Az RX 400h a biztonság terén is éber. Az integrált járműdinamikai szabályozás (VDIM) megpróbálja a lehetetlent. Az elektronika magába foglalja a hagyományos biztonságtechnikai rendszereket (ABS, TRC, VSC stb.), a jármű szinte minden porcikáját elemzi, és vészhelyzetben a rendelkezésre álló adatok alapján beavatkozik.
Fékezéskor mind a négy kerékhez egymástól független hidraulikus fékerő jut, közben még a villanymotorok által végzett energia-visszanyerést is beleszámolja a rendszer. Extrém helyzetben a VDIM beavatkozik a fékezésbe, és az elektronikus kormányszervón keresztül beleszól a kormányzásba is.
A hátsó tengelyt 67 lóerős, léghűtéses elektromotor hajtja. Az integrált járműdinamikai szabályozás felügyeli az elektromos négykerék-hajtást is. Figyelve a kerekek csúszását a számítógép kikalkulálja az optimális erőelosztást az első és a hátsó tengelyek között. Gyorsulás közben vagy síkos úton a nyomatékelosztás folyamatosan változik, szélsőséges esetben az első és a hátsó tengely nyomatékelosztása 80:20%.
Az RX 400h összkerekes autó ugyan, de nem terepjáró. Letérve az útról egy pici dombocskát választottunk a fotózás színhelyéül. Alig haladtunk egy keveset, éreztem, a laza talajon bajok lesznek. Nincs klasszikus értelemben vett differenciálmű, nincs differenciálzár. Az összkerékhajtás előnyét inkább a szerpentinen élveztem, a terepezést hagyjuk másra.
Ennyi villanyt még sehol sem láttam. A Bluetooth rendszer természetesen alap, és akár a kapunyitónkat is beprogramozhatjuk. Szerintem olyan erős az elektroszmog, hogy egy óvatlan pillanatban a csirkét is megsüthetjük a kesztyűtartóban.
A központi színes, érintőképernyős LCD-n - ahogy a Priusnál - menet közben látható a meghajtási folyamat. Ki mit hajt, ki mit tölt, mennyi az üzemanyag-fogyasztásunk a jelen pillanatban. Hallottam már, hogy az ilyesmit túlságosan figyelemelterelőnek titulálták, ez szerintem badarság. Persze, amíg új az autó, figyeljük, de pár nap után szerintem csak az idegenek szórakoztatására marad. A tolatókamera nem újdonság a Lexusban, de az egyik kedvencem. Nemcsak látványos, hanem tényleg hasznos is.
Egy kicsit ugyan szokni kell a hibridhez, de a gyakorlatban nagyon jó közlekedni az RX 400h-val. Gázadásra lassan reagál, de ha számítunk erre, nem okoz gondot. Cserébe a fokozatmentes gyorsulás maga a boldogság. A sebességmérőre érdemes gyakran tekingetni, annyira könnyedén és csendesen suhan. Ha a nagy test berugózik, a kanyarokban egy kicsit nehéz pontosan követni az optimális nyomvonalat.
A fékek és az elektromos gázpedál alig ad visszajelzést, így sohasem feledkezünk meg arról, hogy egy elektronikusan működő rendszert próbálunk uralni. Gyakran fékezgettem indokolatlanul nagyokat, ami talán a tartós használat után elmarad. Mindent összevetve egy kis ismerkedés után az RX 400h nagyon felhasználóbarát, és egyenesen pihentető használni.
Talán csak egy dolog van, ami nem ízlés kérdése; a kézifék, illetve a lábfék. A pedált felengedve útban van a lábnak. Én folyamatosan belevertem a bokámat. Rettenetesen kellemetlen, idegesítő, szerintem nem lehet megszokni, ráadásul lehet tőlem hét légzsák (térdlégzsák is), ha a pedál szétzúzza a lábamat, mert balesetnél biztosan gondot okozna.
Ha már a kötözködésnél tartok, hadd legyen még egy észrevétel. Ez pedig a Zsiguli-szivargyújtó. Nem baj, nekem tetszik így is, de ha sikerült összehozni egy gyönyörű műszeregyüttest és egy elfogadható tapsifüles középkonzolt, akkor miért kell az ódivatú szivargyújtóval szétzúzni a képet. Tudom, Japánban kicsit furcsán értelmezik a luxus kategóriát, de szerintem néhány apróságra érdemes lenne odafigyelni.
Pont a napokban dicsértem meg a Passat zseniális kulcsát, ezután az RX 400h ódivatú, tollas Corolla-kulcsa nem aratott nagy sikert. Persze tudom, hogy ezek apróságok, de ebben a kategóriában szerintem lényegesek az apróságok. Legyen olyan, mint a Prius gombos rendszere, és akkor nem lenne egy szavam sem.
Nem próbáltuk sokat, és azalatt is igen szaladósra fogtuk, mégis a fent említett kötözködéseken túl pillanatok alatt lenyűgözött az RX 400h. Megint egy autó, amit imádni tudok. Pontos hazai árát még nem tudjuk, de nem hiszem, hogy nagyon mellélövök, ha a 20 milliót jelölöm meg. Eddig látatlanban is több megrendelés érkezett. Aztán hogy mi lesz a szervizben, már senki sem mer belegondolni.
Lapzárta után érkezett: a Lexus RX 400h alapára: 16 365 000 Ft
Kinek kell a hibrid?
Persze információink tévesek voltak, olvasók hívták fel a figyelmemet, hogy Derce Tamás IV. kerületi polgármester Priussal jár.