2008.06.14. 09:09

Van még két dolog, ami miatt jobbak az autók, mint a nők: abban azért mindig van valami megható, sőt, élvezetes, ha az ember egy vele egyidős autót vezethet. És egy Taunus ma talán jobban is mutat, mint újkorában.

Ez a sárga Taunus éppen 1966-ban készült, akárcsak én, de ezt csak később tudtam meg a tulajdonostól. Nem emiatt szerettem volna nagyon kipróbálni. Hanem mert elképesztően jól néz ki.

Kimondod, hogy Taunus, és mindenkinek más autó jut erről az eszébe. A földrajz-szakosoknak meg egy hegység, de őket most hagyjuk. A legtöbben talán a Sierra-előd, vonalzó mentén faragott utolsó szériára gondolnak, ám más a helyzet, ha negyvenesek, ötvenesek, pláne ha hatvanévesek társaságába cseppen az ember. Ahány korosztály, annyiféle a Taunus-kép.

Leegyszerűsítve a dolgot: a harmincas évek végétől a nyolcvanas évek elejéig a német Fordokat Taunusnak hívták. Volt gömbölyű, meg szögletes, kicsi és nagy, béna rengőhájas, meg tüchtig bródszájdolós. Készítették soros motorral, véhatossal, vénégyessel, a kicsik (12m, 15m) elsőkerék-hajtásosak, a nagyok (17m, 20m, 26m) hátsókerekesek voltak.

Szerették is őket a népek, mindenféle beceneveket aggattak rájuk: volt Földgömb-, meg Tojás- (német területen Fürdőkád-), meg Vigyori-Taunus, az ez. Szép, tágas, célszerű kocsi volt mind, bár azt is hozzá kell tenni, hogy negyven-ötven évvel ezelőtt a Ford volt a legordenárébb német autó a Bogár után. Akkor az Opel még kicsit feljebb volt, a Borgward az abszolút minőséget jelentette, a végnapjait élő Hansa már nem számított, az Audi és a BMW pedig épp csak szirmait nyitogatta ebben a szegmensben. A Mercedesről ne beszéljünk – az akkor más világba tartozott.

Nálunk viszont, a lepukkadt Moszkvicsokkal, kehes Skodákkal és bűzös Wartburgokkal terhes hatvanas években egy nyugatról származó kölni Ford a felfoghatatlan luxust jelentette. Jaguar Mk II, fecske-Mercedes, Opel Rekord, vagy Ford Taunus – nagyjából egyre ment.

Valamennyi Taunus legszebbike talán a képeken látható 17m, azaz a P5-ös széria volt. Továbbmegyek: talán nem túlzás a hatvanas évek legszebb német limuzinjának titulálni. Az indexekben végződő krómvigyor, a mesterien domborodó oldallemezek, a derékban hajlított konvektormaszk mind mesteri fogás. A vékony tetőpálcák és a hatalmas üvegfelületek csodásan légiessé teszik az egyébként meglehetősen testes kasznit. És a sárvédőívek annyira bejöttek a formatervezőknek, hogy tizensok évvel később még a 123-as Mercedesen is ugyanilyeneket vetettek be. Hacsak nem a Fecskéhez nyúltak vissza, 1959-be, és a Ford másolt – ezt már mi nem döntjük el. De gyönyörű az egész, úgy ahogy van.

A részletek nem kevésbé figyelemreméltóak. Űrrakéta-műszerfal egyenesen a Barbarellából (alubetétének formája éppolyan, mint a hűtőmaszké, vagy a hátfal betétjéé), leírhatatlan formájú fényszórók. Még az elütött gyalogosok is büszkék lehettek a Taunus formatervezőjére: a balesettől kedve ízléses V4-felirat lenyomatát viselhették a csípejükben. És az apró részletek: a tanksapka a rendszám lehajtása után válik hozzáférhetővé, a csomagtér-világítást megoldották a hátsó burák befelé eső részének ablakos lékelésével, meg hogy a sebmérő közepében, szintén kis ablakban az autószínekkel tájékoztatja a sofőrt a mindenkor biztonságosnak ítélt tempóról. És az egész harmonikus, sehol egy túlcicomázott folt, épp a kellő mennyiségű díszítés. A Ford – a Kinetic és a New Edge Design vezényszavak szülőatyja – már akkor is megfelelő szlogent alkotott a P5-ös Taunus formájára, úgy hívta eztet: "a józanság vonalai". Hm, ha meghallanám, rohannék a boltba venni, alsógatyában, bajuszkötőben.

