Az ember azt gondolná, a hobbiterepjáró egy bizonytalan egzisztencia, a járműre minduntalan a legkülönfélébb veszedelmek leselkednek, és ha figyelmünk a pillanat törtrészére kihagy, már el is akadtunk az első, nem is túl mély tócsában.
Azt mondják, a RAV 4 igazából a városba való,
ami annyiban igaz, hogy a magas építés és a négykerékhajtás
csodálatos parkolásokat tesz lehetővé.
A legjobb üres parkolóhelyek ott vannak, ahol a járdaszegély
legalább 30 centi magas. Tehát már ki sem teszik a megállni tilos
táblát, mert fel sem merül bennük, hogy oda valaki feláll. Nos, oda
a RAV 4 kecsesen szökken, akár előre, akár hátra.
Belülről nagyon nehezen érzékelhető a jármű
hátulja. Magas az ablak, abból is sokat kitakar a pótkerék. Nagyon
elkelne egy tolatóradar, mert teljes horror egy Suzuki felé
tolatni - nem tudjuk úgy eltalálni, hogy ne nyolc napon túl
gyógyuljon. Általában sokkal nagyobbnak érzi az ember, ezért a kocc
rendszerint elmarad, de tényleg érdemes birtokba vétel előtt
bójákkal gyakorolni.
Végül csak nem bírtuk megállni, hogy ki ne
vigyük a terepre. Kellemes meglepetés a forgalmazói mentegetőzés
után átzúgni az első mélyebb kátyún, aztán felkaptatni a kavicsos
meredélyen. A RAV 4
elég magas és erős, hogy egy normál földutas session-t
bármikor gond nélkül teljesítsen.
A somogybabodi off road-osok nem ezzel tarolnak
a versenyen, de általánosságban kijelenthető, hogy
a törvényadta lehetőségeken belül tökéletesen használható.
Amibe előreláthatóan belebukna (toronyiránt a sárban egy
napraforgótáblán át, vagy egy UAZ-okkal intenzíven kivályúsított
erdőgazdasági dűlőúton, hóolvadáskor), azt általában tiltja is a
törvény.
A kétliteres VVT-i motor
váratlanul harciasan nyomja. Induláskor szokni kell, hogy az
ember óvatosan engedje a kuplungot, különben ugrás következik,
rossz esetben arra a Suzukira, melyet nagy körültekintéssel
hagytunk életben, amikor beálltunk parkolni. Az erő terepen is
velünk marad, meredek, sáros kaptatókon gondtalanul csörtethetünk,
még a flaszterre halkított, városi gumikkal is.
Az erő a jellegzetesen terepjárós
sebességtartományban, 90-100 körül kezd fogyatkozni, amikor a
torony légellenállása már komoly tényező. A RAV 4 légellenállása
jobb, mint a hagyományos mosóporé, de csodák nincsenek. Leszámítva
talán, hogy az ablakok egy nagyon picit lehúzva
fantasztikusan fütyülnek, padlógázokkal és satufékekkel kis
gyakorlattal dallamosan hackizni (Tamás) is lehet. Ha megszüntetjük
az egymilliméteres rést, elég nagy csend lesz.
A fogyasztás városban szellőlábbal 11, teli talppal 12 liter körül jár.
A négy független kerékfelfüggesztés önmagában
még nem indokolná, hogy ennyire szépen menjen az autó, de ez
négy tökéletesen komponált és összerakott felfüggesztés. Már
egyszerű egyenes gurulásnál is érezni,milyen precíz darab a futómű.
Szerzô a csomagtartóban |
A csomagtartóba nem csak csajok férnek, a hátsó ülések pedig
összehajthatók, kivehetők, és ami talán a legjobb, előre-hátra
csúsztathatók. Van kutya-előremászás-gátló háló, már ha valaki a
csomagtartóban fuvarozná az állatokat, elég gyorsan fel -és
leszerelhető. Ugyanitt kétszintesen állítható kalaptartó, mely kis
PT Cruiser-tuniggal akár piknikasztallá is fejleszthető.
Webszerkesztô a hátsó ülésen |
A hátsó ülések állíthatósága miatt
lábtérről, mint fizikai állandóról nem beszélhetünk: annyi,
amennyit akarunk. A biztonsági övek alsó csatlakozói
besüllyeszthetők az ülésbe, így az épp használaton kívül álló
csonkok nem végeznek kéretlen prosztatamasszázst, ami néha oly'
kellemetlen tud lenni egy-egy hátsó ülésen.
A csomagtartó padlószőnyeges alján a
tépőzáras fenekű, piros tartozékos táska tartja magát, mint
Szevasztopol erődje; elegáns rögzítési ötlet, hogy ne
hánykolódjanak a cuccok odaát, túl a kutyagátlón. A támlák
hátoldalára pedig nejlonzacskók aggathatók.
