Kutyapiszkot néz, vagy meg akar ütni?

2008.10.29. 00:32

Adatlap Alfa Romeo Mito Distinctive - 2008

  • 1368 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 155 LE @ 5500 rpm
  • 230 Nm @ 3000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.0 másodperc
  • Végsebesség:
    215 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 4 995 000 Ft

A formát sokan szeretik, sokan nem: a Mito ugyanúgy megosztó személyiség, mint immár maga Sólyom László is a legutóbbi közvélemény-kutatás szerint. Viszont megy, mint a vaddisznó. És úgy is kanyarodik.

Sok kisebb vérszomjas szabadcsapat mellett három igazán félelmetes, hatalmas, könyörtelen hadsereget ismerünk az autóbuzéria világában. Ők a BMW-sek, a hondások és az alfások. Minden újságíró kezében megremeg a penna, ha olyasmit készül leírni, hogy „a vezetés élménye ennél több kellene hogy legyen” , hogy „a műszeregység burkolata rettentő gagyi műanyag” , esetleg hogy: „nekem a Mito nem tetszik”. Ilyenkor aztán megindul a levelek árja, édesanyák kezdenek heves csuklásba, egész klubok kiáltanak ki új közellenséget.

Kinek tetszik, kinek nem

Na mindegy, jöjjön, aminek jönnie kell, betolom a fejem a nyaktilóba: nekem a Mito nem tetszik. És Fecó, az asztalos, aki ablakokat készített és épített be nálunk, ezzel nyitott, amikor először meglátta a kocsit: hát ez meg hogy néz már ki? Tapasztalataim szerint az olyasfélék, mint Fecó és én, a népesség 20-30 százalékát képezzük: az emberek 70-80 százalékának igenis tetszik az új kis Alfa.

Én úgy látom, ez a duci, kissé púpos emberke azt vizslatja gúvadó szemeivel, mibe is lépett bele. Winkler szerint pedig úgy néz, mint az utcai harcos, akit épp lefognak, hogy meg ne üsse azt, aki beszólt a nőjének. Viszont akár butuska kancsalítást, akár őrült, véreres dühöt látunk az arcába, van pár objektíve elismerésre méltó részlete.

Például a színe. Nagyon örültem, hogy nem pirosban kaptuk: jól áll neki az is, de egy piros olasz autó mindig közhelyes. Ez a bársonyos csontfehér viszont érdekes, izgalmas, szép. A csáprágós frontspoiler is nagyszerű dolog, meg a bura nélküli hátsó körlámpa is. És azok a csodás felnik! És olyan jól egybe’ van az egész autó, tömör, masszív benyomást kelt, nem látszik rajta, hogy úgy fogatták össze pici alkatrészekből.

És odabe’?

Belül sokkal kevésbé formabontó a Mito. Vannak szép kerek légbeömlői, jó fogású háromküllős kormánya, ahogy ez el is várható egy Alfától. Tesztautónkban lakkozott műanyag betétekkel díszítették a kormányt és a középkonzolt – és mennyivel jobb ez, mint egy hideg fémbetét vagy a szánalmas műkevlár, műkarbon! Viszont a váltógomb és a DNA-kapcsoló – erre később kitérek bővebben – gyűrt alufóliaszerű borítása elég gagyi, szövetkezve a Stilóból származó praktikus, de ötlettelen klímakonzollal már csaknem agyonvágja az egyébként hangulatos, izgalmas, nívós összképet.

Hátul el lehet férni valamelyest, volt, hogy három felnőtt kúszott be a szűk nyílásokon egymás mellé. Panaszkodtak, persze, de sokkal kevésbé, mint a külméreteket ismerve előre gondoltam volna. A csomagtartó pedig egyenesen elképesztően hatalmas: rövid ugyan, de nagyon mély; 270 liter. (Érdemes szöges botot állítani valamelyik sarokba: ha leesik valami a gödör aljára, könnyebben fel lehet szedni.) A sokkal kevésbé funkcionális forma dacára a Mito puttonya csak öt literrel kisebb, mint az alapjául szolgáló Grande Punto raktere.

