Gruppenteszt öt kicsivel

Teszt: kisautók összehasonlítása

2005.06.08. 08:51

Teljesítmény

 

A teljesítmény szerinti sorbarendezést egyrészt néhány katalógusadat segítette, hiszen akkor is jó eldicsekedni a szomszédnak azzal, hogy az 1,2-es Jazzem 78 lóerős, szemben az Ibiza 75 lovas 1,4-esével, ha aztán a gyorsulásnál ki is kapok tőle. A teljesítmény és a nyomaték egy-egy pontot ért, egyszeres súllyal.

Néhány gyakorlati paramétert lemértünk a reptér kifutóján, emiatt merjük erre az egészre azt mondani, hogy teszt. Persze ez sem teljesen hiteles, hiszen a Colt és az Ibiza volt olyan álnok, és drága, márkás peres gumikkal jelent meg, míg szegény Getz például Hankookokkal versenyzett, ráadásul ezeket is rögtön az első percben kockásra fékeztük a 100-0 teszttel. Fene gondolná, hogy egy klímás új autón nincs ABS. Az Ibizán sem volt.

A gyorsulás, a fékút és a végsebesség egyszeres, a 80-120 as gyorsulás negyedikben, azaz a rugalmasság kétszeres szorzóval szerepel a végeredményben. A legszubjektívebb paraméter, a személyenként lepontozott "jólmegyen-érzet" háromszoros súllyal került a mérleg serpenyőjébe. Mégiscsak az a lényeg, hogy mit érzünk, kit érdekelnek a száraz számok, hát nem?

   Jazz Swift Colt Ibiza Getz
Lökettérfogat, cm3 1246 1328 1124 (3 henger) 1390 1086
Telj., Le/ford.sz. 78/5700 93/6000 75 75/5000 63/5500
Nyom., Nm/ford.sz. 110/2800 118/4100 100/3500 126/3800 94/3200
0-100 km/h, s 16,86 12,8 16,55 14,6 18,65
100-0 km/h, m 50 46 50      
80-120 km/h, s 23,26 27,2 23,2 13,9 24,65
végsebesség, km/h 170 175 149 155 150

Gyorsulásban, végsebességben és fékútban is a Swift bizonyult a legjobbnak, rugalmasságban viszont a nyomatékos és rövid negyedikkel szerelt Ibiza győzött. Szegény Getz, 63 lóerős kis kávédarálója nem bírta tartani a lépést a többiekkel - bár a Mitsubishi sem lehet büszke a colt orrában kerregő háromhengeresre, amely akár 149 km/h sebességgel is repítheti a modern formájú kisautót. Nem óra szerint, hanem a mi pontos kis műszerünk szerint.

 

Nézzük, miként vélekedett a kocsik teljesítményről a stáb. Colt: "három henger, rettentő kerregés, minimális ülésbepréselődéssel" (én); "tiltakozom, a három henger hangja nagyon vicces" (Grubi); "alul hulla, felül félholt" (Karotta); "rugalmatlan, lassú, hangos" (Balázs Viktor); "nem nagyon megy, de szeretem a háromhengereseket" - minden kistraktor gyámolítója, Winkler Róbert.

"Kis városi gyösz, nem kell bivalynak lennie, de ez az elfogadhatóság alja" - mondom én. "Rosszul megy, de főleg rosszul kanyarodik, no ABS" - mondja Karotta. "Búg, dülöngél, sivít - olcsó hús, híg lével" - mondja BV és "háromhengerestől ez elviselem ( no de ez ugye négyhengeres - a szerk.) - mondja Winkler. Melyik ez? Hát persze, hogy a Getz.

 

Az Ibizáról teljesítménye alapján nem is gondoltam volna, hogy a legnagyobb motorja van a társaságban. Karotta szerint olyan, mintha mindig mocsárban gázolna, míg Winkler szerint bélkitaposással, 4000 felett még megy is valamennyire. BV szerint viszont ez volt a legjobb a teszten.

Szerintem meg a Swift. Egyesben leszabályzásig húzatva félelmetes-versenyautós fémes sivítás, a negyedik-ötödik nagyon hosszú, a futómű lágy, de érződik, hogy keményebb gátlókkal milyen vicces kis gokart lehetne belőle. Karotta kínozva kanosnak találta a magyar autót, de úgy látta, a Swift nem élvezi annyira a dolgot. Megyen, megyen, oszt dülöngél, mondja Viktor, Winkler szerint meg rendes, suzukisan jól menő autó a Swift.


Ebben a motorban van a hondás, pörgős karakter

A Jazz motorjában Winkler kolléga felfedezni vélte a hondás, pörgős karaktert. Karotta is egész jónak titulálta 3500-as fordulat felett. BV, az egyetlen nem hivatalos tesztautó tulajdonosának párja pedig kirukkolt az ötödik ásszal: a Jazz nem versenyautó, de Lacházáig 3,9 litert evett százon. Az ászt kidobtuk, mert ezen a teszten a fogyasztással nem tudtunk foglalkozni.