Kényes kérdés, de megkerülhetetlen, hát vágjunk
bele, minél előbb, annál jobb: a RAV 4 női autó. Hogy pontosan
mitől, nem tudom, izé, a formája, meg valami... az anyagok, talán.
Női, és kész, bár a gyártó ilyet soha nem fog állítani,
hiszen akkor a férfivásárlók mellett elveszthetné a férfiasabb
autókat kereső nőket. Akik ragaszkodnak a kissé agresszív
megjelenéshez, de nem néznek az autó alá, így nem látják, hogy a
vaskos kipufogóvég a lökhárító takarásába érve pánikszerűen megy át
szívószálba.
A pótkerék fedele hátul kis lakattal zárható, ami nem
egészen szerencsés. A lakat már kisebb pajszerral is könnyen
eltávolítható, a tulajdonos (nő) viszont nem biztos, hogy olyan
könnyen megbirkózik a nyitással, mint a születése óta dolgokat
szétszedő és összerakó Égő Ákos webszerkesztő. Persze a női vezető
segítséget is kérhet a kerékcseréhez, nincs presztízsveszteség.
A belső tér anyagai annyira tutik, hogy az
ember hosszasan nézelődik,
melyik az újrahasznosított? Valahol azt írták, ebbe
olyanokat tettek, márpedig az általában ronda szokott lenni. Ebben
meg minden rendben van (az újrahasznosított műanyaggranulátum
láthatatlan helyeken, mint hangszigetelés játszik). A kék
üléshuzatok szépek (de nőiesek), a bőrszerű, de nem bőrnek, csak
bőrszerű műanyagnak látszani akaró ajtóborítás is rendben.
Mostanra pedig azt is kezdjük megszokni, hogy a
beltérben
metálfestésű műanyagok fordulnak elő, amik valószínűleg már
nem is akarnak fémnek látszani. Viszont vigyázni kell rájuk, mert
könnyen karcolódnak. És ahogy tördelőnk, aki egy időben
ebédszállítóként tevékenykedett, tehát van rálátása az iparágra,
megjegyezte: miért nem tudják igazi alumíniumból csinálni a
díszítéseket, amikor egy filléres éthordót könnyedén legyártanak?
Hölgyek újabb öröme, ami persze uraknak sem jön rosszul:
tanksapka-nyitvafelejtés jelzőlámpa, a benzinóra mellett. A belső
központi zár finomsága pedig, hogy egy gombbal külön a két hátsó
ajtót is bezárhatjuk. Az ajtók csukódásának hangja egyébként nem
túl mély, de szép. A kormány kisebb, mint amit ekkora autótól
várnánk (női kormány?), de uniszex, hogy nagyon jó a fogása. Sajnos
csak fel-le állítható. A kormány barátságos fogása a kézifékkaron
folytatódik.
A napszemüveg tartóban nem fér el egy férfi napszemüveg |
Hogy ez a váltó milyen finoman jár! Alighanem szándékosan
nem olyan könnyű, amilyen lehetne, de nagyon egyértelműen jelzi,
épp hol is tartózkodik. Sebességet váltani RAV 4-ben jó. Az ülések
puhábbak a vártnál, de elég határozottan tartanak, valahogy mint
mikor az ember izomból süpped egy felfújható strandbútorba, oszt'
se be, se ki. A könyöktámasz csak ülésmagasság függvényében lehet
jó helyen, mert ő a padlóhoz tartozik, nem a támlából nő ki.
A CD-t is vezérlő magnó gombjai
becsületes, bundakesztyű-kompatíbilis méretezésűek. Az, hogy
a napellenző tükre nem kivilágítható, már önmagában is kicsit gáz,
a tépőzáras rögzítés pedig végképp méltatlan a részleteiben
egyébként zseniális autóhoz.
Az ablaktörlő az ablak felületének
zavarbaejtően nagy hányadát törli, egyszer csinálnánk egy minden
részletre kiterjedő
mélyinterjút a Toyota ablaktörlőfelelősével. És akkor még
ott a hátsó ablakmosó kapcsolója. Jó helyen van, az
ablaktörlő-bajuszkapcsoló végén, tekergetni kell. A legjobb, hogy
van sima irrigátor-állása is, amikor csak a vizet nyomja, de nem
kaszál, és csak akkor küldjük a lapátot, amikor már jó vizes az
üveg.
Nem ösztönöz bunkó közlekedési manőverekre, mint sok magas
építésű autó, de a női mivolta melletti legfőbb bizonyíték, ahogy
az araszoló forgalomban néha látja az ember, amint egy-egy nő
Apunak mutogatja, "látod, fiam, erről beszéltem, az ötajtós RAV 4,
megvesszük?"
Nagyon finom kis autó.