Adatlap Saab 9-3 Vector Automata - 2005
Persze vannak kivételek. A Volvónak ott a 300 lóerős R-család, a Saabnak ez a dízelkombi.
Béke, nyugalom, kényelem, csend uralja a 9 3 bensőjét. Lehet vele nagy tempóban húzni a cél felé a sztrádán, békésen pampogni a dugóban, egyhangúan elrágcsálni a kilométereket az országúton. Nem lehet viszont idegesen cikázni a sorok között, és rizikós előzésekbe sem ajánlatos olyan bátorsággal bocsátkozni, mint mondjuk egy Aeróval.
A jóval erősebb motorokhoz is elegendő futómű bírná, azzal nincs gond, ebben az autóban sikerült összehozni a stabilitást a komforttal. A kétliteres dízel ezzel a teljesítménnyel viszont csak épp elég a kasztnihoz, ennél kevesebb lóerő és newtonméter már méltánytalan lenne. 140-150 felett már így sincs értelme versenybe bonyolódni, innen már nincs élményszerű ülésbe szorulás, csak méltóságteljes, finom gyorsítás a 210 km/h elméleti végsebességig. Hiába imponálóan nagyok a teljesítményadatok, 1910 köbcenti másfél tonnával nem tud csodát tenni.
A kényelmes sofőrülés, a remek fogású kormány és persze a számtalan gomb és kijelző igazi nagyautós érzést ád. Erre segít középen a hatsebességes automata szintén igen esztétikus váltókarja. Lehet kézzel is kapcsolgatni, csak nem érdemes, az automata is elég okos a motor optimális kezeléséhez.
Csak akkor nyúltam a karhoz, amikor felkészültem egy gyors előzéshez, és nem akartam bekalkulálni a visszaváltás kis késedelmét, illetve amikor egy hajtósabb szakasz után az adaptív szerkezet úgy döntött, agresszív barom vagyok, és tempomattal 120-nál sem volt hajlandó felváltani hatodikba. Ja, és 100 alatt egyáltalán nincs hatodik, soha, kézzel sem lehet kapcsolni. A 9 3-as utolsó sebességfokozatát joggal hívják autópályafokozatnak.
Elmentünk Budapestről Debrecenbe, onnan Gyulára, onnan vissza Debrecenbe, onnan meg Fejér megyébe, majd vissza Pestre. Épp 900 kilométer, javarészt országúton, általában 110-120 között, tempomattal. Az autó 1490 kilót nyom, az erőátvitelt hagyományos automata váltó oldja meg, sokat kellett előzni. Átlagfogyasztás: hat liter. Hölgyeim és uraim: tapsolják meg bátran!
A Saab 9 3talán legközelebbi rokona a GM-klánban az Opel Vectra , az is kapható ugyanezzel a motor-váltó kombóval is. A Vectra limuzin tengelytávja 2700 mm, a Vectra kombi ellenben 2830 mm-es tengelytávval büszkélkedhet. A Saabnak mindössze 2675 mm jutott.
Ennek következményeképp a külméretek sugallta tágasság csak a 9 3-as legelső és leghátsó traktusára igaz. A száznyolcvan centis elöl ülők mögött a második üléssorban helyt kapó szintén száznyolcvan centisek meglepve tapasztalják majd, hogy az elegáns, nagy családi kombiban nem fér be az ujjuk a térdük és a támla közé.
És be kell valljam, a pár bekezdéssel feljebb taglalt Volvo kombis hasonlat a helykínálat elemezgetésénél sajnos megbukik. A csomagtér alapértelmezésben 419 literes a VDA szabvány szerint, ülésdöntögetéssel 1273 literesre növelhető. Ennél még az érzésre jóval szűkebb V50 is többet kínál: 1307 litert. A Vectra hátulja meg, le se merem írni, 530/1850 literes.
A legolcsóbb dízel 9 3-as, a Linear 2500 forint híján nyolcmillióba kerül. Tesztautónk, a kétzónás klímával, sportkormánnyal, fémberakásokkal és 17 collos kerékkel díszített Vector 9 299 500 forint, ehhez jön még az automata 590 000 forintos felára.
A hasonló méretű BMW-t, Audit automatával, kombiban ugyanennyi extrával kicsit, a Mercedest jóval drágábban lehet hazavinni. Viszont szűk négyötödennyiért megkapjuk az ugyanígy agyonextrázott, jóval nagyobb Vectrát, ugyanezzel a motorral, váltóval. Kevesebb hely, több presztízs, kétmillióval drágábban; Saab vagy Opel, tessék választani!