Szűk, lassú és drága, de szinte bárhova elvisz, és alig kér enni. Országúton átok, városban praktikus, földúton álom, és mindenképp a legeredetibb külsejű mai Fiat.
Kicsit mosolyogtató, de nem röhejes, inkább kívánatos. A Cross oldalára vaskos védőelemek kerültek, az autó hasa alól elöl-hátul páncélzat hajlik elő - természetesen ez is plasztikból. A tetőről épp csak egy kamu lövegtorony hiányzik, van ott a tetőkorláttól az ál-raliszellőzőig minden. A hétköznapi Pandák magasra húzott hátsó lámpatestei helyett a Crosson szürke élvédő van két-két kis buborékkal, az első lökhárítókra pedig űrbogár-szemek kerültek, fényszórómosóval.
A Fiat szerint
A Fiat Magyarország kissé terjengős, de nagyon lelkes sajtóanyagot csatolt a Panda Cross mellé. Ha megengedik, idezúdítok néhány mondatot, csak úgy össze-vissza.
"Telivér terepjáró, amellyel ki lehet jutni a slamasztikából. Ugyanakkor fürgén cikázik a városi forgalomban." "Örömautózásra termett, feldobja még az életunt fiatalt is, hiszen az összkerékhajtású Pandák csúcsmodellje óriási személyiség!" "Masszív és mutatós, benne a jellegzetes Fiat-génekkel." "A Panda Cross a felpörgetett fiatalságot szólítja meg, friss, szolid és masszív. Élvezetesen vezethető, életigenlő, semmivel sem korlátozza az utazás szabadságát." "A 4x4-es Cross a hab a Panda-tortán!" "Az olaszos stílus és az elvágyódás megtestesítője."
Bár a magam részéről helytelenítem az ilyen szintű trendiséget a betűvetésben, el kell ismernem, hogy a fejfájdítóan szörnyű píárrizsa igenis visszaadja az autó hangulatát. Tényleg egy vagány, fiatalos szörnyike, a szerény kis alap-Pandára húzott műanyag harci dísz nagyon jól áll neki. Meg is nézte mindenki, amerre ment. Páran csak egy gúnyos mosolyra méltatták, de a nagy többségen látszott, hogy szívesen lennének a helyemben.
Az autó zöld-bézs vadászszínét követi a beltér kárpitozása is. Különben semmi különös, az egyetlen dolog, ami eltér a tucat-Pandák belsejében látottaktól, a kis ELD feliratú gomb, a diffizár kapcsolója. Egész barátságos, elöl még egész tágas is a tér, csak a beugró középkonzolnak feszülő térd emlékeztet folyton arra, hogy ez egy kisautó. Meg persze a hátul ülők térde a vesémben. Meg az, hogy még a kabin is tele van csomaggal, a 200 literes csomagtartótól nem lehet csodát várni. És ismét idebiggyesztek egy mondatot a sajtóanyagból: Az utastér tágassági együtthatója 68 százalék fölötti, a szupermini-kategória egyik legjobbja. Mi a fene az a tágassági együttható? Kedves Olvasó, ha tudja, kérem ossza meg velünk!
Ültem már a Panda Cross szellemiségéhez hasonló megfontolásokból született autókban: ott a Polo Fun, a C3 XTR. Ezekhez képest a Panda Cross dizájnja cseppet sem nevezhető mértéktartónak, de a kis Fiatnak van mentsége a túlzásokra. Ő ugyanis nemcsak úgy néz ki, mint egy 4x4, de az is.
Az első és hátsó tengely között a hátsó differenciálművel egybeépített viszkókuplung osztja a nyomatékot. Száraz aszfalton 98% jut az első tengelyre, ami segít kordában tartani a fogyasztást. Ha azonban síkosabb terepre téved a Panda, akár a hajtóerő fele is hátulra kerülhet. Ezt persze a többi összkerékhajtású Panda is tudja.
