45 lóerő, 88 Nm: országútra elég kevés, de városban az öreg simán tartotta a lépést a bágyadt nyári forgalommal. Hogy simán, az persze úgy értendő, hogy neki nem volt semmi gondja. Csak nekem.
Csigás, rém pontatlan kormánymű embertelen holtjátékkal, jelentős izomerő-igénnyel. Egykörös (szerencsére azért hidraulikus) fékrendszer négy dobbal, jelentős izomerő-igénnyel. Lötyögős, kikopott kormányváltó, jelentős izomerő-igénnyel. Diagonálgumikon kúszik-mászik a karosszéria, kanyarban döccenőkön nagyokat szökken kifelé a hátsó merev tengely. Lusta és erőtlen a motor, szűk a használható fordulatszám-tartomány. Emelkedőn megtorpan, lejtőn már nyolcvannál aggasztóan pörög a motor negyedikben.
Az index a kormányoszlop tetejéről kapcsolható, vagyis minden irányjelzéshez át kell nyúlni a kormányon. A kézifék a kormány alatti esernyőnyél kihúzásával rögzíthető, oldásakor éles lemezszélek között kell visszatolni, kicsit elfordítva. Marha meleg van bent, dől a forróság a műszerfal alól. Kiemelem a kis karral a szélvédő előtti szellőztetőt, de nem sokat segít. 407-est vezetni izzasztó munka, nem úri muri.
Mégis sikeres modell volt a 407-es a maga idején, használták állami, rendvédelmi szervek, volt belőle összkerékhajtású változat is. A gyenge, szomjas (tíz litert simán eszik százon, miközben nem megy), ergonómiamentes autó sikerét mai fejjel talán csak akkor lehet megérteni, ha elterpeszkedünk az elöl-hátul egyaránt képtelenül tágas térben, a kényelmes kanapékon. És közben arra gondolunk, milyen nagyon messze volt az ötvenes évek végén a Szovjetuniótól Amerika.
A sok hely mellett még valamit tud a Moszkvics: masszív. Alánézek, és tipikus orosz mentalitással tervezett, gyártott nehéz, nagy vasakat látok. Rettenetes merev tengely hátul, irdatlan segédváz a motor alatt elöl, rövid, de szörnyű vastag lengőkarok. Kicsit odaveri magát a tajgán néha: kit érdekel? Megy.
Anyag tehát van benn', de a lenyűgöző helykínálattól eltekintve a 407-esben nagyon ritkán éreztem olyat, hogy hej, régen még tudtak autót építeni. Mindene nehézkesebb, élesebb, durvább, mint mondjuk egy Szamarának. A csomagtérfedél belülről nyílik, egy nagyon szép, krómozott karral. Ami a bal hátsó ülés mellett van, nehogy már ne kelljen körbejárni a kocsit pakolás előtt. A csomagfedelet egy kis kar rögzíti felnyitás után, amit kézzel kell kioldani lecsukás előtt. A motorháztető bentről, praktikusan jobb szélről nyílik egy karral, de pálcával kell kitámasztani. Még a más veteránoknál oly csodált pillangóablakok is úgy nyílnak, hogy ne tudják átszellőztetni a kabint.
Az egyetlen jó dolog az első üléspad kormánytól való távolságának állítása. Ugyanis a biztosítókar meghúzásakor egy erős rugó a szélvédő felé tolja az ülést, a rugó ellen kell dolgozni combból a hátratoláshoz. Tehát nem csúszkálunk a végállások között, hanem szépen, finoman, erőből kontrolláltan finomhangolhatunk. Ez tényleg okos dolog. De megszerettetni magát így sem tudta a Moszkvics. Legalábbis velem. Sebaj. Szerették mások.
Mint minden kis veteránautónak, ennek is nagyon örültek az emberek. Már az Egyes mellett a kurvák is lelkesen integettek, aztán bent a városban minden lámpánál átvigyorogtak a modern, új autókból. Amikor pedig megálltam egy tízemeletes panel alatt, hogy a belsejét is körbefotózzam, számos húbazmeg ütötte meg a fülem: ezzel a jellegzetes tájszóval hívták fel egymás figyelmét az autóra a járókelők. Húbazmeg, de régi autó, húbazmeg, mi ez, sustorogtak. De olyan is volt, aki odalépett pár szóra.
