Adatlap Saab 9-3 Turbo X - 2008
Végre kipróbálhatnának valami malomkeréknél kisebb kormányt is a Saabnál. A 9-3-as XWD verzióinál ugyanis a troll tervezőknek végre sikerült sebészi úton eltávolítaniuk az eddig szériában beépített birkózógépet.
Emlékeznek, milyenek voltak a nyolcvanas évek tuning- Zsigái? A telepi hackerek a szimpla-, illetve dupla-Koppány kipufogók felhelyezésénél egyazon lendülettel kidobták a BA3-feliratos kormányt, és kis átmérőjű Start-boltossal tették borzalmassá az eleve szörnyű nehéz kormányzást. A fizika törvényeit nem lehet áthágni, ha kisebb az erőkar, nagyobb erő kell a mozdításához. Nem csoda, ha az összes vadzsigulis aranyeret kapott a parkolással járó küzdelmektől.
Ám a Saab luxusautó – az ára oda pozicionálja – emiatt pedig az összes modelljéhez alapáron jár a kormányszervo. Akkor minek a hatalmas kormány? Mert a Saabok elsőkerék-hajtásosak. A turbós verziók pedig felettébb erősek is. Márpedig az elsőkerék-hajtás és a nagy erő kombinációja az álmoskönyv szerint borzalmas hajtási befolyásokhoz vezet. Értsd: gyorsításkor a kocsi minduntalan ki akarja csavarni a vezető kezéből a kormányt. Ez az, amin a Saab eddig nem tudott úrrá lenni, ezért figyelmességből nem valami szupererős szervóval, hanem óriási volánnal próbálta elviselhetővé tenni a helyzetet.
De megtört a jég. A 9-3-as XWD verziói már semmit nem tépnek ki az ember kezéből. Pláne nem a kormányt, ami mégis sombrero-méretű maradt bennük, pedig most már elég lenne egy Herendi csészealátét is. Vajon elfogyott a fejlesztési pénz?
Ezek az XWD-k megnyitják a turbó-Saab tulajdonlási lehetőségét a legványadtabb konditerem-kerülők számára is. No nem mert a motorjuk gyenge, és már csak böködni bírja a volánt. Az XWD-rendszer ugyanis a 9-3 Aero Sporthoz és SportCombihoz rendelhető, ezek XWD-ként 280 lóerős, V6-os turbók. Sőt, a 9-3-asnak mostantól készül egy 2000 darabos szériája is, szintén 280 lóerős motorral, Turbo X néven. Abban alapáras az XWD-rendszer. Nem itt van a probléma megoldása.
Az XWD egy új összkerék-hajtás neve, ez a trollhättani titkos fegyver. Az ilyennel szerelt autókban a motor továbbra is elöl, keresztben figyel, de a hátsó kerekekhez is vezet kardántengely. Ott, a hátsó tengelynél pedig egy Haldex-kuplung dönti el, mennyi nyomatékot engedjen a második tengelyre, mennyit az elsőre. Eddig ez semmi, sok autóban tudunk ilyen összkerék-hajtásról, jellemzően a VW-konszern modelljeiben. Jól működik, az igényesebbek közé tartozik. A Saab-féle XWD viszont további, akár két ügyes trükköt is tartalmaz, s ezek szofisztikáltabb rendszert adnak. Akit érdekel a gépészet és a hajtás-elmélet, lapozza fel keretesünket a következő oldalon.
Maradjunk azért még egy pillanatra az elméletnél, csak aztán jöjjön a vezetés: az XWD-s autók hátul szintszabályzással, teljesen áthangolt futóművel készülnek, de a kormányzást is áthangolják bennük. Nem azért, hogy sportosabbak legyenek, hanem mert végre lehetővé teszik a fejlesztések.
Talán nem a Corvette-tel kellett volna először köröznöm a Paul Ricard versenypályán – oly sok élvezetes autóbemutató színhelyén – hanem a Saabbal. Ilyen felütés után kifejezetten spongyának éreztem a futóművet, pedig az saabos mércével agyontuningoltnak volt mondható. A karosszéria dőlt, a kormány tétován üzengetett az első kerekeknek, erősebb kanyarban a radírozás sem volt idegen az első kerekektől. De tény, hogy az ESP tipikus kattogása, a frusztráló, váratlan lassulások elmaradtak a fordulókban. Ha igazi elemében, a lappföldi jégen nem is próbálhattam ki, az XWD-hatást a versenypályán is éreztem.
Hadd védjem a Saabot. Egy: a Corvette, amit előtte vezettem, bő 400 lóerős sportkocsi, a hagyományos személyautókhoz képest gyilkosan jó futóművel. Kettő: versenypályára menni személyautóval körülbelül olyannyira helyénvaló dolog, mint vizes zsömlét keresni a belvárosi bioboltban. Egy utcai autó a pályán mindig tétova, mindig bizonytalan, szörnyűnek tűnnek a fékei, és rettenetesen gyenge.
Tudják mit? Mi az új, korlátozott szériás, 280 lóerős Turbo X-szel nyomtuk, és egyáltalán nem tűnt gyengének. Hogy is lett volna, hiszen ennél erősebb utcai autót a Saab még soha nem készített. Az a motor egy csoda, lóerőinek és newtonmétereinek hullámain szörfözni lehet. A hang fenomenális – megvan a V6-os moraj, meg a turbós suhogás is –, a fékek sem rosszak. És az a motor… Nem győzöm ismételni, egyszerűen fantasztikus, de tényleg. Olyan erős, hogy önmagában indokot ad az összkerék-hajtásra: ha csak az első kerekek húznának, lenne gyorsítás, aminél váratlanul letépné az autó elejét, aztán a maradékkal lehetne Herbie stílusban tovább ügyeskedni az M7-esen.
Ami pocsék, az a kézi váltó – emlékeim szerint ennél az Opel Vectra eredetije is pontosabb. A Saab 9-3 Turbo X-et tehát automatával kell megvenni. Az, ha kicsit tétován is, de szépen kapcsol, nem rabolja nagyon a motor erejét – vagy ha igen, van honnan – és általában véve is jól illik a Saab krúzolós hangulatához.
AKI LAPOZ, MEGTUDJA, MITŐL OLYAN ÜGYES A SAAB-FÉLE XWD. AKI NEM, HÁT NEM. EGYES KÖRÖKBEN A TUDATLANSÁG IS ERÉNY.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
