Az Agy

Használtteszt: Peugeot 307 1,4 - 2002

2007.08.14. 08:41

Az év autója 2001. A tulajdonosok rémálma 2002, 2003, 2004, 2005. Jó ránézni, jó benne lenni, jó vezetni. A megbízhatóságról, a márkaszervizekről és az alkatrészellátásról kevesebb jót hallani.

Bokszoló barátomnak is volt 307-ese, úgy hívta: Az Agy. Volt ebben kis önkritika, mert elég gyakran el szokta felejteni, miért is hívott, mire fölveszem, a 307-es viszont magától felkapcsolta a világítását a garázsban. Szerette Az Agyat, csakúgy, mint kiadóm, aki negyvenes, könyvkiadással foglalkozó nő, tehát tekinthető a másik végletnek. Akárhányszor beül az új Toyota Avensisébe, elszontyolodik, mennyivel jobb érzéssel töltötte el a 307-es. Nehéz is megfogalmazni, mert a 307-es, mint általában a jobb francia autók, műszaki paraméterekkel nem kifejezhető dolgokban igazán erős.

A Peugeot 307-estől 2001-ben teljesen el voltam ájulva . Már a külseje is annyira megfogott, hogy elképzeltem, amint 10-15 év múlva veszek egy közepesen szakadtat, és egy durva, ültetett orrú, közveszélyes french rod-ot pimpelek belőle. A formája hat év után ugyanolyan friss, ha elvonatkoztatok tőle, hogy már megszoktam. Az elegánsan agresszíven körbefutó domborítás a géptetőn, a gyárilag morcos lámpák - stílus, arányérzék, jó ízlés.

Annyiszor csapott már be az autóipar, hogy kicsit féltem a találkozástól egy hatéves 307-essel. A Peugeot, ahogy mások is, néha nagyon eltalálja, hogy az ember elsőre igen jól érezze magát egy tesztautóban. Aztán néha elszégyellem magam, legutóbb például megláttam az utcán egy új Corsát, és sehogy se egyezett azzal a képpel amit a bemutatón festettem róla. Más felni, más felszereltség, hiányzik a metálfény, béna a dísztárcsa, oda a varázs. Ugyanezt éltem át a Peugeot 206-osban, pár évvel a bemutató után: egyszer jó ötletnek tűnt, később értetlen arccal üldögéltem benne: úristen, mit ettem én ezen?

A 307-estől sokat várt a szaksajtó, aztán az autó és a szaksajtó együttes erővel igazolták a várakozásokat: 2002-ben ez lett az év autója. A 307-est mára szinte el is felejtettük, a konkurensek többsége azóta rég modellt váltott. Bejött a Golf V, a Focus II, a kacsaseggű Mégane, márpedig ha az ember végigteszteli a frissebb modelleket, az időnként katasztrofálisan retró megvilágításba helyezi a régebbi fejlesztéseket.

A belseje várakozásaimmal ellentétben nem hullott szét. Nem is kellett volna persze, de láttam pár használt 206-ost, azok elég gyorsan romló árunak tűntek. Azt hiszem, ülést érdemes lenne másoknak is a Peugeot-tól rendelni. Ülést és plüsst, meg valahogy a hangulatot, mert az autóipar mai tudományossági szintjén valószínűleg azt is úgy gyártják. A könyöklő pont jó helyen, a kormány is, igaz jó oka van rá: nem állítható. Semmi nem kopott ki, a kárpit ránézésre hibátlan, az első ülések oldalában továbbra is ott vannak régi kedvenceim, a pompás, nagy, kemény műanyag rakodózsebek, amiket még nagyjából ezredfordulós méretű mobiltelefonok elhelyezésére terveztek.

Volt néhány franciás baja. Az esőérzékelős ablaktörlő bénázása miatt kicserélték az érzékelőt, aztán végül a teljes vezérlőelektronikát. A légzsák kábelei, amik a kormányagyban futnak, megunták a jobbra-balra tekergetést, és légzsákhibát kezdtek jelezni, ebből is csere lett. Egyébként így 60 ezer kilométernél az autónak nincs baja. Na jó, a váltó, illetve a kuplung, vagy mindkettő. A rükvercet nem szívesen vagy nem mindig szívesen veszi be elsőre. Előrelátó francia extra, hogy tolatáskor pittyegő hang figyelmeztet, hogy hátramenetben vagyunk, és ha nem találtunk bele a fokozatba, el se kezd pittyegni.

A legtöbb 307-es tulajdonosa a Népítéletben panaszkodik , hogy az autó néhány év után eléggé nyiszog. Ez se panaszmentes, de úgy látszik, süketülök, igénytelen vagyok, vagy a kellemes beltérben túl jól érzem magam, esetleg mindhárom, mert én ilyet nem hallok. Nagyobb úthibákon a futómű nem ad valami kellemes hangot, egyébként nagyszerű.

2001-ben azt gondoltuk, inkább kényelmes, mint sportos, bár a 307-es elég jól kanyarodik. Aztán kiderült, hogy övé a kategória legjobb futóműve, és egzakt, stopperes-trafipaxos teszteken jobban szerepelt a szlalomban, mint a sportosabbnak gondolt Ford Focus. Így, hogy ezt utólag már tudom, még jobban tetszik a futóműve, tényleg fantasztikus, hogy valami egyszerre legyen kényelmes és ennyire agilis.

Az 1,4-es motor épp elfogadhatóan megy - a mi szakmánkban már nem vár csodát az ember egy szívó 1,4-estől. Az ergonómiával nincs baj, minden jó helyen van, leszámítva, amit már el is felejtettem, hogy mennyire zavaros a klíma vezérlése és mennyire hülye a hifié. A szélvédő közepe alatti pluszkijelző jó helyen van, a színe is kellemes. A váltó se vészes, ez ebben a kategóriában még pont tolerálható. Ezt a lötyögősséget egy 407-esben már hosszasan pocskondiáznám, egy 60 ezer kilométeres 307-esben viszont csak a rend kedvéért teszem szóvá. Valószínűleg a kuplung se teljesen homológ, elég nehéz vele simán váltani kettesbe-hármasba.

Motorikusan rendben van. Fékikusan és kasztnikusan is, nem is beszélve a kárpitikusságról. Egyedül váltóikusan problematikus. A fék jól adagolható és hatékony, a klasszikus autóalkatrészek közül inkább csak a rugókra-lengéscsillapítókra panaszkodnak a 307-es-tulajdonosok. Akik alapjában véve boldogok, csak néha egy kicsit szomorúak, bizonyos esetben a márkaszervizek és a gyári alkatrészellátás hiányosságai miatt emberölést vagy ámokfutást fontolgatnak, de a többség alapvetően boldog.

Peugeot 307

Az autóipar egyik legszebb formai kontinuitása, hogy annak idején a 307-es a 206-osból következőnek tűnt, ma pedig az új 207-est nehéz megkülönböztetni a 307-estől. Akár bravúr, akár nem, ez már nem jött be a gyárnak. Annyira jól sikerült a hasonlítás, hogy a 207-est az utcán észre se lehet venni.

Rá is merném mondani, hogy érdemesebb használt 307-est venni, mint új 207-est. Az első franciás nyűgökön már túl van, a férgese már elhullott, kicserélték gariba' vagy sok pénzért. Az időtálló szépség, a kényelem és a kellemes vezetési élmény viszont szinte jobb, mint újkorában.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
  • Hírek

Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren

A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.

28 perce
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22