A modellfrissítés az újdonsággyártás legolcsóbb eszköze. Gondoljunk csak a csúf Citroën C5-re, ami az arc- és fenékplasztika után kívánatossá vált. A Saab rutinosan forgatja a szikét, első látásra az 9-3 műtétje nem sikerült rosszul.
A kecskeméti repülőnapra időzítették a hazai bemutatót. Kevés újságíró, sok civil érdeklődő tapsolt a leleplezésnél. A tömegoszlás után az új 9-3 határozottan morcos arccal nézett a mellette álló - rettenetesen távoli - rokonára, a Saab Gripenre. A változások elsősorban a külső megjelenést, a felszereltséget és a motorválasztékot érintik. A legszembetűnőbb a hátsó lámpa színvesztése és az új arc, amelyet állítólag a AeroX koncepcióautó ihletett. A képek bizonysága szerint a valóságban inkább a 9-7X vonásaira hajaz.
Csodálkozva láttam, hogy a hűtőmaszkon most is ott a Saab felirat. Legutóbb ugyanis a 9-5 bemutatóján arról tájékoztattak, hogy mivel a motorháztető emblémája - a Saab logó - is tartalmazza a Saab feliratot, ezért annak dominanciája miatt a maszkról eltávolították. A 9-5-ön nincs Saab felirat, ezen meg ott az embléma és a felirat is. Érthetetlen. Nagyon bírom a 9-5 barokkos orrát, de tagadhatatlanul zsákutca. Ez az új irány sokkal jobban illik a Saabhoz.
Az új 9-3 egy dobogón forgott, egy métert sem mentem vele, éppen csak bevillantottam a belsejébe. Most nem volt lehetőségünk többre, majd ha eljön egy körre, mindenről beszámolunk. A három típust (Sport Sedan, SportCombi, Convertible), három felszereltségi szinttel választhatjuk (Linear, Vector, Aero). A legolcsóbb a 9-3 Sport Sedan 1,8i, 122 lóerős benzinmotorral Linear felszereltséggel 6 195 000 Ft, a legdrágább a 255 lóerős Aero Convertible 11 795 000 Ft.
A motorválaszték elég rendes, a Sport Sedant éppenséggel tízféle motorral választhatjuk, amiből három dízel, kettő alkoholos BioPower. Végre megint van valami, amiben a Saab az első lehet.
Repülő puma
A Magyar Királyi Honvéd Légierő 1/3. PUMA vadászrepülő százada 1937-ben, Veszprémben alakult. Kezdetben FIAT CR-32 -es gépekkel repültek. Később Nyíregyházára települtek át, és Messerschmitt Me 109 gépeke tértek át. 1943 decemberére már 100 légi győzelmet arattak. 1944 májusától az egyre fokozódó angol-amerikai légitámadások ellen megalakuló 101. Honi Vadászrepülő Osztály vette fel a PUMA nevet. Az amerikai bombázók és vadászok ellen harcolva 1944. augusztus 22-én ismét elérték a 100. légi győzelmet.
A szovjet hadsereg előretörése miatt előbb Szombathelyre, majd az ausztriai Linz városa melletti Raffelding mezőre települtek. Itt érte az ezredet az amerikai légierő alacsony támadása, amelyben gépeik nagy része megsemmisült. A pilóták többsége nem térhetett többé vissza hazájába. Az otthon maradottakat megbüntették, bebörtönözték vagy kivégezték.
A PUMA repülő század egyik legendás alakja volt Szentgyörgyi Dezső, aki több mint 300 bevetéssel és 33 légi győzelemmel büszkélkedhetett. A háború után hadifogságba esett, majd orosz LI-2-es gépekkel repült (ilyen gép van a ferihegyi repülőskanzenben is). 1945-ben hadifogságba esett, 1956-ban szabadult. Szabadulása után a MALÉV-nál helyezkedett el, és az IL-14-es és IL-18-as típusok repülőkapitányaként az egyik legjobb MALÉV-pilóta lett. 1971. augusztus 28-án - három héttel nyugdíjazása előtt - eddig is tisztázatlan okokból a koppenhágai Kastrup repülőtér előtt a leszállási manőver végrehajtása közben gépe a tengerbe csapódott. Vitéz Szentgyörgyi Dezső, a magyar repülés emblematikus alakja a kecskeméti MH 59. Repülőbázis névadója lett.
A PUMA nevet a repülőbázis egyik vadászrepülő százada vette fel, akik a Saab Grippen gépekkel is repülnek. A század megörökölte a régi PUMA logót és jelmondatot: "Vezérünk a bátorság, kísérőnk a szerencse."
Bővebben: www.puma-mig29.hu vagy www.vmh59.hu