2003.07.28. 09:32

Megannyi lötyögő elem, meghibásodott alkatrész és számtalan kudarcba fulladt elindulás, illetve meg nem érkezés emlékét őrzi az egykori tulajdonosok emlékezete. Bár a gyártó az ésszerűség irányába is lépett egyet és a takarékosabbak számára is alternatívát kínált egy korabeli - olasz származású - diesel motor beszerelésével, ez a helyzeten inkább rontott, mint javított.

 
 

Azután jött a BMW konszern, újradefiniálták a kissé megkopott hírnevű márka imidzsét. Ekkor 1995-öt írtunk. Talán épp a legjobbkor jöttek a bajorok. Új ötleteket, és a padlón vergődő angol ipartól fényévnyi távolságra lévő gyártási kultúrát hoztak magukkal. A frigy eredményeképp megszületett a Range Rover második generációja, amely nemcsak a korabeli terepjáró-felhasználókban kialakult képet változtatta meg, de az én 4x4-es rangsoromban is átrendezte a képzeletbeli dobogót.

 
   
   

Kik is voltak ekkor a színen? Mindenek előtt a verhetetlen klasszikus Mercedes-G. Azután a kizárólag tengerentúliak által dicsőített GMC-k, Jeep-ek és Ford-ok és az európai eladásaik alapján mindenképp figyelmet érdemlő távol-keleti trónkövetelők: a nem épp kényelméről híres Nissan Patrol, a többszörös Dakar-győztes Mitsubishi Pajero és az összeszerelési minőségét illetően már-már G-magaslatokba emelkedő Toyota Landcruiser. Nálam a Range Roverrel megkezdett több mint 2.000 kilométeres teszt utat megelőzően a G-osztály 463-as (a 461-esből polgári célokra továbbfejlesztett) modellje vezette a vágyak netovábbja-listát, míg kissé lemaradva a Landcruiser előző szériája állt a második helyen. Így kissé értetlenkedve fogadtam, amikor két sokat próbált ismerősöm is a Range mellett döntött, amikor a közelmúltban autót cserélt.

Hogy ki a Land Rover reménybeli célcsoportja, plasztikusan érzékelteti a tény: Svájc ötcsillagos luxushoteljeiben szinte kizárólag Range Rovereket adnak bérautóként a kikapcsolódni vágyó vendégeknek. Az úri közönség bizonyára zokon venné, ha sípályára menet kellemetlenségek érnék. Nem ahhoz van szokva. Nos nézzük, mihez is kell szoknia egy Rangernek.

 
   
 

Ha szemügyre vesszük a kocsiszekrényt, semmi szívdobogtató dizájnmegoldást nem látunk, akárcsak a G-osztálynál. Itt talán a vetélytárs szögletességénél kissé lekerekítettebb karosszériaidomokkal találkozik a fürkésző szempár, de lényegében ugyanaz a klasszikus off-road építési elv vezette a tervezők kezét a vonalak megrajzolásakor. Persze mindezt meghazudtolni látszik a menetpróba során szinte érzékelhetetlen menetszél-zaj, amiből azért a G-klasse utasainak 120 fölött bőven kijut. Tehát a külalakhoz visszakanyarodva - klasszikus, kerekített élű, barátságos tekintetű kubusos tömeget látunk. Egész pontosan 2.130 kilogrammnyi vasat.

A robusztus külső korántsem sugallja azt a zord, fékezhetetlenül macho hangulatot, mint a japánok és az amerikaik által piacra dobott túldimenzionált arculatú kategóriatársak. Talán épp ez lehet a magyarázata, hogy a versenytársaktól eltérően ebből az autóból nagyságrendekkel kevesebb nikkel-fényű vadráccsal elbutított, felcsövezett vasszörnnyel találkozhatunk az utakon. Eddig én egyet sem láttam.

 
   
   

A külső kiegészítő felszerelések közül a csörlőt és a kizárólag matt fekete színben kapható, a homloklemezt a terepakadályoktól védő diszkrét orrvédőt, az első- és hátsó lámpákat a kőfelverődésektől védő rácsokat, valamint a nemes anyagokkal borított foteleket óvó orkán huzatot bizonyára beszerzik, akik egy 90 ezer dolláros autóval indulnak vadászélményeket gyűjteni. Az átlagos felhasználók számottevő érdeklődésére inkább a küszöb fellépők, a tetőcsomagtartó és a használaton kívüli időszakokra eltávolítható vonóhorog tarthatnak számot. Alapkiszerelésben a ködlámpa nem képezi a külső felszereltség részét - az általam tesztelt modellre sem került föl az eltelt 6 esztendő során.

A figyelemre méltó önsúly megmozgatásához gyári kiszerelésben rendelkezésre áll az a 136 lóerős, soros, 6 hengeres, 2,5 literes turbódízel motor, ami a BMW 5-ös sorozatának egyik legnépszerűbbjeként került forgalomba. Tesztautónk tulajdonosa ki is próbálta, és "Das ist untermotoriziert!" felkiáltással mindjárt meg is rendelte a gyári chip-tuningot. Az immár 170 lóerő megfelelő dinamizmussal mozgatja a 4.713 mm hosszú, 2.228 mm széles és 1.817 mm magas kocsiszekrényt. Aki állórajtokban akar jeleskedni, ezen a ponton abba is hagyhatja az olvasást, ugyanis 170 lőerő a higgadt autózáshoz elegendő menettulajdonságokhoz segíti a Range-t, de száguldozni inkább a 4.6 HSE modellel lehet.

 
   
 

Vegyes használat mellett 9,5 liter gázolajjal még ebben a monstrumban is beéri egy 100 kilométeres etapon. Az egyik, azonos motorú Range-dzsel közlekedő márkatárs vegyes használat mellett, kíméletlen üzemmódban 13,5 literes átlagfogyasztásnál magasabb értékre nem emlékszik. A 4,6 HSE ennél azért nagyobb étvágyú - 17-21 liter között öblöget a 8 henger. 130-as átlagsebességgel haladva (olykor 180-ig is felkúszott a sebességmérő mutatója) 7,8 literes fogyasztást regisztrált az automatika.

Ami a takarékos autósokban épp e pillanatokban megfogalmazódó vásárlási kedvet jelentősen visszavetheti, a Range fenntartási költsége.

 
   
   

A Range nem okoz csalódást annak, aki ekkora összeget szán autózásra. A robusztus külső pedig valóban strapabíró és kiforrott technológiát rejt, ezt nemcsak a katalógusban leírtak, hanem az egyik márkatárs tavaly téli, síelés közben szerzett tapasztalata is alátámasztja.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

4 órája
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
  • Hírek

Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó

A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.

március 31., 06:05
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
  • Közélet

Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál

Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?

március 31., 06:41
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
  • Hírek

Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot

A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.

március 31., 06:05
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

március 31., 19:56
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
  • Hírek

Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján

Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.

március 31., 16:53
Újra napirenden az alkoholzár
  • Hírek

Újra napirenden az alkoholzár

Változik a helyzet a hollandoknál?

március 31., 09:13
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
  • Hírek

A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége

Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.

március 31., 13:42
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
  • Hírek

Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle

Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.

március 31., 10:55
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
  • Hírek

Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött

A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.

március 31., 14:20
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

március 31., 12:02
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
  • Hírek

Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett

A tűz okát még kutatják.

március 31., 15:10
Visszatér a Volvo előző vezére
  • Hírek

Visszatér a Volvo előző vezére

Régi-új arc a Volvo élén.

március 31., 19:30
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 1., 00:02