Renault Clio (2005)
Renault Clio (2005) törésteszt
Az Év Autója nem hozott szégyent tervezőire a törésteszten sem. Ahogy jó Renault-hoz illik, simán teljesítette az ötcsillagos szintet.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | |||||
Gázolási rizikófaktor | |||||
Gyermekbiztonsági védelem |
Teszteredmények:
Összesítés: 33
Frontális: 14 (88%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonsági öv-emlékeztető: 1
Gyermekbiztonság: 39 (80%)
Gyalogosbiztonság: 9 (25%)
Az európai újságírók által a 2006-os modellév legjobbjának kikiáltott Clio méreteivel hiába ácsingózik a kompakt kategória felé, az EuroNCAP elődjéhez hasonlóan a szuperminik közé osztotta be. A korábbi Cliót 2000-ben törte össze a minősítő intézet, az autó négy csillagot kapott - az utód most ötöt. Ugyanilyen jól szerepelt az új Clio legfőbb természetes ellensége, a Fiat Grande Punto is. A verseny olyannyira kiegyenlített, hogy nem csak a csillagok száma egyezik a két modellnél, de még a frontális, illetve oldalütközésre kapott pontjaik száma is ugyanannyi. Az olasz két csillaggal többet, azaz hármat szerzett az elé ugró gyalogosok iránti irgalom versenyszámában, a Clio pedig eggyel többet, azaz hármat kapott a benne ülő gyermekek védelmére.
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
Pont ilyen Cliót teszteltünk (ha nem is ilyen szélsőséges körülmények között) korábban: balkormányos, másfél literes dízel, három ajtóval. Az 1165 kilós autóban két frontlégzsák, oldal- és függönylégzsákok vártak sorukra szépen összehajtogatva, az elöl ülőket az öv alóli kicsúszástól is óvja a Clio. A gyár valamennyi övet felszerelte erőhatárolóval és előfeszítővel, az ISOFIX rögzítési pontokat a hátsó-külső üléseken felső rögzítőkampókkal egészítették ki. A Clio figyelmeztet a vezető bekötetlen biztonsági övére, az ABS az alapfelszereltség része.
A frontális ütközés után az illusztráción a zöld arcú és lábú sofőrbábu narancssárga kezeslábasba öltözött, az utas jobb combját pedig a kifejezett veszélyt jelző barnára színezték. Ez azt jelenti, hogy a sérülés esélye nem kizárt, a rizikó az elfogadható kockázati szint körül van. Ennek ellenére az elöl ülőknek hosszabb időtartamú táppénzre kerülésre nem kell számítaniuk. A karosszéria torzulása minimális mértékű volt, a sok passzív biztonsági eszköz pedig kifogástalanul tette a dolgát, és megvédte az elöl ülőket a túl nagy koncentrált erőhatásoktól. A kormányoszlop borítása és a keszytyűtartó fedele azért így is komolyan fenyegette az utazók térdét, a vezető lábterébe került borítóelemek pedig csak azért nem jelentettek túl nagy veszélyt, mert a Renault mérnökei előrelátóan puha, habosított anyaggal vonták be őket.
Az NCAP ugyancsak meggyőzőnek találta a Clio oldalütközések elleni védelmét az ülésbe integrált, a mellkast felfogó oldalsó, és a hátsó utasok fejére is gondot viselő függönylégzsákokkal. Megemlítik viszont, hogy a vezető mellkasát érő terhelés nagy hányadát túlságosan magasra vezették a védelmi eszközök, így a csattanás jelentősen megterhelte a gerincoszlopot. Ennek ellenére az oldalvédelmet 100%-osnak ítélték.
A gyermekek biztonságát tekintve az NCAP kifejezetten háklis arra, ha az autó nem hívja fel elég egyértelműen a figyelmet, milyen veszélyes a menetiránynak háttal fordított gyerekülést a beélesített légzsákú anyósülésre szíjazni. A Renault igyekezett a minősítők kedvében járni, így az utasoldali napellenző külső és belső oldalára lekaparhatatlanul rögzített, négynyelvű figyelmeztetést vasaltak, az analfabéták kedvéért piktogrammal kiegészítve. Az utasoldali légzsákot a műszerfal jobb külső felületén elhelyezett kapcsolóval lehet inaktiválni, kikapcsolt állapotára kontroll-lámpa figyelmeztet.
Az autók kivégzése előtt a szokásos három és másfél éves gyerekmaketteket kötötték be hátra a Renault márkajelzéssel is ellátott Britax-Römer Duo Plus ülésekbe, mindkettőt az ISOFIX-patentokkal rögzítve. Az oldalütközést mindkét apróság remekül vészelte át, de a 64 km/h sebességgel bekövetkező frontális karambolban a kisebb nyakát és a nagyobb mellkasát meglehetősen magas terhelés érte.
A gyalogosgázolási kísérletben csúf meglepetést okozott az autó. Míg az elődmodell 2000-ben két csillagra volt jó, az új Clio visszatért az eggyel régebbi, első generációs Clio hagyományához, és 25 %-os eredményével csak egy csillagot szerzett. A motorháztető viszonylag puhán fogja fel a belecsapódó gyermek- és felnőttfejeket, de a lökhárító és a motorháztető éle sziklaként zúzza a lábakat-törzseket.