Takarodj! Jövök!

2009.01.19. 00:45

Adatlap Audi Q5 3.0 Tdi Dpf Quattro S Tronic - 2009

  • 2967 cm3-es,V 6 hengeres dízel
  • 239 LE @ 4000 rpm
  • 500 Nm @ 1500 rpm
  • 7 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.5 másodperc
  • Végsebesség:
    225 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.6 l/100km
  • 13 919 600 Ft

Rendhagyó csapatás az új Audi Q5-tel enyhe szívrohammal, némi kaviccsal és – mily szentségtörés! – tereppel.

Persze egy 19 milliós, mai SUV esetében teljesen más színezetet kap a terep szó, mint egy parancsnoki UAZ-zal egy mondatban említve, Zirig kollégával karöltve azonban mégis voltunk olyan elvetemült gazemberek, hogy a bősi illegális krosszpálya felé fordítottuk a romboló orrát.

Mert ez az orr rombol, pusztít és öl, akárcsak maga az autó. Nem kell nagy látószögű elme, hogy rájöjjünk: a kicsi, prémium SUV-k piacán kegyetlen, gyilkos harc folyik. Ott a koros, élvezetes, de már kissé fújtató X3, a kényelmes-utazós vadonatúj GLK, a betegesen biztonságos XC60, rövidesen jön az új Lexus RX, és a hazai sajátosságokat figyelembe véve ide sorolható a konszerntárs Tiguan is. Sok mozgástere tehát nem maradt az Audinak, tizenkilencre húzott lapot – hogy bejött-e, majd az idő megmondja. Nagyon tudatosan törtetnek előre, és pontosan ez az, amiben a Q5 nagyon jó. Valahogy úgy sikerült finoman reszelni-formázni, hogy az ember ne tudjon elvonatkoztatni a gigantikus Q7-től, ha ránéz. Vinni fogják.

A drabális hűtőmaszk, a hokiütőszerű LED-sornak köszönhetően szigorú tekintet, a nagy, széles tükrök és a hangsúlyos, domborított motorháztető fenyegető együttese a fiatal, befutott és munkamániás nyakkendős üzletembert juttatják eszünkbe, aki joviális és komoly, de az extraprofit érdekében lelkiismeret-furdalás nélkül veri pépessé a fejünket egy öntvénygrillel és kapar el a saját kertjében, feltűrt ingujjban, krokodilbőr cipőben. Az oldalnézettől nem esünk narkózisba, semmi puhulás, diszkrét sárvédő-domborítás, már-már Volvo-mód hangsúlyos övvonal és egy kis fény-árnyék játék töri meg a jókora lemezek optikai nehezét. A profil szöges ellentéte a GLK-nak: míg amaz egyértelmű bakancs, ez inkább gömbölyű, pitonbőrös mamusz. Hátul folytatódik a büntető szigor, visszaköszön az első fényszórók formája, de a hátsók vízszintes íven ülnek.

Minden vonal, törés azon dolgozik, hogy szélesebbnek láttassa a fart, így a kipufogók maradhattak a helyükön, nem kellett őket kitolni a sarkokba. A csomagtér ajtaja több mint egy méter széles, a pereme alacsonyan van, de nem nyílik túl magasra, nálam hosszabb ember (189+) beveri a fejét keményen. Térfogata jókora: 540 liter, bőven van benne hely, az üléseket ledöntve akár 1560 doboz tejet pakolhatunk bele. A szokásos mozgatható sín és válaszfal, valamint a helytakarékos pótkerék is itt lapít. A kisördög azonban ott gubbaszt a finom kárpit alatt, és kérdezi, mi lesz a flott kerékkel használat után? A szalonban újra leengedik, hogy beférjen a helyére?

Mindegy, milyen oldalról, mindegy, milyen szögből nézzük, mindenhonnan ugyanaz a fölény sugárzik, talán már kicsit túl szájbarágósan prezentálva. Mintha az Audi még mindig fészkelődne-helyezkedne a BMW és a Mercedes között, foggal-körömmel kapaszkodva kiharcolt helyéhez. A sajtóanyag külön kiemeli, hogy kategóriájának legkisebb légellenállási együtthatója (0,33) az övék, de nem hinném, hogy valaki csak azért választ Q5-öst, hogy aztán ezzel a ténnyel villantson.

