Teljesítmény
A teljesítmény szerinti sorbarendezést egyrészt néhány katalógusadat segítette, hiszen akkor is jó eldicsekedni a szomszédnak azzal, hogy az 1,2-es Jazzem 78 lóerős, szemben az Ibiza 75 lovas 1,4-esével, ha aztán a gyorsulásnál ki is kapok tőle. A teljesítmény és a nyomaték egy-egy pontot ért, egyszeres súllyal.
Néhány gyakorlati paramétert lemértünk a reptér kifutóján, emiatt merjük erre az egészre azt mondani, hogy teszt. Persze ez sem teljesen hiteles, hiszen a Colt és az Ibiza volt olyan álnok, és drága, márkás peres gumikkal jelent meg, míg szegény Getz például Hankookokkal versenyzett, ráadásul ezeket is rögtön az első percben kockásra fékeztük a 100-0 teszttel. Fene gondolná, hogy egy klímás új autón nincs ABS. Az Ibizán sem volt.
A gyorsulás, a fékút és a végsebesség egyszeres, a 80-120 as gyorsulás negyedikben, azaz a rugalmasság kétszeres szorzóval szerepel a végeredményben. A legszubjektívebb paraméter, a személyenként lepontozott "jólmegyen-érzet" háromszoros súllyal került a mérleg serpenyőjébe. Mégiscsak az a lényeg, hogy mit érzünk, kit érdekelnek a száraz számok, hát nem?
Jazz | Swift | Colt | Ibiza | Getz | |
Lökettérfogat, cm3 | 1246 | 1328 | 1124 (3 henger) | 1390 | 1086 |
Telj., Le/ford.sz. | 78/5700 | 93/6000 | 75 | 75/5000 | 63/5500 |
Nyom., Nm/ford.sz. | 110/2800 | 118/4100 | 100/3500 | 126/3800 | 94/3200 |
0-100 km/h, s | 16,86 | 12,8 | 16,55 | 14,6 | 18,65 |
100-0 km/h, m | 50 | 46 | 50 | ||
80-120 km/h, s | 23,26 | 27,2 | 23,2 | 13,9 | 24,65 |
végsebesség, km/h | 170 | 175 | 149 | 155 | 150 |
Gyorsulásban, végsebességben és fékútban is a Swift bizonyult a legjobbnak, rugalmasságban viszont a nyomatékos és rövid negyedikkel szerelt Ibiza győzött. Szegény Getz, 63 lóerős kis kávédarálója nem bírta tartani a lépést a többiekkel - bár a Mitsubishi sem lehet büszke a colt orrában kerregő háromhengeresre, amely akár 149 km/h sebességgel is repítheti a modern formájú kisautót. Nem óra szerint, hanem a mi pontos kis műszerünk szerint.
Nézzük, miként vélekedett a kocsik teljesítményről a stáb. Colt: "három henger, rettentő kerregés, minimális ülésbepréselődéssel" (én); "tiltakozom, a három henger hangja nagyon vicces" (Grubi); "alul hulla, felül félholt" (Karotta); "rugalmatlan, lassú, hangos" (Balázs Viktor); "nem nagyon megy, de szeretem a háromhengereseket" - minden kistraktor gyámolítója, Winkler Róbert.
"Kis városi gyösz, nem kell bivalynak lennie, de ez az elfogadhatóság alja" - mondom én. "Rosszul megy, de főleg rosszul kanyarodik, no ABS" - mondja Karotta. "Búg, dülöngél, sivít - olcsó hús, híg lével" - mondja BV és "háromhengerestől ez elviselem ( no de ez ugye négyhengeres - a szerk.) - mondja Winkler. Melyik ez? Hát persze, hogy a Getz.
Az Ibizáról teljesítménye alapján nem is gondoltam volna, hogy a legnagyobb motorja van a társaságban. Karotta szerint olyan, mintha mindig mocsárban gázolna, míg Winkler szerint bélkitaposással, 4000 felett még megy is valamennyire. BV szerint viszont ez volt a legjobb a teszten.
Szerintem meg a Swift. Egyesben leszabályzásig húzatva félelmetes-versenyautós fémes sivítás, a negyedik-ötödik nagyon hosszú, a futómű lágy, de érződik, hogy keményebb gátlókkal milyen vicces kis gokart lehetne belőle. Karotta kínozva kanosnak találta a magyar autót, de úgy látta, a Swift nem élvezi annyira a dolgot. Megyen, megyen, oszt dülöngél, mondja Viktor, Winkler szerint meg rendes, suzukisan jól menő autó a Swift.
A Jazz motorjában Winkler kolléga felfedezni vélte a hondás, pörgős karaktert. Karotta is egész jónak titulálta 3500-as fordulat felett. BV, az egyetlen nem hivatalos tesztautó tulajdonosának párja pedig kirukkolt az ötödik ásszal: a Jazz nem versenyautó, de Lacházáig 3,9 litert evett százon. Az ászt kidobtuk, mert ezen a teszten a fogyasztással nem tudtunk foglalkozni.
