A Totalcar bő egy hétig nyüstölhette az Eurovan-koncepció Peugeot-éknál készült, 807 névre keresztelt megnyilvánulását. Rám hárult a hálátlan feladat, hogy a korábban nálunk járt Citroen C8 és a Torinóban látott Lancia Phedra megnyúzása után a harmadik bőrt is lehúzzam a PSA és a FIAT közös egyterűjéről.
Amiben a tesztautó igazán újat hozhat a Totalcar olvasóinak,
a belső tér kialakítása. A Pullman-verzióban mindössze hat ülés
található, melyek egymástól teljesen külön állnak. A vezető és
utasa ülőhelye fix, mindkettő - külön megfizetendő opcióként -
elektromosan mozog. A másik négy fotel már lehajtható asztalkának,
vagy viszonylag könnyedén, négy-négy mozdulattal ki is emelhető. A
székek egymással teljesen csereszabatosak, mindegyikhez hárompontos
öv és ISOFIX-szabvány gyerekülés-rögzítési lehetőség jár.
A 807-es igazi egyterűként alapértelmezésben gyakorlatilag
nem tartalmaz izolált csomagteret: a hátsó ülések mögött
azért fel lehet tornyozni vagy négy nagy sporttáskát, ráadásul még
tíz centi széles kalapocska-tartócska is kerül föléjük, ami valamit
azért takar a tolvajok elől. Az ülések között is elfér pár szütyő,
így egy hatfős baráti társaság sátorral-hátizsákokkal kissé szűken,
de befér az autóba. Vagy apa+anya+három-négy csemete
gumikrokodillal, pelenkásszatyorral és jó magyar módra megpakolt
hűtőtáskákkal, sőt, a terjedelmesebb sporteszközök elhelyezése sem
nagy gond. A tetőn elhelyezett krómozott spoiler két fele ravaszul
szétcsúsztatható, így a 807 alkalmas rögzítési lehetőséget kínál
síboxnak, biciklinek, szörfdeszkának. A gyári adatsor a
csomagtérre: 340, 780, illetve
3300 liter.
Jómagam nem teszteltem gyerekeken, ellenben vittem benne
komoly üzletembereket tárgyalásra (Hmm, egész jó autó ez, kinyitja
előttem az ajtót, hmm, még két kartámaszom is van? Nahát, hátul én
szabályozhatom magamnak a szellőzést? De jó, a palmtop megáll az
asztalkán!). Vittem nahátezekamaifiatalokat kenutúrára (Vazze, tíz
doboz sört meg négy nagyüveg kólát is be lehet tenni, hehe, mi ez,
bárszekrény, vazze!). Valamint vittem a kutyámat (Hrr, vauvau,
megugatlak, hiába mész át a túloldalra, vagy hátra, simán odafutok,
elférek, most nem tud a hülye gazdám az ülés előtt tartani!).
Szóval jó sok mindenre alkalmas az autó, s miközben a sofőr
elnézően mosolyogva nézi utasai ténykedését az erre szolgáló kis
belső panorámatükörben, ő maga is jól szórakozik.
Ízlése szerint fintorog vagy gyönyörködik a középre
helyezett, zöldesen derengő órákon, nyitogatja
telefonért-rágóért-csokiért a műszerfal tetejébe integrált két
tárolórekeszt, vagy bökdösi a kissé távolra került, de kiválóan
kezelhető és nagyon precízen beállítható klíma gombjait-tárcsáját.
Mossa az ablakot a bővízű, közvetlenül az ablaktörlőlapátok
elé spriccoló fúvókákkal, a kormányhoz paszírozza, vagy a plafonra
nyomja magát az elektromosan állítható, kétmemóriás üléssel,
gyorsít-lassít a tempomattal, kedvére kapcsolgat a kézreálló,
ladásan döntött váltókarral, pörgeti a Clarion hifi CD-tárjába
gyömöszölt repertoárt a kormány alatti karral. Élvezi a sötétre
bekapcsoló xenonlámpa fényét és belsősáv-tisztító hatását, figyeli,
hogy mikor ér oda az esőcsepp az ablaktörlő szenzorához, ki-be
hajtogatja a külső tükröket, a repülő Dumbót utánozva, vagy csak
hátradől és próbálgatja a 2.2 literes HDI bőséges nyomatékát,
miközben a fedélzeti komputeren mosolyog: tartós 100-110-nél
klímával 6,5-7 liter gázolaj 100 kilométerenként.
És még ezek a kijelzett számok is túlzóak:
a 807-es komputere picit felfelé kerekít. 8,47 literes valós
átlagfogyasztásra 8,6-ot, 8,04-re 8,4-et mond, de akár így, akár
úgy: az öblös, nyolcvan literes tankkal csaknem 1000 kilométeres
útra futja egy szuszra. Ezeket a fogyasztási értékeket körülbelül
20% városi és 80% 100-130 közötti országúti autózással értük el. A
gyári adatok: 10/5,9/9,2 l/100 km - ez nagyjából megfelel a mért
eredménynek. Szolidan kortyolgat tehát a az 1795 kilogrammos saját
tömegű autó, miközben a négyhengeres, 16 szelepes, 2179 köbcentis,
hosszúlöketű HDI 314 Nm-nyi nyomatékkal és 128-lóerővel (2000,
illetve 4000 1/min-nél) noszogatja. Érzésre mintha egy Citroen
Picassot hajtanánk - a kisebbik, 90 lovas HDI-vel. A végsebességre
sincs panasz, az autó gond nélkül tudta a gyári 182 km/órát, mi
több, 215/65-ös, tizenöt collos Pirellijein még ennél a tempónál is
stabilan fogta az utat.