Országúton korábban nem volt szerencsém a Rextonhoz, illetve ezt a mostani alkalmat se nevezném egyértelműen szerencsének. A futómű itt se jó, talán még feltűnőbb, mennyire esetlen az egész autó. Minden kanyart gyorsnak érezni, és mintha azt sugallná, isten irgalmazzon mindenkinek, aki az utunkat keresztezi, mert ha kormánnyel szeretnénk korrigálni, az bizony nem fog menni.
És csak ráz, ráz, imbolyog és ráz. A motor nem rossz, nullkilométeres részére is jól megy, országúton mindig van benne tartalék, 140 fölött meg úgyse tartalékból gyorsul az ember, autópályán van idő bőgve visszakapcsolni. Az ötsebességes automata váltó se rossz, ügyesen kíméli a motort, mert valahogy mindig 2000 lesz a fordulatszám. 140-es tempónál se éri el a 3000-et, és a gyorsításokat leszámítva nagyon csöndes. Tulajdonképpen jó is lenne vele utazni, csak kanyarodni ne kelljen, meg legyen az út tükörsima.
De most lássuk a lényeget, az igazi világújdonságot, mellyel a SsangYong a porba alázza arrogáns gyarmattartóját, a Mercedest, hiszen ilyesmi még a S-Klasséban sincs, jöjjön hát az autógyártás történetének első, de remélhetőleg nem utolsó ilyen irányú próbálkozása, a nép csupasz ökle, a tornádó, a hóhér: a napelemes hamutartó!
Látszólag egy csupán a százezernyi hasonló műanyag koreai hobbiterepjáró-hamutartó közül, kerek, csillogó hordó. Felnyitható tetején azonban az értő szem hamar észreveszi, hogy olyan technológiát rejt, ami előbb-utóbb megmenti a Földet. Hogy mire jó a napelemes hamutartó? Hát hogy nem fogyaszt áramot. Illetve fogyaszt, de nem a fosszilis készleteket apasztja, amik egyébként is fogytán vannak, hanem megújuló energiaforrást, a Nap erejét hasznosítja. Jó, jó, de mire?
Hát hamuzni! Vagy tarthatunk benne rágót, aprópénzt, gemkapcsot - amit akarunk. S ha leszáll az est, és sűrűsödik a félhomály, az ember már nehezen találja a gemkapcsait vagy a rágót, csak felpattintja a kis hordó tetejét, és máris zöld fény gyúl a fedél belső oldalán! Mert van benne fényérzékelő, napelemtöltésre alkalmas fényben nem világít, intelligens szerkezet. Gagarin tudta volna értékelni, hogy a Föld kerülgetése közben mindig tudja, hova hamuzzon az árnyékos oldalon.
Hogy mire jó mindez, még nem egészen tisztázott, hiszen ahhoz, hogy világítson, ki kell nyitni, ami feltételezi, hogy tudjuk, hol találjuk. De például naplementekor már preventíve kinyithatjuk. És hiába, ilyen a technika, a jót nagyon könnyű megszokni, nagyon nehéz lesz olyan autóba átülni, amiben nincsen világító hamutartó.
Az egyetlen műszaki kuriózumot leszámítva nem tudom, mi szól a Rexton mellett. Nagy, de nehezen tudom elképzelni, hogy valakinek pont ennyire rettenetesen nagy SUV kelljen, egy Kia Sorento is épp elég nagy, SsangYong-vetélytársát, a Kyront viszont csak Opus Dei-tagoknak merem ajánlani, hogy spóroljanak a szöges övvel.