FASTEN YOUR BELTS!

2003.07.04. 09:51

 
   
   

Hiába, emberek vagyunk, jólesik az a kis elegánsan gonosz mosoly a szánk szögletében, ahogy a tükörbe nézünk. Ha már felébredt a család, lehet kikapcsolni az ESP-t (a 9 5 ezt csak 60 km/h alatt engedi, viszont utána magától hál' istennek nem kapcsolja vissza) - és irány a szerpentin. Ekkora tömeget ilyen élvezetesen eddig csak BMW-ben tudtam irányítani: a Saab, ha akarom, kitör, ha akarom, visszahúzza az orrát, picit még a fenekét is csóválja - jó móka. A fogyasztás persze ilyenkor a nagy saját tömeg miatt nem csekély, de a 11-12 liter száz kilométerre 1/3-2/3 város-sztyeppe kombinációban, az említett kanyarokkal, kihúzatásokkal, gyakran 150 felé csúszva reális érték.

 
   
 

Futómű is jóféle van az autó alatt. Elöl McPherson kétcsöves lengéscsillapítókkal, hátul gumiba ágyazott központi lengőkar, oldalanként két hossz- és egy keresztlengőkar, stabilizátor. A kocsi kicsit feszesebb, sportosabb, mint amennyire kényelmes, de ez így van jól. Egy dolog nem tetszett: sűrűn hullámos útburkolaton a csillapítás kevéskének tűnt. Megállni az ABS-es, EBD-s fékrendszerrel sosem gond. Vicces dolog viszont a kézifékkel megállítani a guruló autót: határozott rántás, a Saab megáll - majd gurulni kezd tovább. Próbáltam kideríteni, miért; nem sikerült, de megtudtam, hogy a négy tárcsafék mellett vannak külön dobfékek hátul, rögzítésre.

 
   
    Orsi a 890 literben

Nem csak szép, jó és gyors, de nagy is. Mérési módszertől függően 416 liter vagy 890 liter csomagtér az Estate-ben alapból - ebből 1490, vagy 2067 dm 3 varázsolható ülésdöntéssel. Az autó 4808 mm hosszú és majdnem 180 centi széles. Több mint 1600 kilót nyom, 1800-at húzhat és 100-at vihet a tetején.

És most egy kis szubjektivitás. A 9 5 nem csak szép, jó, gyors, és nagy, lelke is van. A se nem felfelé, se nem kifelé, hanem kifelé és felfelé húzásra nyitó kilincsek már a kezdeteknél jelzik, hogy valami más ez. A kagylószerű ülések, a sajátos szellőzőrostélyok, a dupla napellenzők, a mókás pohártartó vagy a Night Panel című műszerfalbeállítás: érezni, hogy nem tömegcikkben ül az ember. Látszik, hogy a gyártó kamionokkal is foglalkozik: 3X2 vízsugár mossa az ablakot. És minden indulásnál az a sajátos mozdulat: gyújtáskulcs a kardánalagútba, start. Szép dolog az új autó, az új autó a legjobb autó, mondta Henry Ford, az új autó azért mégiscsak új autó, mondja a köznyelv, de mit tegyek, ha egyszer európai családi kombi kategóriában nekem leginkább a késő '80-as évek felsőbb kategóriás gépei tetszenek.

 
   
 

Már-már azt hittem, én csak 124-es T-Merciben, 700-as Volvóban lehetek igazán boldog. De nem. Megismertem a Saabot és itt van nekem ismét hatalmas kilométeróra, masszív, nagyokat klattyanó kapcsolók, puha ülések - és a több mint másfél tonna vas biztonsága és kényelme mindenekfelett. Már csak lottóznom kell. Akik már nyertek: a tesztautó ára on-line katalógus szerint 10.850.000 Ft. Az 525-ös BMW Touring alapára 12.365.000 Ft. 240-es E-Klasse kombiMercit 13.254.000 forintért kapunk, a Volvo V70 2.0T 10.490.000 forintnál indul. Miért nincs az utakon sokkal-sokkal több Saab 9 5 Estate???

  Értékelés: A benzines felső-közép kombiként ár/értékarányban ötös.