Így lett első 37,4 jólmegyen-ponttal a Swift, második az Ibiza 35-tel, harmadik a Jazz, amely 31 pontot szerzett. Negyedik a Colt 26, ötödik a Getz, 19,6 ponttal.

         
Swift Ibiza Jazz Colt Getz

Komfort

A kényelem témáját alaposan feldolgoztuk. Hét paramétert pontoztunk: egyéni megítélés alapján a zajkomfortot, az utastér helykínálatát (kétszeres súllyal) és a kényelmet elöl (háromszoros), valamint hátul (egyszeres). Katalógus alapján egyszeres súllyal vettük be a végső pontszámba a csomagtartó térfogatát fel, illetve lehajtott hátsó ülésekkel. Háromszorosan nyomott a latban, hogy mekkora gyakorlati pakolhatóságot tanúsított a teszten az autó, azaz mi fért bele a bicikli, babakocsi, testtartásjavító labda, anyám tyúkja közül, amiket kivittünk a reptérre.

Baba a kocsiban

Bár nem pontoztuk ezt a paramétert, gyakorló apukaként mégis meg kell emlékeznem két dologról. Ez a két dolog a babakocsi és a gyerekülés. Egyszerű, esernyőformán összehajtható sportbabakocsink az ülések hajtogatása és a kalaptartó helyén hagyása mellett csak a Jazzben volt elhelyezhető. Meg lehet oldani a többiben is a dolgot, nem azt mondom, de macerás.

A hátsó ülésre kötendő, menetiránynak háttal fordítandó, 13 kg-os élősúlyig jó gyermekülés hátra, magam mögé csak a Getzbe és a Jazzbe fért be rendesen. A többi autóban kényelmetlenül előre kellene húzódzkodnom, ha mögém akarnék gyereket pakolni.


Jazz haszongépjármű

A pontszámok összesítése után messze a legkomfortosabb autónak bizonyult a Jazz, 59,8 ponttal. Minden objektív mércén öt pont, azaz első helyezés, zaj minimális, hely annál inkább. Véleményünk egybehangzó: elöl meglehetős, hátul bámulatos a térkínálat.

Második 44,2 ponttal a Getz lett, ami külső esetlenségét és hangsúlyozott kiskocsis megjelenését meghazudtolóan tágas, hátul három ember ebben fért el legkényelmesebben. Az elöl átlagos helykínálat mögé a meredek oldalfalaknak és a hátrafalé széttartó formának köszönhetően hihetetlen űr került. Zajkomfortra 3 pontot kapott az autó.


Swift a sor végén

43,8 pontjával alig marad el mögötte a Colt, amelyet a 2,2 pontra értékel csendesség (azaz zajosság) taszajtott a harmadik helyre. 37,6 pontot kapott a hátul kissé kínpadszerű Ibiza és még ennél is kevesebbet, 31,8-at szegény Swift, ami, hát hogy is mondjam, nem a nagy családok autója. Elöl King ize, hátul Infant King Size, mondta Karotta.

Sorrend tehát:

         
Jazz Getz Colt Ibiza Swift

Biztonság


Getz: 4 csillag

Bármennyire is furdal a kíváncsiság, hogyan viselkednek az egy tonna körüli tömegű kisautók, ha nem az Euro-NCAP ütközőfalával, hanem mondjuk egymással kell szembeszállniuk, töréstesztet anyagi okokból nem végeztünk. Maradt tehát referenciának a profi minősítő intézet szupermini kategóriájának eredménylistája.




Jazz: 4 csillag

A Getz négy csillagot kapott az utasok biztonságára, gyalogosgázolásért kettő, gyermekvédelemért négy csillag járt szegény roncsnak. A Jazz és a Swift rendre négy, három és három, az Ibiza négy csillagot kapott a bennülők és kettőt a gyalogos áldozatok védelmére. Gyerekmegőrzésből is jól vizsgázott az autó, csak ezt a faktort akkoriban még nem csillagozták.


Ibiza: 4 csillag

Mivel az eredmények nem térnek el szignifikánsan, a pontozást nagyvonalúan elhagytuk. Az összes tesztautó megfelel a mai elvárásoknak, minden tőlük telhetőt megtesznek a bennülőkért. Akármelyiket választja is az autóvásárló, nem kell később azon rágódnia, hogy "de a másik biztonságosabb lett volna, igaz, hogy ahhoz nem adtak cédés rádiót". Azért az Ibiza és a Getz ABS-telensége elgondolkodtató.

Ár

Minden tesztautó ötajtós volt, és felszereltségben is hasonlóan voltak eleresztve. Mi nem így szerettük volna, a legolcsóbbat kerestük, de az importőrök tesztflottáiban az alapfelszereltségű modell ritka, mint a fehér Zorro. Hogy mást ne mondjak, mindegyikben volt klíma. Így hát az árösszehasonlításban az adott típus közepesen felszerelt (elöl villanyablak, centrálzár, rádió) és klímával is ellátott változatának vételárát vettük figyelembe.


