A D-CAT felirat a terepjáró oldalán a Toyota katalizátorára utal, mellyel az euro IV-es környezetvédelmi követelményeknek eleget tesz.
A dízel minden rezdületével igyekezett megfelelni az új RAV4 szigorúbb külsejének. Erősebb, jobban is gyorsul, viszont én a benzinesnek is érzem előnyét. Először is sokkal csendesebb, amitől az embernek nyugodt, kiegyensúlyozott minőségérzete támad. Másodszor: hamarabb bemelegszik. Harmadszor: a Toyota egyelőre csak a benzines motorhoz ad automata váltót.
A másik dízelt (D-4D 135) nem próbáltuk, bár valószínűleg az lesz a legkapósabb, mert bár nem fog úgy hasítani mint a 180-as, de a 310 Nm-es nyomaték még mindig bőséges. Így aztán kevesebb lesz a fogyasztás is, meg olcsóbbnak is ígérkezik.
Mindkét dízel hatsebességes kézi váltóval készül. A kicsit hosszú úton közlekedő kar páratlan fokozatai mélyebben voltak, a párosak meg magasabban. Összevéve kicsit rendetlen hatása volt, de valószínűleg szokás kérdése.
A csillapítás elődjéhez képest szinte személyautós. Maradt elöl a McPherson, hátul meg dupla a keresztlengőkar, viszont a csillapítókat áthangolták, így mehettünk az off-road pályára, vagy letérhettünk kijelölt utunkról romantikus földutakra, teljesen kiküszöbölték a zsörtölődésre okot adó kemény zökkenőket. A rugózás átdolgozása nemcsak azt jelenti, hogy sokkal lágyabb lett, át is helyezték a padló alá, átlósan, ettől 230 mm-rel szélesebb lett a már említett csomagtartó.
A RAV4-nek gyerekjáték volt a tesztelésre kialakított off-road pálya. A mély keréknyomban haladva ugyan sikerült néhányszor keményen odacsapni az alját, de a karosszéria elemei jól bírták a nyüstölést. Az eddigi 30-30 fokos terepszög kicsit csökkent, elöl 28 fok, hátul 24 fok. Ez az áldozat a testesedés oltárán.
A terepezéshez van segítségünk is. A Toyota HAC (Hill start Assist Controll) nem engedi a hegymenetben gyávaságból megtorpanó újdonsült off-road pilótát visszacsúszni és közben keresztbe fordulni, a DAC (Downhill Assist Control) extra motorfékkel segíti a lejtőn lefelé haladó automata váltós autót.
Ezt külön kapcsolóval aktiválni kell. A DAC-HAC főleg azok védőangyala, akiknek eszük ágában sem volt elhagyni az aszfaltozott utat, csak a sors szeszélye hozta úgy (kellemes pisilőhelyet kerestek, vagy a nagypapáért szaladtak ki a szőlőbe), hogy terepezniük kell.
Jó úton meg mi bajunk lehetne? Főleg hogy mindenféle menetbiztonsági berendezés segíti kanyarodásunkat, fékezésünket, sőt kormányzásunkat is. A vezetéstechnikai tesztpálya az idő rövidsége miatt kimaradt, majd ha megérkeznek hozzánk az első tesztautók, akkor minden bizonnyal az lesz az első, hogy kikísérletezzük, mennyire erőszakosan avatkozik be az elektronika a kormányzásba.
Már a legalapabb verzió felszerelése is nagyon gazdag, az egyes szintek között csak minimális a különbség. A három felszereltségi szint mellett van egy kiemelt is, a RAV4X. Ebbe aztán már tényleg belekerült minden.
A legkönnyebben arról ismerhető fel, hogy nincs a hátsó ajtón pótkerék. Nincs is rá szükség, mert 18-as kerekeire Runflat gumikat szereltek, az laposan is hazavisz. Nagyjából úgy kell elképzelni, mintha dupla gumi lenne a felnire szerelve, egy kisebb, kemény belső rész, és egy komfortos közlekedést kínáló külső héj.
Természetesen egységet alkotnak (nem keverendő össze a régi belsős gumikkal). Megérne egy komolyabb értekezést, de most csak annyi a lényeges, hogy ha defektünk van, akkor is jók vagyunk még 160 km-re, akár 90-es tempóval is.
Az aktív (8 db hárombetűs) és a passzív (többek között 9 légzsák) biztonsági berendezések minden felszereltségi szinten hiánytalanul járnak az autóhoz. Az utasoldali ülés légzsákja kulccsal kikapcsolható, világító kijelző figyelmeztet, lehet-e gyerekülést az első ülésre tenni.
A RAV4 az biztonsági öv használatára rendkívül agresszíven hívja fel a figyelmet , még megálláskor is. Még nem állította le a kolléga a kocsit, amikor én már kicsatoltam magam, és hiába állt egy helyben, mozdulatlanul a kocsi, ment a nagy riasztás, hogy felelőtlenül ki vagyok kapcsolva.
A pénztárcán múlik, hogy kérünk-e hűthető kesztyűtartót, villanyos napfénytetőt vagy kétzónás automata légkondit, netán hat nyelven beszélő műholdas navigációt vagy kulcskártyát nyomógombos indítással. Az X-et azok fogják választani, akiket inkább a RAV4 személyautós tulajdonságai fognak meg, nem a terepképességei. Ezen színezettek a sárvédőívek, a lökhárítók, króm a hűtőmaszkon a rács, elektromosan állítható a vezetőülés, van ülésfűtés, és - csak ehhez - tolatókamera is választható.
Az új RAV4-ek kivétel nélkül Japánban készülnek. Az első darabok már a hónap végén, legkésőbb február elején megérkeznek hozzánk is, sajnos árukat még nem tette közzé a hazai forgalmazó. A bemutatón a Toyota munkatársaitól megtudtuk, hogy már folyik az automata váltóval szerelt dízel RAV4 iránti igények felmérése, nincs kizárva, hogy a legközelebbi újdonság az lesz.