Így lett első 37,4 jólmegyen-ponttal a Swift, második az Ibiza 35-tel, harmadik a Jazz, amely 31 pontot szerzett. Negyedik a Colt 26, ötödik a Getz, 19,6 ponttal.
Swift | Ibiza | Jazz | Colt | Getz |
Komfort
A kényelem témáját alaposan feldolgoztuk. Hét paramétert pontoztunk: egyéni megítélés alapján a zajkomfortot, az utastér helykínálatát (kétszeres súllyal) és a kényelmet elöl (háromszoros), valamint hátul (egyszeres). Katalógus alapján egyszeres súllyal vettük be a végső pontszámba a csomagtartó térfogatát fel, illetve lehajtott hátsó ülésekkel. Háromszorosan nyomott a latban, hogy mekkora gyakorlati pakolhatóságot tanúsított a teszten az autó, azaz mi fért bele a bicikli, babakocsi, testtartásjavító labda, anyám tyúkja közül, amiket kivittünk a reptérre.
Baba a kocsiban
Bár nem pontoztuk ezt a paramétert, gyakorló apukaként mégis meg kell emlékeznem két dologról. Ez a két dolog a babakocsi és a gyerekülés. Egyszerű, esernyőformán összehajtható sportbabakocsink az ülések hajtogatása és a kalaptartó helyén hagyása mellett csak a Jazzben volt elhelyezhető. Meg lehet oldani a többiben is a dolgot, nem azt mondom, de macerás.A hátsó ülésre kötendő, menetiránynak háttal fordítandó, 13 kg-os élősúlyig jó gyermekülés hátra, magam mögé csak a Getzbe és a Jazzbe fért be rendesen. A többi autóban kényelmetlenül előre kellene húzódzkodnom, ha mögém akarnék gyereket pakolni.
A pontszámok összesítése után messze a legkomfortosabb autónak bizonyult a Jazz, 59,8 ponttal. Minden objektív mércén öt pont, azaz első helyezés, zaj minimális, hely annál inkább. Véleményünk egybehangzó: elöl meglehetős, hátul bámulatos a térkínálat.
Második 44,2 ponttal a Getz lett, ami külső esetlenségét és hangsúlyozott kiskocsis megjelenését meghazudtolóan tágas, hátul három ember ebben fért el legkényelmesebben. Az elöl átlagos helykínálat mögé a meredek oldalfalaknak és a hátrafalé széttartó formának köszönhetően hihetetlen űr került. Zajkomfortra 3 pontot kapott az autó.
43,8 pontjával alig marad el mögötte a Colt, amelyet a 2,2 pontra értékel csendesség (azaz zajosság) taszajtott a harmadik helyre. 37,6 pontot kapott a hátul kissé kínpadszerű Ibiza és még ennél is kevesebbet, 31,8-at szegény Swift, ami, hát hogy is mondjam, nem a nagy családok autója. Elöl King ize, hátul Infant King Size, mondta Karotta.
Sorrend tehát:
Jazz | Getz | Colt | Ibiza | Swift |
Biztonság
Bármennyire is furdal a kíváncsiság, hogyan viselkednek az egy tonna körüli tömegű kisautók, ha nem az Euro-NCAP ütközőfalával, hanem mondjuk egymással kell szembeszállniuk, töréstesztet anyagi okokból nem végeztünk. Maradt tehát referenciának a profi minősítő intézet szupermini kategóriájának eredménylistája.
A Getz négy csillagot kapott az utasok biztonságára, gyalogosgázolásért kettő, gyermekvédelemért négy csillag járt szegény roncsnak. A Jazz és a Swift rendre négy, három és három, az Ibiza négy csillagot kapott a bennülők és kettőt a gyalogos áldozatok védelmére. Gyerekmegőrzésből is jól vizsgázott az autó, csak ezt a faktort akkoriban még nem csillagozták.
Mivel az eredmények nem térnek el szignifikánsan, a pontozást nagyvonalúan elhagytuk. Az összes tesztautó megfelel a mai elvárásoknak, minden tőlük telhetőt megtesznek a bennülőkért. Akármelyiket választja is az autóvásárló, nem kell később azon rágódnia, hogy "de a másik biztonságosabb lett volna, igaz, hogy ahhoz nem adtak cédés rádiót". Azért az Ibiza és a Getz ABS-telensége elgondolkodtató.
Ár
Minden tesztautó ötajtós volt, és felszereltségben is hasonlóan voltak eleresztve. Mi nem így szerettük volna, a legolcsóbbat kerestük, de az importőrök tesztflottáiban az alapfelszereltségű modell ritka, mint a fehér Zorro. Hogy mást ne mondjak, mindegyikben volt klíma. Így hát az árösszehasonlításban az adott típus közepesen felszerelt (elöl villanyablak, centrálzár, rádió) és klímával is ellátott változatának vételárát vettük figyelembe.
Swiftből ez a GLX CD AC elnevezésű modell - pont egy ilyen volt velünk a teszten is, 2 750 000 forintért. A Jazz S-Cool néven tudja mindezt, 3 010 250 forintért. Az Ibiza-katalógusban Reference Cool néven találjuk meg a nekünk kellő típust, ára 2 569 000 forint. A Mitsubishinél 1.1 Inform AC néven kell kereskednünk, az autó 2 879 000 forintba kerül. A Hyundai a TB-Get 1,1 Comfort névvel utal a tesztautóra, ára 2 437 000 forint.
