Hiába, emberek vagyunk, jólesik az a kis elegánsan gonosz mosoly a
szánk szögletében, ahogy a tükörbe nézünk. Ha már felébredt a
család, lehet kikapcsolni az ESP-t (a 9
5 ezt csak 60 km/h alatt engedi, viszont utána magától
hál' istennek nem kapcsolja vissza) - és irány a szerpentin.
Ekkora tömeget ilyen élvezetesen eddig csak BMW-ben tudtam
irányítani: a Saab, ha akarom, kitör, ha akarom, visszahúzza az
orrát, picit még a fenekét is csóválja - jó móka. A fogyasztás
persze ilyenkor a nagy saját tömeg miatt nem csekély, de a 11-12
liter száz kilométerre 1/3-2/3 város-sztyeppe kombinációban, az
említett kanyarokkal, kihúzatásokkal, gyakran 150 felé csúszva
reális érték.
Futómű is jóféle van az autó alatt. Elöl McPherson kétcsöves
lengéscsillapítókkal, hátul gumiba ágyazott központi lengőkar,
oldalanként két hossz- és egy keresztlengőkar, stabilizátor. A
kocsi kicsit feszesebb, sportosabb, mint amennyire kényelmes, de ez
így van jól. Egy dolog nem tetszett: sűrűn hullámos útburkolaton a
csillapítás kevéskének tűnt. Megállni az ABS-es, EBD-s
fékrendszerrel sosem gond. Vicces dolog viszont a kézifékkel
megállítani a guruló autót: határozott rántás, a Saab megáll - majd
gurulni kezd tovább. Próbáltam kideríteni, miért; nem sikerült, de
megtudtam, hogy a négy tárcsafék mellett vannak külön dobfékek
hátul, rögzítésre.
Orsi a 890 literben |
Nem csak szép, jó és gyors, de nagy is. Mérési módszertől
függően 416 liter vagy 890 liter csomagtér az Estate-ben alapból -
ebből 1490, vagy 2067 dm
3 varázsolható ülésdöntéssel. Az autó 4808 mm hosszú és
majdnem 180 centi széles. Több mint 1600 kilót nyom, 1800-at húzhat
és 100-at vihet a tetején.
És most egy kis szubjektivitás. A 9 5 nem csak szép, jó, gyors, és nagy, lelke is van. A se nem felfelé, se nem kifelé, hanem kifelé és felfelé húzásra nyitó kilincsek már a kezdeteknél jelzik, hogy valami más ez. A kagylószerű ülések, a sajátos szellőzőrostélyok, a dupla napellenzők, a mókás pohártartó vagy a Night Panel című műszerfalbeállítás: érezni, hogy nem tömegcikkben ül az ember. Látszik, hogy a gyártó kamionokkal is foglalkozik: 3X2 vízsugár mossa az ablakot. És minden indulásnál az a sajátos mozdulat: gyújtáskulcs a kardánalagútba, start. Szép dolog az új autó, az új autó a legjobb autó, mondta Henry Ford, az új autó azért mégiscsak új autó, mondja a köznyelv, de mit tegyek, ha egyszer európai családi kombi kategóriában nekem leginkább a késő '80-as évek felsőbb kategóriás gépei tetszenek.
Már-már azt hittem, én csak 124-es T-Merciben, 700-as
Volvóban lehetek igazán boldog. De nem. Megismertem a Saabot és itt
van nekem ismét hatalmas kilométeróra, masszív, nagyokat klattyanó
kapcsolók, puha ülések - és a több mint másfél tonna vas biztonsága
és kényelme mindenekfelett. Már csak lottóznom kell. Akik már
nyertek: a tesztautó ára on-line katalógus szerint 10.850.000 Ft.
Az 525-ös BMW Touring alapára 12.365.000 Ft. 240-es E-Klasse
kombiMercit 13.254.000 forintért kapunk, a Volvo V70 2.0T
10.490.000 forintnál indul. Miért nincs az utakon sokkal-sokkal
több Saab 9
5 Estate???
Értékelés: A benzines felső-közép kombiként ár/értékarányban ötös. |
|