Felsőbb osztályba léphet
Teszt: Volkswagen Polo 1.4 Comfortline
Nem mondhatok róla rosszat. Nem csak mert a szép emlékű első generációs Polo közel állt szívemhez, hanem mert az új Polo jó kocsi. Az elődökkel a fapadosság miatt nem voltam teljesen megelégedve, ezzel most már végképp nem lehet semmi bajom.
Egy darabig még könnyen megy a sávváltás. Beengedik, miközben a mellette álló mikrobuszból utánafordulnak a melósok. Elérhető új autó, mindenki kíváncsi rá.
A külső csak nyomokban emlékeztet az előző szériára. Szemből nézve látszik a legnagyobb változás. A kíváncsiskodók szinte mindig párhuzamot vontak az E-Merci és az új Polo szemei között, pedig az ősöket inkább a Lupo háza táján kéne keresni.
Nem tudni, hová fajul a tendencia, de az elülső Volkswagen-embléma mérete mára meghaladta a fényszórók méretét. Nem tehettünk mást, tolómérőt ragadtunk, megpróbáltunk átfogó képet alkotni a Polók emblémanövekedéséről, és egy jövőbe mutató tanulmánnyal határozni meg az 5. generációs Polo emblémájának várható nagyságát.
Az embléma növekedése mellett maga a Polo is sokat hízott. Az új Polo a hajdani nagyobb testvér - az egyes Golf - minden paraméterét felülmúlja.
|
A méretnövekedés hatására az össztömeg is jócskán gyarapodott. (Golf 1 1.3: 780kg Polo 4 1.4: 1053kg) Sajnos ez a súlygyarapodás a dinamika és a fogyasztás rovására megy. De ne rohanjunk előre, üldögéljünk még egy kicsit az autóban.
A kormány érdekessége, hogy a markolt felület nem szabályos kör metszetű, hanem ovális. A légzsákot is sikerült a legkisebb helyre bezsúfolni, így ezzel a két megoldással a volán kecses lett, de rendesen lehet szorongatni, nem vált gagyi sportkormánnyá. A magassága állítható, ki- és behúzható, sebességfüggő a szervo.
A kormány mögött nem túl szépek, de jól kezelhetők a bajuszkapcsolók. Sikerült megoldani az átlátható és logikus ablaktörlő működtetést. Lefelé mozdítva egyet töröl, fölfelé pedig sorban jön a szakaszos, gyors és leggyorsabb fokozat. És kiáltsunk hurrát, miközben az "Elektromos kiegészítők gányolása személygépjárműhöz" kézikönyvet rituálisan elégetjük, mert a szakaszos működés több állásban szabályozható. Végre ez a pompás megoldás is a hétköznapi életünk része lehet, akárcsak a késleltetett, diszkréten halványuló belső világítás. Vajon miért nem kerül minden autóba?
A ablaktörlőről érdemes pár szót szólni. Szakítva az eddigi hagyományokkal jóval egyszerűbb, erőteljes, de a formát remekül követő, rugalmas gumilapát tisztítja a felület szinte minden pontját. Cseréje - a csatolt filmecskén látszik - rendkívül egyszerű. A magyar gyűjtögetési szokások ismeretében valószínűleg túl egyszerű. A szervizben elmondták, hogy a gyári 4500 Ft-ért kapható, és mindig van raktáron. Ha figyelembe vesszük, hogy egy hagyományos, tisztességes minőségű, utángyártott lapát ára 3000 Ft fölött van, igazán nem vészes.
A műszerfalon semmi fölösleg. A fordulatszámmérő, digitális óra, napi kilométer számláló, szervizintervallum-kijelző az alapfelszereltség részei. Természetesen a kék-piros fényjáték is. Számomra érthetetlen, miért ragaszkodnak hozzá ennyire. Bár pont a napokban ajánlották, hogy a mobiltelefonomat is folkszvágenesítik ha kell, négyezerért: kékre cserélik az eredeti zöld háttérvilágítást. Ha erre így szakosodtak, akkor van rá kereslet, csak nekem nincs kellően kifinomult ízlésem.
