Mindörökké Omega
Belül nem csak tágas és kényelmes, igen barátságos is. Minden kicsit túlméretezett, a műszerfali kapcsolóktól az ajtózár gombjain át a kormánykerékig. Hasonló a helyzet az üvegezéssel is; hatalmas átlátszó felületek ölelik körbe az autót, maximálisan biztosítva a körkörös kilátást. A közhittel ellentétben az autó nyáron nem melegszik át gyorsabban, mint bármely másik, hála a gyári színezésnek, illetve az utólagos fóliázásnak. A nagy méretű külső tükrök is sokat segítenek a navigálásban, bár tolatásnál így sem lehet belátni az egész kasztnit.
A vezetése semmiféle különleges tudást vagy képességet nem igényel. Kanyarodáskor persze figyelni kell a közel 4,8 méteres hosszra, illetve parkolásnál, továbbá csúszós úton is illik óvatosabban bánni a gázpedállal, de alapvetően kezes kis bárányka. A közel ideális (50-50%-os) súlyelosztásnak köszönhetően semlegesen viselkedik - szélsőséges határokig. Hölgyek is vezethetik, hiszen vaj a kuplung, a váltó ilyen futásteljesítmény után is mintaszerűen pontosan kapcsolható, a szervokormány pedig könnyen jár. Még a Suzukihoz szokott édesanyám sem ijed meg tőle, ha véletlenül vezetni kényszerül.
És ha már a Suzukit említettem, feltétlenül el kell mondanom, hogy az ilyen, 11-13 éves Omegák bizony Swift árban mozognak a használtautó piacon. A fenntartása és a fogyasztása (városban 11-13 liter, vegyes használatban 9-11, de autópályán már 7-8 liter közötti, ha betartjuk a sebességkorlátozásokat) nyilván magasabb, de a vezetési élmény, továbbá a nagy méretű utas- és csomagtér bőségesen kárpótolja a tulajdonost.
Egy igen vitatható kérdést még feltétlenül meg kell említenünk; a megbízhatóságot. Aki olvasott már hibastatisztikákat, tudja, hogy az Omega mindig is a legrosszabb helyen szerepelt, karöltve a Ford Scorpióval. Nos, ezzel kapcsolatosan azt kell tudni, hogy ezek a statisztikák nem tesznek különbséget az izzók kiégése és a motorok besülése között, így fordulhatott elő, hogy az Omegát egyszerűen megbízhatatlannak titulálták, holott csak ritka kivételes esetekben produkál az üzembiztonságot veszélyeztető, vagy az autó megállásához vezető meghibásodást. Inkább csak apró, bosszantó hibákkal szórakoztatja gazdáját. Szerencsére a legtöbb apróság - a kilométeróra zörgő spiráljának javításáig bezárólag - minimális műszaki érzékkel házilag is orvosolható. Az alkatrész pedig nem olyan drága hozzá, ráadásul mindent lehet még kapni bele.
Néhány érdekesség az Omegáról
• Az öt generációt megért Opel Rekord
utódaként 1986 szeptemberében bemutatkozó Omegát 1987-ben az Év
Autójának választották. Az Audi 80-as és a 7-es BMW elől vette el a
címet.
• Ebben a típusban alkalmaztak a világon először elöl-hátul
övfeszítős biztonsági övet.
• Az első generációs Omega a W124-es Mercedes-szel szinte
centire megegyezik.
• Az első generációs Omega szedán 0,28-as légellenállási
együtthatója a mai napig kiemelkedően jónak számít az autóiparban.