A BMW 745 iL áráért mindegyikből kettő a miénk lehet,
és még marad az ásványvízre is zsebpénz

Swiftből ez a GLX CD AC elnevezésű modell - pont egy ilyen volt velünk a teszten is, 2 750 000 forintért. A Jazz S-Cool néven tudja mindezt, 3 010 250 forintért. Az Ibiza-katalógusban Reference Cool néven találjuk meg a nekünk kellő típust, ára 2 569 000 forint. A Mitsubishinél 1.1 Inform AC néven kell kereskednünk, az autó 2 879 000 forintba kerül. A Hyundai a TB-Get 1,1 Comfort névvel utal a tesztautóra, ára 2 437 000 forint.

Ha tehát viszonylag elfogadható felszereltségű, az üvegházhatás ellen klímával védekező (és így nagyobb fogyasztásával az üvegházhatást erősítő) kisautót keresünk, a tesztelt típusok köréből legolcsóbban a két és fél milla alatt lapító Getzhez, legdrágábban a hárommillió fölé lógó Jazzhez juthatunk.

Ha az autók árát elosztjuk a teszt során szerzett pontok számával, azt látjuk, hogy a különben legdrágább Honda ad legolcsóbban egy TotalCar-pontot: 24878 forintért. A Swift egy pontja 27445, az Ibizáé 28169 forint, a Colté 29680 forintba kerül. A legdrágábban a Getz ad egy pontot, a Hyundainál 30086 forintot kell fizetni érte. Ebből persze nem következik semmi, de érdekes, hogy a Honda ebben (is) a legjobb. Azaz: hiába a legdrágább, ezt szerettük a legjobban.

Árak növekvő sorrendben:

         
Getz Ibiza Swift Colt Jazz

Összefoglalás

Jazz: Remek kisautó, mindenki elájul tőle, aki kipróbálja. Tesztünk győztese - de a legdrágább is az öt közül.

Swift: Remek kisautó, mindenki elájul tőle, aki kipróbálja. Kicsit billegős, de ami miatt második lett: hátul nagyon kicsi.

Colt: Háromhengeres motorjának megítélése ízlés kérdése, de a többség szerint inkább a "Nem kéne" kategória. Gyakorlatilag a Jazz kevesebbet tudó féltestvére, kevés lélekkel.

Ibiza: Régi, toldozott-foldozott modell, a legkevésbé felel meg a modern kisautó jelenlegi ideáljának. Szép tőle, hogy nem lett utolsó.

Getz: Nem szép tőle, hogy utolsó lett. Sokkal nagyobb, mint látszik, motorja gyengécske, de meg lehet békélni vele. A magyarázat: még mindig túl sok benne a rossz emlékű, mára már sok honfitársánál meghaladott koreaiság.

Az Antiókiai Szent Táblázat

A számszerűsített részeredményeket az alábbi táblázatban foglaltuk össze. Aki nagyon ráér, saját ízlése és preferenciái szerint újra is súlyozhatja az egyes szempontokat, így megtudhatja, nála mi a nyerő. s = súly, sn = súly nélkül, sv = súlyozva

       Colt  Getz  Ibiza  Jazz  Swift
   s sn sv sn sv sn sv sn sv sn sv
Külső 3 4 12 2,4 7,2 2,6 7,8 3,8 11,4 5 15
Belső                                 
Esztétikum 2 3,8 7,6 2,4 4,8 2,2 4,4 4,6 9.2 4 8
Praktikum 2 3,8 7,6 2,6 5,2 3,2 6,4 4,8 9,6 4 8
Teljesítmény                                 
LE 1 3 3 1 1 3 3 4 4 5 5
Nm 1 2 2 1 1 5 5 3 3 4 4
0-100 1 3 3 1 1 4 4 2 2 5 5
80-120 4-ben 2 4 8 2 4 5 10 3 6 1 2
100-0 1 3 3 1 1 1 1 3 3 5 5
vég 1 1 1 2 2 3 3 4 4 5 5
jólmegyen-e? 3 2 6 3,2 9,6 3 9 3 9 3,8 11,4
Komfort                                 
zaj 2 2,2 4,4 3 6 3,4 6,8 4,4 8,8 3,8 7,6
hely benn 2 4 8 4 8 2,4 4,8 4,6 9,2 2 4
hely hátul 1 1 1 4 4 3 3 5 5 2 2
h. h., ledöntve 1 3 3 4 4 2 2 5 5 1 1
Mi fért bele? 3 4 12 3 9 2 6 5 15 1 3
Komfort elöl 3 3,8 11,4 3 9 4,2 12,6 4,2 12,6 4,2 12,6
Komfort hátul 1 4 4 4,2 4,2 2,4 2,4 4,2 4,2 1,6 1,6
Össz:        97     81     91,2     121     100,2

Pontértékek

      Colt Getz Ibiza Jazz Swift
Ár (Ft)    2 879 000 2 437 000 2 569 000 3 010 250 2 750 000
Ft/pont    29 680 30 086 28 169 24 878 27 445