élményautót csinálja a Miniből a kategóriájában. A "potenciálisan" a 90 lovas motor miatt jár. A bunkerkasztni ugyanis üresen is 1040 kiló (régi Mini: ~650kg), az pedig sok. A 10,9 másodperces gyorsulás jelzi, hogy így sem éppen lassú, de a futóműben és a fékekben még annyi tartalék van, hogy kacagva elbírna sokkal-sokkal többet még a Cooper 115 lóerejénél is. Reszketve várjuk a 160 lóerős Cooper-S-t.

 
   
 

Természetesen mind a négy sarokban tárcsafék van, méghozzá kiváló, alapáron ABS-szel és CBC-vel. Ez utóbbi a cornering brake control rövidítése, és a négy kerék független fékezésével segíti a kanyarokban az ívmenetet. Gyorsan vett szűk kanyarokban egészen valószerűtlenül eszelős módon megtartja az autót, ki kell próbálni, hogy elhiggye az ember. És persze illendő módon kikapcsolható, mint minden menetdinamikai segédlet minden BMW-ben.

 
   
   

Az okos fékek nem csak a garantált ámokfutást segítenek megúszni, hanem a normális mindennapi használat mellett is jól jöhetnek, elvégre nem csak Mini sofőrből lehet kikerülendő mániákus az utakon, hanem például fácánkakasból is. Keményebb akadályok esetére van még négy légzsák szériában, további kettő rendelhető.

Miért vagyok mégis mérges a BMW-re?

Azért, mert a Minit mindenki feltétel nélkül imádta. Kellett a csinos fiatal tesztelőlányoknak, az óvatosan vezető, konszolidált családanyáknak és családapáknak, a finnyás szakújságírók mindegyikének. Praktikus érvek szólnak ellene, de ezeket kapásból elsöpri a karaktere. Akit a külső és a belső nem győzött meg, az a próbaúttól azonnal megtért. Biztosan van olyan ember, akinek nem kéne sehogy se, de ilyennel valahogy eggyel sem találkoztunk. Ennyire kelletlenül talán még egyetlen tesztautót sem adtunk vissza.

Csak sajnos nagyon drága. A Mini 4,8 milliós indulóára környékén a kisautók közt csak a prémium és a sport kategória létezik (A2, MB A osztály / Clio Sport 2.0, MG ZR, stb). Ugyanennyi a nagy rivális 1,6-os VW Beetle is. Viszont vannak sokkal nagyobb és erősebb autók, kevesebb pénzért. Vagy ugyanekkorák sokkal kevesebbért.

Akiknek tényleg nem a méret a fontos, hanem az élvezet (ez természetesen nem szörnyű szóvicc), és megteheti, vegye meg. De legalább próbálja ki.

Ha pedig nem veheti meg, álljon be néhány év múlva a sorba a használtautó-kereskedésekhez. Mögénk.

A Mini One alapára időközben csökkent, immár 4.388.000 forintért is elvihető.

Az oldalról ajánljuk

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Neked ajánlott