• Az Opel a mai napig nem tudott olyan kombi modellt
felmutatni, amely nagyobb csomagtérrel rendelkezne, mint az első
generációs Omega Caravan. (B Omega Caravan: 1800 liter, C Vectra
Caravan: 1850 liter)
• Az első generációs Omegából figyelemreméltó tuning- és
versenyváltozatok készültek. Ilyen volt a DTM-ben versenyző EVO
Omega (amely végül az STT-t nyerte meg 1996-ban), illetve a
legendás, 950 darabos limitált szériában készült 3.6-os biturbó
motorral szerelt Lotus Omega is, amely alapból 377 lóerős
teljesítménnyel és 577 Nm-es nyomatékkal rendelkezett (1991-ben
egyedül az F40-es Ferrari volt gyorsabb nála a szériában gyártott
személygépjárművek közül!), és amelyet több változatban (létezett
pl. 570 lóerős verziója is) is tovább tuningoltak. (A széria Lotus
Omega 2002-ben, 11 évesen, egy Evo magazinban közölt tesztben
gyorsabbnak és rugalmasabbnak bizonyult, mint az akkor új M5-ös
BMW, az RS6-os Audi, vagy a Jaguar S-Type R.)
• Az Omega főbb méretei (pl. a 2730 mm-es tengelytáv)
gyártásának 17 éve során nem változtak, jóllehet két generációt és
számos modellfrissítést megért. Az 1988-tól 1993-ig gyártott B
Senator pedig már Omega padlólemezre épült, minimális
változtatásokkal és 6 hengeres Omega motorokkal.
Én csak a központi zárral és a bal hátsó (utólag beépített) elektromos ablakemelővel bajlódom a vásárlás óta. Ezeket leszámítva csak a kopó alkatrészeket (pl. a gyorsan fogyó stabilizátorrudat az első futóműben, amely rosszul viseli a pesti útviszonyokat) és az olajat kell időnként cserélni. Rossz úton haladáskor a kasztni különböző részeiből feltörő nyiszogással azonban semmit nem tudtam eddig kezdeni. Ez sajnos jellemző a kombikra, amelyekkel sokat szállítottak.
Összességében nekem
nagyon bevált, minden kis hibájával együtt. Csak ajánlani tudom
bárkinek, aki nem városi- vagy versenyautóra, hanem egy nagy családi-,
illetve utazóautóra vágyik. Csak ki kell egyszer próbálni.
Műszaki adatok
Felépítés:
karosszéria: külső felén galvanizált acéllemezből készült
önhordó karosszéria, 5 személyes utastérrel motor: elöl, hosszában
elhelyezett, négyütemű, soros 4 hengeres, 8 szelepes benzinmotor
erőátvitel: egylemezes, száraz tengelykapcsoló, kézi
kapcsolású, ötfokozatú sebességváltómű
első futómű: McPherson rendszerű; független
kerékfelfüggesztés, alsó háromszög-keresztlengőkar, rugóstag,
hidraulikus teleszkóplengéscsillapítók, keresztstabilizátor
hátsó futómű: független kerékfelfüggesztés, térbeli tengelyes
lengőkarok, csavarrugók, hidraulikus teleszkóplengéscsillapítók,
keresztstabilizátor
fékrendszer: hidraulikus, rásegítővel, elöl-hátul
tárcsafékek, az elsők belső hűtésűek, a mechanikus rögzítőfék a
hátsó tengelyen található dobfékekre hat
kormánymű: csavarorsós kormánygép, hidraulikus rásegítővel
Karosszéria:
Légellenállási együttható: 0,31
Hossz: 4768 mm
Szélesség: 1921 mm
Magasság: 1483 mm
Tengelytáv: 2730 mm
Nyomtáv elöl: 1462 mm
Nyomtáv hátul: 1476 mm
Szabad magasság: 159 mm
Csomagtér: 540 / 1000 / 1850 l
Üzemanyagtartály: 70 l
Üres tömeg: kb. 1370 kg
Motor:
Elrendezés: OHC
Szelepek száma: 8
Keverékképzés: hengerenkénti befecskendezés
Motorelektronika: Bosch Motronic 1.5
Lökettérfogat: 1998 köbcm
Furat: 86 mm
Löket: 86 mm
Teljesítmény: 85 kW/115 LE @ 5200 x 1/min
Nyomaték: 170Nm @ 2600 x 1/min
Maximális ford.sz.: 6400 x 1/min
Gyári menetteljesítmények:
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,5 mp
Végsebesség: 187 km/h
Gyári fogyasztási adatok:
Város: 11,9 l / 100 km
@ 90 km/h: 6,3 l / 100 km
@ 120 km/h: 8,9 l / 100 km
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.