A legjobb vétel: olasz Golf
Van egy légzsák a kormányban, ABS a fékpedál mögött, intercooler a turbó után. Mi kellhet még? Szerintem a legjobb vétel ebben az életkorban egy Tipo. Persze alaposan át kell nézni vásárlás előtt, mert ugyanennyi erővel lehet a legrosszabb is.
A 80-as évek vége felé járunk - akkoriban még a közös
padlólemez-használat ellenére szemre is megkülönböztethető autók
készültek- amikor a Fiatnál megszületik a sikeres
Uno nagy(obb)
testvére. Egészen pontosan 1988 januárjában készül el az első Tipo.
A szintén sokak által kedvelt
Ritmót küldi
nyugdíjba, és a
kettes Golf
vetélytársának jelentkezik az olasz frontról.
Először csak egyféle karosszériával, az ötajtóssal gyártják, és
1989-ben el is nyeri az Év Autója díjat. Ami nem is csoda,
hiszen a belső helykínálata felülmúlja a külső szemlélet alapján
alkotott elképzelést. Érdekes módon alváztestvére, az
Alfa 155 (további
tesók: Fiat Tempra, Fiat Coupe, Lancia Dedra) már külsőleg is több
teret sejtet, pedig véleményem szerint az eltérés minimális. Persze
most nem a csomagtartó méretre gondolok.
A digitális műszerfal nem mindennapi. Talán az Opel Kadettban volt
még ilyen ebben a korban, ebben a kategóriában. És tényleg jól is
néz ki, nem szokványos, meg érdekes, mármint a DGT műszerfal.
Viszont kevés olyan tulajdonosról írnak a történelemkönyvek, akinek
ne lett volna rengeteg gondja vele. De nem hiszem, hogy ezen bárki
meglepődne, mivel
az olaszok nem a precíz elektronikájukról híresek. Az
igazsághoz tartozik az is, hogy ha egy olasz autóban ezerféle apró
lámpa villog össze-vissza, még nem jelenti, hogy tényleg rossz is
valami az autóban. Csak úgy villognak és kész. Talán pont ezért
szűnt meg a DGT változat az 1993-as kozmetikai átalakítás után.
|
Mikor az utcai sportolók hőbörgése - hogy nincs egy valamire való izom motor sem a kínálatban - már-már demonstrációvá fajult, rögtön bedobták az 1.8ie 16V mocit. És még mindig csak 89 elején járunk. Ebben a 136 lovas Tipóban már mind a négy kerék mögé tárcsa alakú fékeket szereltek, működésüket ABS segítette. A lábrázásos fékezés innentől fogva már majdnem mindegyik erősebb modellben alapfelszereltség volt. De félre a fékezéssel, egyelőre még a gyorsításnál tartottunk.
Az eredeti dízelmotorok után 1990 környékén előmerészkedtek a
hátsó udvarból az újabb generációs
olajkályhák,
1929 cm3 (65 LE), és 1929 cm3 TD (82 LE), melyek teljesítménye
kissé szerényebb lett.. A benzines területen pedig színre lépett az
1756 köbcentis (109LE), és az 1995 cm3-s (113LE). Mindkét benzines
elektronikus injektortt kapott, majd katalizátort is. Közben a
többi motort is birizgálták, hogy megfeleljenek a soros
környezetvédelmi előírásoknak, meg persze a vásárlók száguldozási
hajlamainak.
A tipus életrajzában a fokozatkapcsolók bemutatása terén hatalmas
űr tátong. Szinte semmit nem találni, ami az erőátviteli
megoldásokra utalna. Egyetlen árva mondat árulkodik arról, hogy
pedig igenis dolgoztak rajta. Ez pedig annyi, hogy
a Tipo Selecta rejtette magában a CVT váltók Fiat-os
felhasználásának előhírnökét. Az 1.4-es és az 1.6-os motorokhoz
járt.
1991-ben a genfi show-n jött az überalles versenygép: 2.0ie
16V cat, de Sedicivalvole néven is ijesztgették vele az
illegális gyorsulási versenyekre járó
Opel Mantásokat.
Kicsit később, szeptemberben beszüntették az 1.8ie 16V motort, a
frankurti kiállításra némileg átszabták a megjelenést és
átkeresztelték a felszereltségi csomagokat is. Ami eddig az alap
modell volt, már S néven futott, és kapott elektromos ablakokat,
meg központi zárat. A DGT nevű változatnak pedig szervokormányt
hozott a télapó, és SX lett a neve.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.