Adatlap Saab 9-3 2.0 Ts Aero Xwd - 2002
A 210 lóerő és a 300 Nm ebben az autóban ahhoz elég, hogy minden sebességtartományban legyen tartalékunk, hogy dinamikusan tudjunk előzni akár autópályán is, de ahhoz kevés, hogy igazán megfélemlítsük a jobb egyben ülőket. A motor valamivel kétezer felett kezd húzni, háromezernél hirtelen nagyon kellemes, sportosan mély orgánuma lesz, amit sajnos a magasabb fordulatszám-tartományban elveszít, de olyan nagyon nem is kell pörgetni, három- és ötezer között is van elég ereje.
Írjon ön is XWD ítéletet !
A motorhoz tartozó hatfokozatú váltó hosszú utakon jár. Amíg nem akarunk sportoskodni, csak ennyi tűnik fel; ha egy kicsit gyorsabban szeretnénk váltani, már azt is észrevesszük, hogy az első ránézésre jónak tűnő szerkezet egy kissé kelletlen. A tesztautó legizgalmasabb eleme azonban nem a motor vagy a váltó, és nem is a futómű volt, hanem a hajtás.
Sajnos pont az összkerékhajtási rendszert nem tudtuk rendesen kipróbálni, az autó menetbiztonsági elektronikáját ugyanis nem tudtuk kikapcsolni – utólag derült ki, hogy bár külön gombja nincs, a fedélzeti komputeren keresztül, kissé körülményesen, de ki lehetett volna iktatni. Extrém szituációkban, amikor az autó csúszik, sodródik, és gázadásra kiderülne, hová kerül a nyomaték és hogyan viselkedik ennek következtében a kocsi, az elektronika tiltott, nem tudtunk gázt adni, passzívan néztük csak, ahogy az autó magától lenyugszik. Kár érte, mert a számok alapján – akár a nyomaték 70 százaléka is eljuthat a hátsó tengelyre, és 50 százalékos elektronikus sperr is van – izgalmasnak ígérkezett.
Sajtóanyag a Saab összkerékhajtási rendszeréről
A Saab XWD intelligens, aktív összkerékhajtási rendszer, mely folyamatosan optimalizálja a tengelyekre jutó nyomaték arányát, ezzel tökéletes irányíthatóságot, stabilitást és tapadást biztosít minden körülmények közt – akár esőben és a legélesebb kanyarokban is.
A tapadás maximalizálása érdekében a Saab XWD induláskor rögzítve tartja a hátsó kerekeket, így kiküszöbölve azok kipörgését. Ha nagy sebességgel jön ki az autó egy kanyarból, a nyomatéknak akár 70 százaléka is átirányítható a hátsó tengelyre az egyensúly megőrzése érdekében. Hétköznapi vezetési szituációkban viszont, amikor a tapadás nem jelent problémát, mindössze 5-10 százaléknyi nyomaték kerül a hátsó tengelyre. Ez nagyobb stabilitást és kedvezőbb fogyasztást eredményez.
A Saab XWD esetében a pontot az i-re a korlátozottan önzáró hátsó differenciálmű (eLSD) teszi fel, az első elektronikus, korlátozottan önzáró hátsó differenciálmű ebben a piaci szegmensben. Az eLSD a hátsó tengelyre eső nyomaték akár 50 százalékát is át tudja irányítani egyik kerékről a másikra, annak megfelelően, hogy melyiknek van szüksége jobb tapadásra. Éles kanyarban, vagy nagy sebességű manőverezésnél, például sávváltáskor, ez a funkció sokat segíthet abban, hogy az autó kasztnija pontosabban kövesse az első kerekek mozgását.
Hogyan működik?
A Saab XWD része egy teljesítményleadó tengely (PTU) az első differenciálműben, mely a motor nyomatékát egy kardántengelyen keresztül a hátsó tengelyre irányítja a nyomatéktovábbító egység (TTD) segítségével. Ez a hátsóhajtás-modul előtt található, akárcsak az opcionális eLSD. Mind a TTD, mind az eLSD olajfürdős, többtárcsás tengelykapcsoló a Haldextől.
Álló helyzetből való elinduláskor a TTD azonnal aktiválódik, ahogy sebességbe kerül a váltó. Menet közben a tengelyek közti nyomatékelosztásról a TTD egy szelepe gondoskodik, mely módosítja a hidraulikus nyomást a tengelykapcsolókon, ezáltal szabályozva a hátsókerék-hajtást. A záródás mértéke határozza meg a nyomaték eloszlását. Az eLSD ugyanezen az elven osztja el a nyomatékot a kerekek közt.
A Saab XWD rendszere összhangban működik a motorral, a váltóval és az ABS/ESC modulokkal. Másodpercenként 100 visszajelzést kap a gépkocsi több mint 20 szenzorától, beleértve az ABS és az ESC rendszereket is. Az adatok feldolgozásával kulcsfontosságú információkhoz jut, úgymint sebesség, a kerekek mozgása, a gázpedál beállítása, a pördülés foka, vagy épp a kerékelfordulási szög.
A Saab XWD installációja a 9-3-asokba magában foglalja egy speciális kiegészítő keret beépítését, valamint a felfüggesztés módosítását, mely így önbeállóvá válik, kerékdőlés-tűrése pedig 50%-ra nő. A további átalakítások közt szerepel a rugók és a lengéscsillapítók újrahangolása, valamint a kormánymű érzékenyebbé tétele.
A három részből álló kardántengely két csapágyon fut keresztül, állandó sebességgel forgó csuklókkal a zavartalan működés és a minimális tengelyelfordulás érdekében.
A sok csodából mi csak annyit éreztünk, hogy a kocsi remekül rajtol álló helyzetből; hogy a hajtási rendszer egyéb előnyeit is megtapasztalhassuk, ahhoz hó kellett volna, de sajnos pont akkor nem esett; még eső sem. A 9-3 XWD Aero ennek ellenére tetszett. Nem mint Aero, vagyis nem a sportosítások miatt, hanem mert komfortos, halk, nyugodt, konzervatív autó. Csak az a fránya krómcsík minek a műszerfalra?