2008.06.14. 09:09

Van még két dolog, ami miatt jobbak az autók, mint a nők: abban azért mindig van valami megható, sőt, élvezetes, ha az ember egy vele egyidős autót vezethet. És egy Taunus ma talán jobban is mutat, mint újkorában.

Ez a sárga Taunus éppen 1966-ban készült, akárcsak én, de ezt csak később tudtam meg a tulajdonostól. Nem emiatt szerettem volna nagyon kipróbálni. Hanem mert elképesztően jól néz ki.

Kimondod, hogy Taunus, és mindenkinek más autó jut erről az eszébe. A földrajz-szakosoknak meg egy hegység, de őket most hagyjuk. A legtöbben talán a Sierra-előd, vonalzó mentén faragott utolsó szériára gondolnak, ám más a helyzet, ha negyvenesek, ötvenesek, pláne ha hatvanévesek társaságába cseppen az ember. Ahány korosztály, annyiféle a Taunus-kép.

Leegyszerűsítve a dolgot: a harmincas évek végétől a nyolcvanas évek elejéig a német Fordokat Taunusnak hívták. Volt gömbölyű, meg szögletes, kicsi és nagy, béna rengőhájas, meg tüchtig bródszájdolós. Készítették soros motorral, véhatossal, vénégyessel, a kicsik (12m, 15m) elsőkerék-hajtásosak, a nagyok (17m, 20m, 26m) hátsókerekesek voltak.

Szerették is őket a népek, mindenféle beceneveket aggattak rájuk: volt Földgömb-, meg Tojás- (német területen Fürdőkád-), meg Vigyori-Taunus, az ez. Szép, tágas, célszerű kocsi volt mind, bár azt is hozzá kell tenni, hogy negyven-ötven évvel ezelőtt a Ford volt a legordenárébb német autó a Bogár után. Akkor az Opel még kicsit feljebb volt, a Borgward az abszolút minőséget jelentette, a végnapjait élő Hansa már nem számított, az Audi és a BMW pedig épp csak szirmait nyitogatta ebben a szegmensben. A Mercedesről ne beszéljünk – az akkor más világba tartozott.

Nálunk viszont, a lepukkadt Moszkvicsokkal, kehes Skodákkal és bűzös Wartburgokkal terhes hatvanas években egy nyugatról származó kölni Ford a felfoghatatlan luxust jelentette. Jaguar Mk II, fecske-Mercedes, Opel Rekord, vagy Ford Taunus – nagyjából egyre ment.

Valamennyi Taunus legszebbike talán a képeken látható 17m, azaz a P5-ös széria volt. Továbbmegyek: talán nem túlzás a hatvanas évek legszebb német limuzinjának titulálni. Az indexekben végződő krómvigyor, a mesterien domborodó oldallemezek, a derékban hajlított konvektormaszk mind mesteri fogás. A vékony tetőpálcák és a hatalmas üvegfelületek csodásan légiessé teszik az egyébként meglehetősen testes kasznit. És a sárvédőívek annyira bejöttek a formatervezőknek, hogy tizensok évvel később még a 123-as Mercedesen is ugyanilyeneket vetettek be. Hacsak nem a Fecskéhez nyúltak vissza, 1959-be, és a Ford másolt – ezt már mi nem döntjük el. De gyönyörű az egész, úgy ahogy van.

A részletek nem kevésbé figyelemreméltóak. Űrrakéta-műszerfal egyenesen a Barbarellából (alubetétének formája éppolyan, mint a hűtőmaszké, vagy a hátfal betétjéé), leírhatatlan formájú fényszórók. Még az elütött gyalogosok is büszkék lehettek a Taunus formatervezőjére: a balesettől kedve ízléses V4-felirat lenyomatát viselhették a csípejükben. És az apró részletek: a tanksapka a rendszám lehajtása után válik hozzáférhetővé, a csomagtér-világítást megoldották a hátsó burák befelé eső részének ablakos lékelésével, meg hogy a sebmérő közepében, szintén kis ablakban az autószínekkel tájékoztatja a sofőrt a mindenkor biztonságosnak ítélt tempóról. És az egész harmonikus, sehol egy túlcicomázott folt, épp a kellő mennyiségű díszítés. A Ford – a Kinetic és a New Edge Design vezényszavak szülőatyja – már akkor is megfelelő szlogent alkotott a P5-ös Taunus formájára, úgy hívta eztet: "a józanság vonalai". Hm, ha meghallanám, rohannék a boltba venni, alsógatyában, bajuszkötőben.