Keveset pakoltam a Mitóba, még kevesebbet ültem benne hátul de a bal egyben is akadtak gondjaim. Az ülés kényelmes, minden kézre áll és logikusan működik, de egyáltalán nem lehet kilátni hátra. Meg előre se nagyon. Az oszlopok is sokat kitakarnak, és a belső tükör is nagyon nyomasztja az intim szférámat. A középkonzol rettenetesen nyomta a térdem. De ez a pár kis kényelmetlenség eltörpül az akusztikai kínzás mellett, amiben akkor részesülünk, ha megnyomjuk a kis Windows-logót a bal kormányküllőn.

Ilyenkor ugyanis a sírból megszólal egy rég halott asszony. Földöntúli, alig hallható hangján motyog valamit. Ha Bluetooth-kapcsolatot akarunk létrehozni a telefon és az autó között, legjobb, ha nem is kísérletezünk megegyezni az érthetetlen és a beszédet is nehezen értő elhunyttal, hanem felkeresünk egy médiumot. Vagy kihagyjuk a beszédfelismerő rendszert a játékból, és csak a kormány gombjaira támaszkodunk. A cikk megjelenése után ugyanis felhívtak az Alfától, és elmondták: olyat is lehet, nem muszáj szóba állni a női basszussal.

Hú, de megy!

Még el se indulunk, kezdődik a show: ajtócsukás után a két kerek műszer közti kijelzőn megérkezik egy stilizált Mito. (Leállítás után pedig elegánsan elhúz ugyanez a piros vonalrajz.) Ha elfordítjuk a jópofa, piros intarziás bicskatollú kulcsot a gyújtáskapcsolóban, sportmotorosan csapnak egy tiszteletkört a mutatók, és felduruzsol a kicsi, de erős.

Az Alfában 155 lóerős névleges teljesítményt kapartak ki az 1,4 literes turbómotorból. Megy is, mint a veszedelem, 180-ról még határozottan, erőteljesen gyorsítana, ha szabadna ennyivel menni. És milyen rugalmas! Sosem akart lefulladni indulásnál, városban is sokszor tudtam használni az ötödik-hatodik fokozatot. Érdekes, hogy nem forog sokat a motor, alig hatezer fölött már tilt is az elektronika.

Ennek fényében pedig az is érdekes, hogy milyen rövid a váltó. Ha hatodikban, 140 körül nem forogna négyezret a motor, biztos sokkal takarékosabb lehetne az Alfa. Így viszont vegyes, de inkább országúti – igaz, kifejezetten tempós országúti használatban kilenc, kilenc és fél liter benzin csurgott le száz kilométerenként a csepp kis motor torkán.

Manapság a gének, és úgy egyáltalán, az egész DNS trendi. Minden autó bevezető kampánya hemzseg a DNS-ektől: van DNS-e a luxusnak, a sportosságnak, meg minden márkának. DNA sells, ahogy az angol mondja. A Mitónak az Alfa márka DNS-e mellé jutott még egy saját DNS. Ami angolul ugye DNA. A váltókar előtti kapcsolóval választhatunk D, azaz Dynamic, N, azaz Normál és A, azaz – erőltetett megoldás, de kellett, hogy kijöjjön az A betű – All weather, Bármilyen időjárási viszonyok között. Dynamicban a motor 30 Nm-rel többet tud, a gázpedál sokkal érzékenyebbé válik. All weatherben finomabb a motorvezérlés, meg ne csússzon az a kerék. Normálban meg olyan normális az autó.

Totalcar értékelés - Alfa Romeo Mito Distinctive - 2008

6
TC

Különleges forma, különleges motor, különlegesen rossz útfekvés. Hirtelen felindulásból bizonyára sokan megvásárolják majd, de racionális érvek nem szólnak mellette.

Az oldalról ajánljuk

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
  • Hírek

Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta

Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.

40 perce
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25