2004.09.09. 09:09

Az együtt töltött évek alatt az őrült rajongás egy pillanatra sem csillapodott. Valódi szerelem: imádom és megbocsátok, semmit sem tehet, amiért ne lennék elnéző.

 
  TotalCar házon belül
 
  A tesztautók általában egy hétig vannak az autós szakíróknál. Lehet róluk véleményünk, de a hosszú távú együttélésről fogalmunk sincs, pedig aki autót vesz, több évre tervez. A TotalCar most régi adósságát törleszti: a következő napokban a szerkesztőség saját tulajdonú autóinak tartóstesztjeit olvashatják. A csütörtöki műsor: Égő Ákos webszerkesztő és Saab 900-vezérürü elnöki autója.

Eddig megjelent:
Nissan 200SX (S13) - 1992
Alfa Romeo Alfetta - 1981
Renault Twingo -1999
Skoda Octavia 1.8T -
Mazda MX-5 NA - 1991
csik.jpg

A közvéleményt - a pártrendszer mellett - legjobban talán csak a klasszikus Saab 900-asok formája osztja meg. Két véglet lehetséges: gyűlölet és rajongás. Akit hidegen hagy, az droid. Nekem az OG Saab 900 (OG=old generation) igazi egyéniség abból az időből, amikor még születtek egyéniségek, és azt a forgalmazók is merték vállalni.

Pár évvel ezelőtt épp hogy kijöttem egy húszéves ötajtós restaurálásából , mikor egy szomorú esős reggelen az M1-M7 bevezetőjén totálkárra törték a felújított autót. Kicsit elszomorodtam. Álmodni sem mertem, hogy pár hónap múlva ismét egy 900-assal hasíthatok, ráadásul a legszebb kilencszázasok egyikével.

A Saab 900 Convertible az 1979-ben bemutatott fedett 900-as alapjaira épül. Körülbelül háromszáz alkatrészben különbözik a kétajtós szedántól, de a legtöbb elemük megegyezik. A legfeltűnőbb különbség a kisebb ívű, meredekebb szélvédő és annak vastagabb kerete, és persze a vászontető. A kabrió oldalablakai keret nélküliek, speciálisak a hátsó ablakok is.

A látható hasonlóság ellenére más képet mutat a fedetlen a fedetthez képest. A vasalóforma motorcsónakká alakult. A kabrió alacsonyabb, és zárt tetővel is dinamikusabb a vonalvezetése. Ehhez persze hozzájárul a régi 900 Aerók optikai kiegészítő kittje: a spoiler és az alufelni. Az 1992-es jobban felszerelt modell jellegzetessége, hogy a hátsó szárny vonala egészen az első szélvédőig nyúlik, szemben a sima kabrióval, amelyiknél még az oldalsó ablak vonalában megáll.

Persze nem igazi Aero, mert a motor csak alacsony nyomású turbót kapott, és - egyelőre - turbólevegő-visszahűtője sincs. Így csupán 160 lóerővel kell beérnem. A 118 kW-ot 5500-as percenkénti fordulaton adja le a hivatalos adatok szerint, de tizenkét év alatt bizonyára veszített a teljesítményéből. Városban igazán kellemes, mert egészen alacsony fordulaton is nyomatékos (255 Nm 2800 1/min-nél). A turbóról csak a fütyülés árulkodik, drasztikus megindulás, turbólyuk nincs.

A motorja 1985 cm 3-es, 16 szelepes, injektoros. A legtöbb gond az elektronikus vezérléssel van. A Saab 1992 környékén tett egy bátortalan kísérletet, hogy a Bosch befecskendező-rendszert az angol Lucasra cserélje. Az én autóm sajnos ebből az időből származik. Amíg jól működik a Lucas rendszer, nincs gond, csak az horror, ha valami elromlik, főleg az ára miatt. Mivel rövid ideig futottak a hasonló gépek, így használtan szinte lehetetlen hozzájutni, az új meg többszöröse a hasonló Bosch árának.

 
  Műszaki hibák:
 
  Természetesen ilyen nem fordult elő, és egy Saab-nál nem is fordulhat.


Aztán ha az igazat és a valót szeretném leírni, akkor sajnos vallani kell. Pont a napokban raktam trélerre. Először úgy tűnt, hogy a váltókihajtás halálozott el, de kiderült, hogy egy visszaváltáskor csak a motortartó szakadt szét, ettől elmozdult a motor, és kiugrott az egyik féltengely. Ez volt eddig az első eset, hogy menteni kellett. Legújabban misztikus, alkalmankénti lefulladással kápráztat el. A hiba felderítése egy éve folyamatban van, eddig megtalálni nem sikerült, pedig nagy erőkkel dolgoztunk rajta. Tuti, hogy valami apróság lesz, egy vákuumcső vagy valami béna szenzor. A kormányszervó tartálya környékén szivárog az olaj, ami azért is rossz, mert az utastérbe is jut belőle, feketére festve a szőnyeget. A kabrióknál szinte az első kérdés, hogy beázik-e? Esőben eddig nem volt gond, de nemrég egy kőfelverődés miatt kicserélték a szélvédőt, és a ragasztás nem lett tökéletes, a tükör fölött egy picit beázik. Állítólag javítható. Egyébként eddig csak kopó alkatrészeket kellett cserélni: kerékcsapágy, fék, kuplung, gömbfej és amit egy hasonló korú autónál szoktak. Az alkatrészek ára igen változatos. Legtöbbjük megkapható utángyártottban a hagyományos beszerzési helyeken. Persze van, ami csak a márkaképviselettől rendelhető, sőt olyan is van, ami ott a legolcsóbb. Például kuplungot, olajszűrőt és csapágyakat ott kaphatunk legolcsóbban, ráadásul a gyári alkatrész - nem versenycélú használat esetén - mindig a legjobb választás. Néhány alkatrészár:
Első fékbetét: 18 000 Ft (gyári) 8-10 000 Ft (utángyártott)
Kuplungtárcsa és -szerkezet: 68-70 000 Ft (gyári)
Első kerékcsapágy: 11 000 Ft (gyári)
Szélvédő: 250 000 Ft (gyári) 48-60 000 Ft (utángyártott)
Olajszűrő: 3-4000 Ft (gyári) 800-1000 Ft (utángyártott)
Bontott motor: 150-250 000 Ft
Bontott váltó: 100 000 Ft

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

tegnap, 17:34
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18