Ha tehát viszonylag elfogadható felszereltségű, az üvegházhatás ellen klímával védekező (és így nagyobb fogyasztásával az üvegházhatást erősítő) kisautót keresünk, a tesztelt típusok köréből legolcsóbban a két és fél milla alatt lapító Getzhez, legdrágábban a hárommillió fölé lógó Jazzhez juthatunk.
Ha az autók árát elosztjuk a teszt során szerzett pontok számával, azt látjuk, hogy a különben legdrágább Honda ad legolcsóbban egy TotalCar-pontot: 24878 forintért. A Swift egy pontja 27445, az Ibizáé 28169 forint, a Colté 29680 forintba kerül. A legdrágábban a Getz ad egy pontot, a Hyundainál 30086 forintot kell fizetni érte. Ebből persze nem következik semmi, de érdekes, hogy a Honda ebben (is) a legjobb. Azaz: hiába a legdrágább, ezt szerettük a legjobban.
Árak növekvő sorrendben:
Getz | Ibiza | Swift | Colt | Jazz |
Összefoglalás
Jazz: Remek kisautó, mindenki elájul tőle, aki kipróbálja. Tesztünk győztese - de a legdrágább is az öt közül.
Swift: Remek kisautó, mindenki elájul tőle, aki kipróbálja. Kicsit billegős, de ami miatt második lett: hátul nagyon kicsi.
Colt: Háromhengeres motorjának megítélése ízlés kérdése, de a többség szerint inkább a "Nem kéne" kategória. Gyakorlatilag a Jazz kevesebbet tudó féltestvére, kevés lélekkel.
Ibiza: Régi, toldozott-foldozott modell, a legkevésbé felel meg a modern kisautó jelenlegi ideáljának. Szép tőle, hogy nem lett utolsó.
Getz: Nem szép tőle, hogy utolsó lett. Sokkal nagyobb, mint látszik, motorja gyengécske, de meg lehet békélni vele. A magyarázat: még mindig túl sok benne a rossz emlékű, mára már sok honfitársánál meghaladott koreaiság.
Az Antiókiai Szent Táblázat
A számszerűsített részeredményeket az alábbi táblázatban foglaltuk össze. Aki nagyon ráér, saját ízlése és preferenciái szerint újra is súlyozhatja az egyes szempontokat, így megtudhatja, nála mi a nyerő. s = súly, sn = súly nélkül, sv = súlyozva
Colt | Getz | Ibiza | Jazz | Swift | |||||||
s | sn | sv | sn | sv | sn | sv | sn | sv | sn | sv | |
Külső | 3 | 4 | 12 | 2,4 | 7,2 | 2,6 | 7,8 | 3,8 | 11,4 | 5 | 15 |
Belső | |||||||||||
Esztétikum | 2 | 3,8 | 7,6 | 2,4 | 4,8 | 2,2 | 4,4 | 4,6 | 9.2 | 4 | 8 |
Praktikum | 2 | 3,8 | 7,6 | 2,6 | 5,2 | 3,2 | 6,4 | 4,8 | 9,6 | 4 | 8 |
Teljesítmény | |||||||||||
LE | 1 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Nm | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 |
0-100 | 1 | 3 | 3 | 1 | 1 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | 5 |
80-120 4-ben | 2 | 4 | 8 | 2 | 4 | 5 | 10 | 3 | 6 | 1 | 2 |
100-0 | 1 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 5 | 5 |
vég | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 |
jólmegyen-e? | 3 | 2 | 6 | 3,2 | 9,6 | 3 | 9 | 3 | 9 | 3,8 | 11,4 |
Komfort | |||||||||||
zaj | 2 | 2,2 | 4,4 | 3 | 6 | 3,4 | 6,8 | 4,4 | 8,8 | 3,8 | 7,6 |
hely benn | 2 | 4 | 8 | 4 | 8 | 2,4 | 4,8 | 4,6 | 9,2 | 2 | 4 |
hely hátul | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 2 | 2 |
h. h., ledöntve | 1 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | 5 | 1 | 1 |
Mi fért bele? | 3 | 4 | 12 | 3 | 9 | 2 | 6 | 5 | 15 | 1 | 3 |
Komfort elöl | 3 | 3,8 | 11,4 | 3 | 9 | 4,2 | 12,6 | 4,2 | 12,6 | 4,2 | 12,6 |
Komfort hátul | 1 | 4 | 4 | 4,2 | 4,2 | 2,4 | 2,4 | 4,2 | 4,2 | 1,6 | 1,6 |
Össz: | 97 | 81 | 91,2 | 121 | 100,2 |
Pontértékek
Colt | Getz | Ibiza | Jazz | Swift | ||
Ár (Ft) | 2 879 000 | 2 437 000 | 2 569 000 | 3 010 250 | 2 750 000 | |
Ft/pont | 29 680 | 30 086 | 28 169 | 24 878 | 27 445 |