Kia Cerato (2006)

Kia Cerato (2006) törésteszt

2006.03.29. 18:21

Már minden gyártó ismeri az EuroNCAP elvárásait és tesztmódszereit. Már minden gyártó tudja, hogy a biztonsági faktor komoly szerepet játszik az autóvásárlók döntésében. És mégis: a Kia vette a bátorságot, hogy a Golf-kategóriában, tehát abban a szegmensben, ahol az egyik legkomolyabb harc dúl Európában, háromcsillagos autót dobjon piacra a XXI. század elején.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 19
Frontális: 10 (63%) Oldalsó: 8 (44%) Biztonsági öv-emlékeztető: 1
Gyermekbiztonság: 35 (71%)
Gyalogosbiztonság: 8 (22%)

A 2004-ben bemutatott Cerato 19 pontos, háromcsillagos eredménye nem valami fényes. Az újabb fejlesztésű modellek közül az NCAP Kis Családi Autó kategóriájában ezzel a bizonyítványával a Dacia Logannal került egy platformra, rajtuk kívül 2001 óta (Alfa 147) nincs is a minősítő intézet listáján három, vagy kevesebb csillagra végzett modell - leszámítva az utasgyilkos Chevrolet Aveót . Különösen érdekes, hogy a Cerato az oldalütközési próbát is csak 44%-ra teljesítette, pedig a mai függönylégzsákos-oldallégzsákos időkben cseppet sem ritka a száz százalékos eredmény. A gyermekvédelem terén is átlag alatti a háromcsillagos minősítés (bár ugyanennyit ért el például a BMW 1-es is), ahogy a gyalogosgázolás versenyszámában elért egy csillagra sem lehet túl büszke a Kia.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Az EuroNCAP 1,6-os, ötajtós, balkormányos, 1275 kilót nyomó Ceratókat vágott falhoz. Az EX felszereltségű autók biztonsági extralistáján ott volt a hat légzsák (két front, két függöny, két oldal), az első ülések biztonsági öveit előfeszítővel és erőhatárolóval egészítették ki, a hátsó külső üléseken megtalálható volt a felső rögzítési ponttal megfejelt ISOFIX-dokkolórendszer. Ugyan most nem jutott szerephez, de a Ceratót ABS-szel, elektronikus fékerő-elosztóval és fékasszisztenssel is felszerelték. Az autó csak a vezető biztonsági övének bekötésére figyelmeztet.

A frontális karambol szimulációján az utascella integritása nem sérült, a Cerato kabinjának szerkezeti merevségével nem volt gond. Az A-oszlop gyakorlatilag nem hajlott meg, a kormány 12 mm-t mozdult hátra, 26-ot jobbra, és egy milliméternél is kevesebbet felfelé. Az utas mellkasát jobban megszorította az öv, mint a vezetőét, így a végelszámolásnál az anyósülésben üldögélő dummy adatait vették figyelembe. A bábuk feje és a légzsákok előírásszerűen találtak egymásra, az illusztrációkon zöldek maradtak az arcok.

Bár a felsőtesteken is elég nagy erőket mértek, a legtöbb pont a Cerato lábterében veszett oda. A kuplung 13,2 centit(!) mozdult el hátra, 5,6 centit felfelé, ezzel komolyan veszélyeztette a vezető bal lábszárát. A karambol ezredmásodpercein számos alkatrész vetette magát marcangolási szándékkal a lábakra: a műszerfal szilánkjai és persze a kesztyűtartó főleg az utas térdét és combját ostromolták, de a sofőrnek is volt baja elég; a gyújtáskapcsoló, a kormányoszlop és a kormány magasságállító karja az ő térdét próbálták minél szilánkosabbra zúzni. A középkonzol nem tett különbséget, jobbra is, balra is juttatott éles repeszeiből.

Az oldalütközési próbák elemzése során az NCAP újra leírhatta legtalányosabb mondatát: az elszabaduló erők egy részét a dummy gerince irreális módon elvezette felfelé, így a mellkas terhelését figyelő szenzorok a valósnál kisebb értékeket mértek, ezért pontlevonás járt. Ugyancsak odaveszett pár pont a has tájékát érő erők miatt: az adható négyből utasainak védelmére csak 0,8-at kapott a Cerato. További furcsaság, hogy, bár az NCAP szerint az autó alighanem jól szerepelt volna, a Kia nem kívánta finanszírozni a póznatesztet, pedig ezzel bizonyíthatta volna az oldalvédelmi légzsákrendszer hatásosságát. Hm.

A hátsó üléseken ezúttal is másfél-, illetve hároméves kisgyerekek makettjei üldögéltek jó kis Britax-Römer ülésükben, a kisebbik a menetiránynak háttal, a nagyobbik menetirány felé fordítva arccal. Kirívóan veszélyes erőhatásokat nem mértek rajtuk, csak a kisebbik gyermek mellkasának védelmét kellett "good" helyett "fair", azaz elegendő minősítéssel illetni. A Cerato azon a hülyeségen bukta a legtöbb pontot, hogy az NCAP nem találta elég hatékonynak az első utasülés (melynek légzsákja nem kikapcsolható) és a menetiránynak háttal fordított gyerekülés összeférhetetlenségére figyelmeztető matricázást: mindössze egy angol nyelvű címke a job oldali napellenző egyik oldalán.

 

Nem valami kellemes élmény a Kia Cerato által elgázolódni. Egyedül a gyermekkorú és -méretű áldozatok fejének van némi esélye; az egyetlen puha, rugalmas felület az autó elején a motorháztető közepe. Ha felnőttet talál elcsapni a Cerato, bizony lábszár-comb-csípő-fej egyaránt pirossal jelölt, kemény, kíméletlen vassal vagy műanyaggal találkozik.

Az oldalról ajánljuk

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

tegnap, 17:34
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59