Beethoven megbolondítja az algoritmust

2009.03.13. 00:01

Adatlap Kia Soul Ex - 2009

  • 1591 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 125 LE @ 6300 rpm
  • 157 Nm @ 4200 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.8 másodperc
  • Végsebesség:
    177 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.7 l/100km
  • 4 199 000 Ft

Menet közben is fura jószág a Kia Soul. 1,6 literes, változó szelepvezérléses benzinmotorja 126 lóerős, ami papíron nem rossz eredmény. Legnagyobb nyomatéka viszont csupán 157 Nm, és az is magas, 4200-as fordulatszámon jelentkezik. Ezzel szemben 1250 kilogrammos üres tömeg áll, hatalmas homlokfelülettel és egy barokk katedrálist megszégyenítő légellenállással súlyosbítva.

A négyhengeres motor alacsony fordulaton elég harmatos, de ilyenkor legalább nem túl zajos. Folyamatos üveghangon pörgetéssel lendületes haladásra lehet kényszeríteni a Soult, amihez az ötfokozatú váltó is egész jó partner. Gyors, de határozott kapcsolásoknál pontosan jár a kar, viszont a H-kulissza oldalirányú határolórugói olyan gyengék, hogy rutinból váltogatva könnyen félrekapcsol az ember.

A tempósabb, dinamikusabb haladáshoz jól asszisztál a határozott, pontosan adagolható fék, a pontos, bár rémesen szintetikus érzetű kormányzás és a futómű is, ami kanyarokban mozgékony, élénk kocsivá teszi a Soult. Mindegyik alkotóelem elviselne még egy kis nyomatékot, úgyhogy ismeretlenül is inkább a dízelmotor ajánlható a kis Kiához. Különösen, hogy azzal talán takarékosabb is. A műszaki adatokban 8 liter alatti városi átlagot és 6,5 literes vegyes fogyasztást ígér a Kia, de ezt nekünk nem sikerült reprodukálni.

Teljesen hétköznapi használat mellett 8,5 liter körül fogyaszt a Soul, de Vályi kollégának tempósabb autópályázással ennél is magasabb átlag jött ki. Ilyenkor nemcsak a fogyasztás, de a zajkomfort is elárulja, hogy a dobozforma nem minden szempontból előny. Az ötfokozatú váltó és pörgős motor párosa miatt nemcsak a szél süvítése, de a mechanikai zajok is állandó útitársaink.

A kényelem nem volt top prioritás a Soul tervezésekor, ezt a futómű hangolása egyértelműen elárulja. Kemény a rugózás, ami csak részben magyarázható a túlméretes, 18 colos felnikre feszített peres gumikkal. A magas építésű karosszéria dülöngélését, bólogatását is acélos rugókkal próbálják csökkenteni – sikerrel. Az elöl MacPherson rendszerű, hátul csatolt lengőkaros futóműben a lengéscsillapítókkal van a legtöbb gond, ezek képességeit jócskán meghaladja, hogy a nagy és nehéz kerekek függőleges mozgásait kordában tartsák. Ettől ráz, ugrál, néha felüt, és közben dübörög is a Soul, viszont cserébe legalább izgalmasan kanyarodik.

Nem hibátlan, de szerethető autó a Soul, és talán a Kia ennek örülhet a legjobban. A különleges forma, a tágas utastér mellett még épp élhető külső méretek, a használható dinamika, a jó fékek, a gazdag felszereltség és az ahhoz képest baráti ár egy olyan csomagolást kapott, amiért mi is tudunk lelkesedni. Persze, nem tetszik mindenkinek, de annál jobb – ha megosztja a közönséget, ha véleményformálásra ösztönöz, akkor a Soul már célba ért. Jó, de unalmas autója a Kiának eddig is volt, a Soul viszont az érzelmekre hat, ami újdonság egy koreai márkától.

Ami a vetélytársakat és az árakat illeti, 3,7 millió forinttól indul a Soul, ennyiért pedig még hasonló autó se sok van. 4,2 millióért már vagy jó felszereltséggel, vagy dízelmotorral vihető haza. Az ötajtós kompaktoknál sokkal tágasabb, a kompakt buszlimuzinoknál klasszisokkal izgalmasabb. A Scion xB, ami közvetlen vetélytársa lehetne, hivatalos forrásból itthon nem kapható, így egyelőre egyedülálló a piacon. De ez nem lesz sokáig így, hamarosan támad a Nissan Cube és a Skoda Yeti . Mert a dobozban egyre több gyártó szerint van fantázia.

Kia Soul

Totalcar értékelés - Kia Soul Ex - 2009

Különleges tárgy, de nem jó autó a Kia Soul. Egyedi forma, extravagáns és tágas utastér, elérhető ár a mérleg egyik serpenyőjében, kemény rugózás, gyenge motor és sok műanyag a másikban.