Biopandák
Kétféle pandát ismerünk. Mindkettőben az a fura, hogy noha a ragadozók rendjébe tartoznak, főleg növényi koszton élnek. Amit minden gyerek kapásból lerajzol, amiről a rajzfilmek mesélnek, amire a népi Kína oly büszke: ő az óriáspanda (Ailuropoda Melanoleuca). Emlegetik még nagy pandának, vagy bambuszpanda néven is. A mosómedvék családjába tartozik, fogazata növényevésre specializálódott, eltér a medvéétől. Gyakorlatilag kizárólag bambuszrügyön él, nyelőcsöve, gyomra, sőt, bambuszrügy-tépésre specializálódott mancsa is ehhez a táplálékhoz alkalmazkodott, de néha azért elrágcsál egy kis egeret, halat is a vega koszt mellé.
Jellegzetes bundáját (fehér alapszín, fekete végtagok, fekete foltok a szem körül, a füleken és a vállakon) olajos váladék borítja, a panda jól tűri a hideget, ami nem jön rosszul Tibet hegyei közt, akár négyezer méteres tengerszint feletti magasságon.
Magányosan él, 4-7 km 2-es életterét jellegzetes szagával jelöli meg. A nőstények ősz derekán rendszerint két kis pandának adnak életet, egyikük általában hamar elpusztul. A kicsinyek 9-15 dekásak, vakok, csupaszok. Bundájuk a második hét végére lesz fekete. Az anya kicsinyét az első három hétben karjában ringatja.
Kihalófélben lévő állatfaj, a bambuszerdők kiirtásával a szabadban élő pandák is eltűnni látszanak a Föld színéről. Világszerte körülbelül százat őriznek fogságban.
Műszaki adatok
Hossz: 1200-1500 mm
Farok: 120-130 mm
Saját tömeg: 75-160 kg (felszereltségtől függően)
Üzemanyag: bambuszrügy
Fogyasztás: 20 kg/nap
Várható élettartam: 20 év
Jelenleg kevesebb mint 1000 van belőle forgalomban!
A klasszikus fekete-fehér változaton kívül létezik egy modern, színes változat is, a vörös macskamedve, vagy kis panda (Ailurus Fulgens, macskamedvék családja). Ő is a Himalájában él, de ő nem szereti a magas hegyeket, 1500 méteres magasságig található meg. Magányosan élő állat, a nappalt általában a fák ágai között alvással tölti, fejét bozontos farkával takarja be. Éjszaka jár tápláléka után. Ő sem veti meg a bambuszrügyeket, de szívesen fogyaszt gyümölcsöket, lárvákat, sőt, akár tojást is. A vörös panda 1-4 kölyökből álló almot ellik, a kis pandák egyéves korukig anyjukkal maradnak. 10-13 évig élnek.
Ezt az állatot hamarabb fedezték fel, mint az óriáspandát, eredetileg őt hívták pandának. Amikor meglelték a nagyobb unokatestvért, hasonló alkatú lába és életmódja miatt azt is pandának keresztelték: a nagy panda latin nevének jelentése: fekete-fehér macskamedve-lábú. Aztán a marketing úgy hozta, hogy mára a panda szó hallatára mindenki a későbbi pandára asszociál, a vörös pandát pedig szinte alig ismerik. Pedig őt is meg kéne menteni, a vörös macskamedve is kihalófélben lévő faj.
Műszaki adatok
Hossz: 500-600 mm
Farok: 400 mm
Saját tömeg: 3-5 kg (felszereltségtől függően)
Hogy a szolidabb Panda 4x4-től, a Climbing nevű verziónál ne csak külsőségekben különbözzön a Cross, kapott egy virtuális differenciálzárat. A számítógép összehasonlítja a közös tengelyhez tartozó két kerék forgássebességét, és ha a különbség meghalad a küszöbértéket, a kipörgő kerék lefékezésével beavatkozik, az ABS szivattyújának és mágnesszelepeinek segítségével. A differenciálzár a műszerfalon található gombbal aktiválható, de automatikusan kikapcsol, ha a Panda 30 km/h fölé gyorsul, vagy ha túlmelegedés fenyegeti a féket. Módosították a Panda futóművét is: a segédvázra szerelt MacPherson első futómű és a csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztés beállításait megváltoztatták.