Műszaki vonalon is adott az Opel-pártiakkal szembeni harchoz néhány támadóeszközt a Taunus-tulajoknak a Ford. A Stammtisch társaságát valamikor a hatodik kör helles lager után jól fel tudta rázni a kezdődő mélabúból, amikor a fordos csávó bedobta – az én kocsim eleje MacPhersonon rugózik! Erre jól leugatták persze, hiszen a vékony pálcikákból összetákolt, gyanús szerkezeteket akkoriban nem nézték jó szemmel. Ó, az oktondi barbárok, ha tudták volna, hogy harminc évvel később már ez lesz az egyen-elsőkerék-felfüggesztési technika az autóiparban! Akkor azonban a Ford úttörőnek számított ezzel.

Aztán ha maradt még bátorsága, vagy netán erőt gyűjtött egy kis kirschből, elővehette még a V4-es motort is. Erre aztán már az is a földbe döngölte, aki a MacPhersonnál kibírta, hogy ne szólaljon meg. Mert a V4-es objektíve bénább volt az Opelek legendásan finom járású sornégyesénél, főleg alapjáraton. Az ilyen V4-eseknek van egy elég fura vartyogása, ami sportkipufogón át kifejezetten dögösnek is tud hatni (Lancia Fulvia-, Ford Capri I-tulajok nyilván ismerik a jelenséget), de a szívószál-kipufogón át inkább a szívaritmiára hasonlít.

Mit igazolt mindebből az utókor? A MacPhersont már mondtam, az kétségkívül előremutatott, a V4 ellenben érdemei elismerése mellett, két taunus- és egy generációnyi capris használat után kipusztult. Szívaritmiában, miben másban.

Egy hatvanas évekbeli tömegautónál, amin tán még profitot is vélt realizálni a gyártó, nem illett túlságosan újítgatósdit játszani, ezért a P5-ös Taunus (1964-1967) minden más vonalon olyan egyszerű, mint egy beszélgetés Geronazzo Máriával. Hatvoltos elektromosság (az autó 1966-os, te jó isten, akkor ilyet?), hátul merev híd laprugókkal, elöl tárcsa-, hátul dobfékek, globoidcsigás kormánymű. A műszaki luxusra utaló egyetlen fénylő pont csupán a fékszervo, de hiszen akkoriban az Opel is csak pedzegette még a független hátsó felfüggesztést, a négy tárcsafék pedig még bőven a luxusmárkák hívsága volt.

A P5-ös Taunus-szériából létezett nagyobb, 20m is, hathengeres motorral, oldalsó díszlécekkel. Ötféle gyári karosszériatípus kínáltak: két- és négyüléses limuzint, kétajtós Hardtop-Coupét (ohne B oszlop!), illetve három- és ötajtós kombit. Fentieken túl a kölni Deutsch cég a kupéból készített kabriót is, szabad szemmel szinte látható darabszámban.

A 17m-et 1,5-ös és 1,7-es, négyhengeres motorokkal gyártották, utóbbiból többféle teljesítményfokozat létezett, a cikkemben tárgyalt autó az erős, 70 lovas kivitellel készült, papíron megfutja a 150 km/h-t. Az első tulaja (egyébként magyar) különálló első ülésekkel rendelte, ami akkoriban igen szokatlan extrának számított. Felárasak voltak az ütközőbabák is, miként a dísztárcsák körüli rácsokért, valamint a tolatólámpáért is fizetnie kellett.

Ódonság és modernség fura egyvelege. Vezetni is. Mindjárt kiderül, lapozzanak.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
  • Hírek

Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát

Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.

tegnap, 17:48
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20