- Mi ez, Moszkvics?
- Az, 407-es.
- Hány éves?
- Ötven.
- Húbazmeg! Nem látszik rajta, hiába, ha jó gazdája van az autónak, nem öregszik. Jó autók voltak ezek, ettek tíz litert is, de mit érdekelt minket az, amikor húsz forint volt a benzin!
Azért a kis kék-fehér nem csak a jó gazda miatt ilyen fitt. Alaposan felújították. Az igaz, hogy jó tíz éve, még az előző tulajdonosnál. Az új tulaj úgy nyolc éve vásárolta, azóta nem sokszor vették elő. Utoljára akkor ment hosszabb útra, amikor a Szabadság, szerelem forgatásán rendőrautót játszott. '59-es modell létére '56-osnak adták el: ilyen ez a hazug média.
Tudják, mi az a háttérben? Megírta egy olvasónk:
Szia Tamás!
Az a "valami tatabányai gyár", konkrétan a 1-es számú hőerőmű, ami a melegvizet állítja elő a nálunk (Tatabányán) nem csekély számban előforduló panellakásokhoz. Már csak azért is tudom, mert itt lakom tőlem légvonalban alig 800 méterre, most ahogy ütöm a klaviatúrát, éppen rá is látok. Ha egy kicsit feljebb mentél volna az úton, találhattál volna még pár igazi régi szocialista épületet, a szénosztályzót, TRÖSZT épületek stb. Mindenesetre örülök, hogy szeretett városom újabb TC cikkben szerepelt.
Vajon mennyit ér egy ilyen autó? A magyar veteránpiac ilyen kérdésekben kevéssé mérvadó, a cikk írásakor mindössze egy rozoga 403-ast találtam eladót, 480 ezer forintot kértek érte. Német, angol oldalakon se hemzsegnek a 407-esek, de egy-két pofás darab azért felmerült, 3-4 ezer eurós áron talán meg is szerezheti őket, aki erre vágyik.
Ha akad ilyen. Én például visszavittem, megköszöntem, hogy vezethettem, és a legkisebb rossz érzés nélkül fordítottam neki hátat. Ha nagyapám rám hagyta volna (nem volt neki, Skodákkal járt, de ha lett volna, na), az más, akkor dédelgetném, simogatnám, de ha most lenne egy szabadon elkölthető közepes összegem veterán játékautóra, biztos nem a gyenge, zajos, jópofa, de eredendően kellemetlen Moszkvicsra költeném. Inkább a dekadens Nyugatról néznék valami kevésbé robusztust, de könnyedebbet. És Ön?
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Szerelem
Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.
Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.
- Hírek
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.
- Belsőség
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!
Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.
- Hírek
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
A harmadik hely a Mercedesé lett.
- Nepperűző
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.
- Hírek
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.
- Hírek
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
A piaci helyzetük ezt követeli.
- Hírek
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.
- Tesztek
Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.
Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.
- Hírek
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.
- Közélet
Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4
Kétmillióval a zsebben kerestük a tökéletes használt autót, de nem volt minden darab kegyes hozzánk.
- Hírek
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.
- Hírek
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.
- Hírek
Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y
A legnagyobb Smart hatalmas akkumulátorral, nagy hatótávval érkezik, és Európában is kapható lesz.
- Gumidoktor
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?
- Hírek
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
A mentő használta a megkülönböztető jelzést.
- Hírek
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.
- Szerelem
Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerébenNagyon menő Skyline-ok – Első rész
A 700 millióstól kezdve, a világverőn át, egészen a legritkább rendszámos darabig. Szuperérdekes Skyline-ok következnek.
- Hírek
Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte
Hamiltonnak megvan az első győzelme a Ferrarival, és Piastri is behúzta az F1-es karrierje első pole-pozícióját.
