A váltó egyesbe talán a kelleténél eggyel méltóságteljesebben kluttyan be, de a kapcsolási érzet fenséges. Egyedül a kuplung furcsa néha egy kicsit. Eggyel jobban lehetne terpeszkedni, ha a középkonzolt ne hizlalták volna olyan zsírosra. Pedig a térdlégzsák nem is onnan jön ki, és az újratervezett, befelé hanyatló kormányoszlop se oda hanyatlik ütközéskor. Ha már a biztonságnál tartunk, a szokásos EuroNCAP-tesztek közül a részátfedéses ütközéseket házon belül 80 km/h-val is elvégezték. Nyilvánosságra azonban nem hoztak többet, hogy pl. a dummyk leszakadt fejével tudott-e gólt lőni kiskapura valamelyik mérnök.
A Ford ha jelentős fáziskéséssel is, de követte a Toyotát az előző Corolla-generációban bemutatott olcsó koccanásjavító rendszer kifejlesztésében. 10-15 km/h-s ütközéskor, ami a leggyakoribb városi rongálás, nagyon könnyen törik az első és hátsó lökhárító, így kímélve a többi alkatrészt. Mondtam a sajtótájékoztatón az illetékes mérnöknek, hogy nálunk pont ezek a műanyagok az iszonyúan drágák, de megnyugtatott, hogy az utánuk következő vasak még iszonyúbban drágák.
Lehet még a Mondeóban hővédő (IR) üveg, ami a fény hőtartalmának negyedét engedi csak be. És persze van fűtött szélvédő. Épp az autóban üldögélve olvasgattam a sajtóanyagot, és amikor idáig jutottam, felnéztem, és észrevettem a kis fűtőszálakat. Attól kezdve idegesített, amit addig észre se vettem. Hát ekkora ökör vagyok.
Az Easy Fuel rendszer is apró, de nagy horderejű okosság. Ismernek önök személyesen olyat, aki tankolt már félre? Én bizony szemtanúja is voltam már, ahogy egy Ducati Monsterbe (motorkerékpár) dízelt rakott a gazdája, mert kicsit lankadt a figyelme, és az ÖMV kúton minden pisztoly egy kicsit zöld. Richard Tilley, a Ford mérnöke azt mondta, miután megbeszéltük, milyen vicces a rendszer, hogy csak Angliában évi százezer autós jelentkezik be a sárga angyalnál félretankolással.
Igen, a pisztolyok más méretűek: a dízel átmérője nagyobb. Benzinesbe tehát nem rakhatunk dízelt. Fordítva viszont a pisztolyok már nem védenek, a dízelautó lukába simán becsúszik a benzines pisztoly. Ezért az Easy Fuel-os nyílásban van egy kis műanyag gyűrű, amit a megfelelő méretre kell tágítanunk, csak akkor nyílik a kis csapóajtó. Addig nem nyugodtam, míg ujjal nem sikerült kijátszanom a rendszert, de kétujjas módszerrel ki lehet tágítani, akkor bedughatjuk az egyik ujjunkat, és megijedhetünk, hogy beszorítja a csapóajtó.
A lényeg nemcsak az üzemanyag-biztonság, hanem a tanksapka-mentesség, ami a Renault Mégane-on már megjelent, de ott gyakorlatilag a csapóajtó maga a tanksapka, ez kicsit bonyolultabb és kifinomultabb rendszer. Ugyanakkor még mindig elég egyszerűnek látszik ahhoz, hogy ne romoljon el
Hiába halogatom, a külsejéről is muszáj megemlékezni. A Ford új ezirányú filozófiája a kinetic design, meg az energy in motion, tehát hogy az autó állva is jelenítse meg a mozgási energiát. Az Smaxnál ez sikerült, mármint nem tudom, mennyire keltett állva mozgó benyomást, de jól néz ki. Az új Mondeo meg nem tetszik: az új James Bond film bemutatója után kérdeztem is a kollégákat, mi volt az az amorf, amerikai rondaság, amivel a 007-es a reptérről a szállodába hajtott. Hát ez.
Van szép nézete, például félig hátulról, de a legfontosabb pont, a fényszóró - hát nem tudom. A hűtőrács lehetne néma tiltakozás az Audi single frame-je ellen, de az se néz ki jól. A téglalap mintázatú hűtőrács, kis bumszlikkal a vonalak találkozásainál; amikor megláttam közelről, csak annyit mondtam, Jézus. A hátsó lámpák szánalmas LED-imitációja borzasztó, nem beszélve arról, hogy oldalnézetben az ötajtós mondeo hátulja egy az egyben olyan, mint a Renault Lagunáé, ami könyörgök, mégiscsak egy hatéves autó.
A belseje hibátlan, kellemesen visszafogott polgári luxus, főleg a famentes, szálcsiszolt alumínium Titanium felszereltségé. Egyetlen baja, hogy a Focus II. jobb változatai hasonlóan mutatósak, ahhoz képest nem is feltétlenül egyértelmű, melyik a komolyabb kategória. Jó, ebben már van Bluetooth meg MP3, szép is lenne, ha hiányozna. Minden eddiginél nagyobb lett a soft touch area, a puhatapirész, de a szomszéd BMW-s biztos nem sárgul meg az irigységtől, ha megmutatjuk neki. Jó, jó, de ez nagyjából a hagyományosan Mondeót vásárlókra hat vonzóan, meg nyilván a látens mondeósokra.
Nagyjából érzem is, mit akartak az új Mondeo tervezői. Egy nagyjából toyotásan unalmas középkategóriás autót. Tökéletesen megcsinálták, kívül-belül: az élvezetesen vezethető Avensis. Azt viszont mégse kommunikálhatják, hogy kedves vásárlóink, önöknek, unalmas embereknek megcsináltuk az unalmas megjelenésű autót. Inkább azt kiáltják, íme, egy dinamikus jelenség, hinnye, de dinamikus autó, ezt nézzék meg. És a látens mondeós ott áll mellette a szalonban, érzi a számára oly megnyugtató unalmat, látja, hogy az autót ugyanúgy öltöztették, mint őt a felesége. Jó minőségű, kényelmes, strapabíró öltöny, amire senki se kérdez majd rá, nahát, hol vetted? Jó lesz vezetni, de senki se nézi meg az utcán.
Hiába, a Mondeo a kényelemről, megbízhatóságról, elérhető árról szól, és most már arról is, hogy a formáját egyelőre szoknom kell. Viszont legalább kipróbáltam, mit tudnak az új lemezek: nagyjából annyit, mint egy lelakkozott csokipapír. A James Bond-feeling miatt kipróbáltam, milyen szmokingban átesni a motorházon. Nem ugráltam rajta, nem ütögettem, nem tehénkedtem hosszasan, csak úgy átestem. Olyan lett az egész, mint a Hold felszíne, fél órát nyomkodtuk, igazából körömmel kellett volna asztalon, tényleg, mint a csokipapírt, de nem volt a közelben asztal. Taxisok tehát a 2007-es Mondeót is óvatosan nyomkodják.
Sajtógaléria
Aki további részletekre kíváncsi, ne
hagyja ki sajtófotó-galériánkat.
Kattintson ide!