Amivel villantani lehet, az kétségkívül a beltér. Egyrészt bőven mérték, hiszen az Audi MLP platformra épülő Q5 tengelytávja (2807 milliméter) meghaladja úgy az X3 (2795), mint a friss rivális GLK (2755) hasonló értékét, másrészt – a tető felé keskenyedő karosszéria dacára – vállban sem szűk. A feláras Open Sky System jókora tetőablakai csak fokozzák az érzést, de pirruszi a győzelem, hiszen hiába nyitja meg a tetőt, egyben értékes centimétereket vesz el a fejtérből a bonyolult mechanika. Hátul vígan elfér két felnőtt és egy gyerek, netán három zsoké is, de ha nem muszáj, ne erőltessük az utazást a középső kakasülőn. Kisebb huppanókon koccanunk a nyitott ég rendszerrel, és két szomszédunkat is megfosztjuk a könyöklőből finoman kihajtogatódó pohártartóval való játszadozástól. A Sport Leder Feinnappa kifejezés takarja az állítható deréktámaszos sportüléseket és a bőrkárpitot, az ajtók könyöklői és a bőrrel bevont sportkormány azonban külön tétel volt.

Az extralista felsorolásától a továbbiakban eltekintenék, egyrészt minden filléres bizbaszt ne említsünk már meg, másrészt ami fontos, annak lesz ideje bizonyítani.

A két első – elektromosan mindenfelé állítható − ülés csak azért nem tökéletes, mert azóta ültem már jobbakban, de verik a szerkesztőségben járt GLK-t. A középkonzol kicsit belóg a lábtérbe, de nem különösképpen zavaró. A minőségérzet döbbenetes, évek hosszú során azon dolgoztak Ingolstadtban, hogy összehozzák A belteret, és közben annyira belefeledkeztek a munkába, hogy mikor eljött a műszak vége, és kimásztak a monitorok mögül, rá kellett jönniük, hogy tanítványként lekörözték a mestereket. A különbség annyi, mint a gazdagnak látszani akaró ember és a ténylegesen gazdag ebédlője között. Az X3 és a GLK is precíz, jól összerakott, de csak a Q5-ben érezni az ablakon kiszórt pénz súlyát. Tegyük gyorsan hozzá, hogy mind a BMW, mind a Mercedes már akkor ilyen belsőt gyártott, mikor az Audi még csak kósza ötlet volt. Bézs bőrt egy igazi offroader csak bútoron lát, de itt nagyon jól mutat, és ez messze nem terepjáró, tehát a helyén van. A világos szín fényévekre van a fekete szövet − krómdekor színvonaltól, a rücskös, matt karbonmintás betéteket pedig finoman hintették el odabent. A kormány körüli csillogás nekem kicsit már sok volt, de rajtam kívül mindenkinek tetszett, szóval biztos rendben van. Belsőből, helyből és minőségérzetből jókora piros pont jár az Audinak.

A már-már kicseppenő nyál azonban visszavonulót fújt, mikor a szem a narancs-pirosban pompázó gomberdőre fókuszált. Először jön a rémület: hogyan küzdünk meg ennyi ikonnal, gombbal, tekerenytűvel? Mintha a mindentudó MMI összes funkciója kapott volna egy-egy külön kis piktogramot. A pánik azonban fölösleges, a mikrokapcsolók felét nyugodtan elfelejthetjük, használatuk gyakorisága a kék bálnák párzási időszakáéval azonos. Különben is, ott az említett kis ezüst bigyó, azt tekergetve-nyomogatva gyorsan el lehet igazodni a menüpontok és beállítások között. Kis ügyességgel és az ismét csak feláras Drive Select rendszerrel játszadozva a comfort-auto-dynamic módokon kívül saját szájízünk szerint is konfigurálhatjuk a futómű karakterisztikáját, a kormányrásegítés mértékét és még tán a Nap-Hold állást is, majd az egészet elmenthetjük Individual-ként. A két SD-kártya bemenet már csak hab a tortán.

Fenébe a sok kütyüvel, menjünk már végre!

Totalcar értékelés - Audi Q5 3.0 Tdi Dpf Quattro S Tronic - 2009

8
TC

Kitűnően összerakott, modern telekjáró, kicsit túlárazva a nagyon erős konkurenciához képest.

Az oldalról ajánljuk

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
  • Hírek

Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései

Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E

március 25., 17:54
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

1 órája
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
  • Közélet

Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!

Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.

március 26., 06:00
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33