Adatlap Saab 9-3 2.0t Bp Vector - 2007
Csak az a hülye fronthajtás ne lenne. Ha kicsit is hirtelen lépünk le a kuplungról, már tekereg is a kezünkben a kormány. Ha egy kicsi kis hosszanti aszfalttaraj is kerül valamelyik kerék alá gázadáskor, ugrik is oldalra az autó. A Saab kaján vigyorral ragad meg minden lehetőséget arra, hogy megmutassa a pilótának, milyen törékeny is a kontroll illúziója. Nagyon jót tenne a kocsinak egy sperrdifi, netán egy ügyes összkerékhajtás.
A 9³-as két turbómotorral adja a szesztankolás lehetőségét, a kétliteres blokk 1.8T jelzésű verziója 175, a 2.0T 200 lóerőt tud E85-tel (85% etanol, 15% benzin), benzinnel a csúcsteljesítmény úgy 25 lóerővel, a nyomaték 25, illetve 35 Nm-rel kevesebb. Mi a nagyobbikat kaptuk meg pár napra.
Turbó és az E85
A Saab nem véletlenül épp turbómotorokat alakított szeszüzeműre. Az etanol - jobban mondva etanol-levegő keverék - kompressziótűrése nagyobb, mint a benziné (121-es az elvi oktánszáma), így ez az üzemanyag feltöltött motorban érvényesülhet igazán. A turbó ugye túlnyomást hoz létre a hengerekben, azaz több levegőt tol be, mint amennyi normál légköri nyomáson beférne. A több levegőhöz eleve több üzemanyag adható, ettől erősebb a turbómotor, mint az azonos lökettérfogatú szívó. A nagyobb kompressziótűrés miatt pedig etanol-levegő keverékből még sokkal több mehet a hengerbe, mint benzinből - ettől erősebb az E85-tel tankolt BioPower-motor a benzinnel tankoltnál. A motorvezérlő elektronika a kopogásérzékelő szenzor jeléből tudja meg, éppen milyen kompressziótűrésű üzemanyag, vagy, ha tetszik, milyen arányú etanol-benzin keverék lötyög a tankban, és ehhez igazítja a befecskendezést, a gyújtást.
(Egy öntudatos Saab-tulaj közbevetése fórumunkból : "Ez egy átlagos autó esetében így is van, de a SAAB-ban nincs kopogásérzékelő. Azon már a kilencvenes évek közepére túljutottak. Azóta ion-áram mérést használnak, a SAAB Trionic-ot.")
Egy szívómotorban etanolból akár 40%-kal is kellhet több azonos felhasználás mellett, mint benzinből. A turbómotorban a jobb hatásfok miatt a fogyasztásnövekedés közel nem ilyen drasztikus. Hogy pontosan mennyi? Khm, nem tudjuk, lejjebb elmondjuk, miért nem.
Elmentem érte, töltögetjük a papírokat, kérdezem Évát, a péerest: ugye E85 van benne? Nem, benzin, mondja Éva. Hát ezt nem értem. Mi indokolhatja, hogy ezt a kocsit, ami leginkább attól érdekes, hogy szesszel is megy; hogy ezt a kocsit, aminek zöld mivoltáról vastag papírra nyomott nívós prospektus zeng ódákat; hogy ezt a kocsit, aminek oldalán kétarasznyi magas betűk hirdetik, hogy BioPower, úgy adja ide a Saab, mint akármelyik benzinzabáló, világvégét siettető másik modelljét?
Aztán megértettem. Budapesten ma - amennyire tudom - egy etanolkút van, a pesterzsébeti Tesco benzinkútján. Az országban meg van még három, egy Bábolnán, egy Kecskeméten, egy meg Győrött. És a kocsi benzinnel sem gyenge, ugyanakkor E85-ből eszik annyival többet, mint amennyivel az olcsóbb a benzinnél: a franc fog eljárkálni tankolni a világ másik végére minden - jó esetben - 500 kilométer után. Még a Saab se, még az újságírók se, úgy látszik. Az etanolos autózásból eredő környezetvédelem, a bióság, a semleges szén-dioxid-mérleg ma, Magyarországon egyelőre javarészt inkább látszat, mellverdesés, semmint valóság. Talán majd pár év múlva.
Etanolkutak Magyarországon - 2007. november 1.
Város | Cím | Kúthálózat | Nyitvatartás |
Bábolna | Ácsi út 2. | OIL | 0-24 óra |
Győr | Régi Veszprémi út 4. | OIL | |
Kecskemét | Jókai u. 44. | OIL | 06-22 óra |
Budapest | Pesterzsébet,
Mártírok útja 281. |
TESCO | 0-24 óra |
Azért én elmentem a kék kútra. (Bizony, a környezetkímélő kútoszlop jelzése kék, mivel a zöldet már annak idején lefoglalta az akkor környezetkímélőnek számító ólommentes benzin. Mily ironikus.) És tankoltam E85-öt. Két érdekes dolgot tapasztaltam. Egyrészt a csőnek ugyanolyan benzinszaga van, mint a 95-ösnek. Másrészt jó érzés a töküres 55 literes tankot 12 ezer forintból megtölteni.
Hogy jobban megy-e az autó szesszel? Ja, ja. Többet eszik-e belőle? Ja, ja. Hogy mennyivel? Hát ezt sajnos a rövid, ráadásul négynapos ünnepre eső teszt alatt nem sikerült lemérnünk, a számítógép úgy egy literrel mutatott többet átlagban etanollal. De nem csüggedünk! Hamarosan szerét ejtjük, hogy a BioPower ellenőrzött körülmények között, mérőpadon mutathassa meg, mit tud etanollal, mit benzinnel.