A szélvédő szögletes és óriási. Az új ablaktörlők szinte egészen behúzódnak a motorháztető alá, így nincs semmi zavaró a látómezőben - vagy a szélcsatornában. A belső visszapillantó tükör erős fény hatására besötétzöldül, a külső tükrök széria felszereltségként elektromosak és fűthetők. Természetesen mindkét napellenzőn tolóajtóval záródó piperetükröket találunk, amelyek fölött a tolóajtó elmozdítására lámpácska gyúl. Már maga a napellenző is feltűnően precíz, nem is csodálkoztam, amikor a Passatban láttam viszont.
Ötletes pohártartó-megoldásban a Polo sem maradt el. Nyomásra egy igen összetett mechanikus egység csapódik ki a középkonzolból, ami akár pohár rögzítésére is alkalmas. A tervezők sokat dolgozhattak rajta. A pohártartó kivételével minden mozgó alkatrész, a hamutálfedéltől a kapaszkodókig elegánsan, csillapítva mozog, nyílik. A csillapítva nyíló kesztyűtartóban található a jobb első légzsák kulcsos kapcsolója. A kikapcsolt állapotról a középkonzolon visszajelző tájékoztat. Az egész belsőt rendesen illeszkedő alkatrészek és a jó minőségű anyagok jellemzik. A műszerfal borítása puha, és a tekergethető kezelőszervek is kellemes tapintású gumiborítást kaptak. Plusz piros pont, hogy az egyébként szép számú rakodórekeszek mindegyikébe gumi bélés jár.
A beltérben rengeteg apróság emeli a komfortérzetet. Ezek nem estek a költségcsökkentés áldozatául, így a kézifékkar gyönyörű kialakítása is követendő példa. Az utastérben az eleganciát a vegyesen világos és sötét tónusú kárpitozás fokozta. A teszt első napjaiban kiváló esős időt kaptunk, így már az első percben összemocskoltam a küszöböt. Pedig nagyon vigyáztam. Feltehetően nincs rá mód, hogy a koszolódást elkerüljük. A gyári hifikre nem érdemes sok szót vesztegetni, de a tesztautóban lévő Beta biztonsági rendszere megmosolyogtató. A ceruza vastagságú kivehető előlap nélkül is simán használható a készülék, bár kicsit körülményesebben.
Az autó rugózása puha és kellemes, talán túlzottan is. Nagyobb sebességnél, hirtelen manőverekkor emiatt labilisnak hat. A hátsó üléssor komfortjának tesztelésekor kedvesem a sebesség csökkentésére szólított föl, rosszullétet emlegetve. Igazán akkor tűnik fel az autó bizonytalansága, amikor irányváltás közben villamossínen, útegyenetlenségen haladunk át. Ezt kompenzálandó városban, a szörnyű minőségű utakon is nagyon civilizált és kényelmes.
Német autónak nincs párja |
Az általunk tesztelt 16 szelepes, 1390 köbcentis, 75 lóerős (55kW) négyhengeres motor hangja alapjáraton nem jut el az utastérbe. Kínzás közben is alig halható. Nagy szerencse, hogy nem az 1,2-est kaptuk. A hetvenöt lóerő épp hogy elég. Ezt a motort nagyobb autóba szerelni - amilyen például a Golf - büntetés. De ne ragadtassuk el magunkat, jusson eszünkbe, miben ülünk, és úgy vezessünk - akkor nincs baj.
A fogyasztás a gyári adatok szerint 6.4-6.5 liter/100 km. Ezt az értéket még megközelíteni sem tudtuk. Sajnos a fogyasztás átlagosan alig maradt 10 liter alatt. Igaz, talán ez az egyetlen tulajdonság, ami az összességében remekül sikerült autóval kapcsolatban erős negatívumként felmerülhet.