Műszaki vonalon is adott az Opel-pártiakkal szembeni harchoz néhány támadóeszközt a Taunus-tulajoknak a Ford. A Stammtisch társaságát valamikor a hatodik kör helles lager után jól fel tudta rázni a kezdődő mélabúból, amikor a fordos csávó bedobta – az én kocsim eleje MacPhersonon rugózik! Erre jól leugatták persze, hiszen a vékony pálcikákból összetákolt, gyanús szerkezeteket akkoriban nem nézték jó szemmel. Ó, az oktondi barbárok, ha tudták volna, hogy harminc évvel később már ez lesz az egyen-elsőkerék-felfüggesztési technika az autóiparban! Akkor azonban a Ford úttörőnek számított ezzel.

Aztán ha maradt még bátorsága, vagy netán erőt gyűjtött egy kis kirschből, elővehette még a V4-es motort is. Erre aztán már az is a földbe döngölte, aki a MacPhersonnál kibírta, hogy ne szólaljon meg. Mert a V4-es objektíve bénább volt az Opelek legendásan finom járású sornégyesénél, főleg alapjáraton. Az ilyen V4-eseknek van egy elég fura vartyogása, ami sportkipufogón át kifejezetten dögösnek is tud hatni (Lancia Fulvia-, Ford Capri I-tulajok nyilván ismerik a jelenséget), de a szívószál-kipufogón át inkább a szívaritmiára hasonlít.

Mit igazolt mindebből az utókor? A MacPhersont már mondtam, az kétségkívül előremutatott, a V4 ellenben érdemei elismerése mellett, két taunus- és egy generációnyi capris használat után kipusztult. Szívaritmiában, miben másban.

Egy hatvanas évekbeli tömegautónál, amin tán még profitot is vélt realizálni a gyártó, nem illett túlságosan újítgatósdit játszani, ezért a P5-ös Taunus (1964-1967) minden más vonalon olyan egyszerű, mint egy beszélgetés Geronazzo Máriával. Hatvoltos elektromosság (az autó 1966-os, te jó isten, akkor ilyet?), hátul merev híd laprugókkal, elöl tárcsa-, hátul dobfékek, globoidcsigás kormánymű. A műszaki luxusra utaló egyetlen fénylő pont csupán a fékszervo, de hiszen akkoriban az Opel is csak pedzegette még a független hátsó felfüggesztést, a négy tárcsafék pedig még bőven a luxusmárkák hívsága volt.

A P5-ös Taunus-szériából létezett nagyobb, 20m is, hathengeres motorral, oldalsó díszlécekkel. Ötféle gyári karosszériatípus kínáltak: két- és négyüléses limuzint, kétajtós Hardtop-Coupét (ohne B oszlop!), illetve három- és ötajtós kombit. Fentieken túl a kölni Deutsch cég a kupéból készített kabriót is, szabad szemmel szinte látható darabszámban.

A 17m-et 1,5-ös és 1,7-es, négyhengeres motorokkal gyártották, utóbbiból többféle teljesítményfokozat létezett, a cikkemben tárgyalt autó az erős, 70 lovas kivitellel készült, papíron megfutja a 150 km/h-t. Az első tulaja (egyébként magyar) különálló első ülésekkel rendelte, ami akkoriban igen szokatlan extrának számított. Felárasak voltak az ütközőbabák is, miként a dísztárcsák körüli rácsokért, valamint a tolatólámpáért is fizetnie kellett.

Ódonság és modernség fura egyvelege. Vezetni is. Mindjárt kiderül, lapozzanak.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

3 órája
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52