Ford Galaxy (2006)
Ford Galaxy (2006) törésteszt
A Ford családi egyterűje, egyben a 2007-es Év Autójának drágább, ám szürkébb, polgáribb verziója minden versenyszámban remekelt az NCAP próbáján. Egy rendkívül unalmas törésteszt következik.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | |||||
Gázolási rizikófaktor | |||||
Gyermekbiztonsági védelem |
Teszteredmények:
Összesítés: 35
Frontális: 15 (94%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonságiöv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 37 (76%)
Gyalogosbiztonság: 15 (42%)
Ezt a tesztet gyakorlatilag egyszer már lefuttatta a minősítő intézet. Az S-Max alig különbözik a Galaxytól, azt pedig már összetörték. Az ásítozó, egyszersmind erőteljes déja vu-től szenvedő technikusok helyükre ültették a próbababákat, felszerelték a szenzorokat, nekilökték az autót a falnak, hozzávágták egy póznához, belecsaptak oldalról egy vasdarabot, majd lehúzták a fénymásolón az S-Max adatlapjait, hogy hamarabb hazamehessenek. Hogy a főnökök ne vegyék észre a svindlit, kicsit kevesebb százalékot írtak be a felnőtt és babautasok védelméhez, kicsit többet a gyalogosgázoláshoz. A csillagok száma azonban maradt, így a Ford dicsőségére a Galaxy sportos, Év Autója-díjas testvérével együtt az NCAP MPV, azaz egyterű-kategóriájának két legbiztonságosabbja.
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
jobbkormányos, Trend felszereltségű, kétliteres dízel Galaxykat pusztítottak el a tesztben. Az 1803 kilót nyomó családi autókban az egy fázisban felfúvódó frontlégzsákok, oldal- és függönylégzsákok mellett egy extraballon a vezető térdére is vigyázott. Ahogy az S-Maxban, a Galaxyban is ütközésre előrehúzódik a kormányoszlop, kitér a sofőr feje útjából. Az első ülések öveit előfeszítő berendezéssel és erőhatárolóval látták el, a vezető és a mellette ülő nyakát aktív fejtámla óvja az ostorszíj-effektustól. ISOFIX-dokkolórendszert - természetesen felső csatlakozópontokkal megtámogatva - csupán a középső külső üléseken találunk. ABS és elektronikus fékerő-elosztó rendszer is volt az autókban, de ezeket most nem használta senki a karambolok előtt.
A félátfedéses frontális ütközésben az ütközésoldali A-oszlop harminchárom millimétert hajolt hátra, az utascella integritása nem sérült. A kormányoszlop másfél centit elmozdult balra, de mivel a már említett elmés rendszer behúzta a kormányt a karambolban, a sofőrbábu feje egy pillanatig sem volt veszélyben. A légzsákok rendben kinyíltak, a térdlégzsák is, így az NCAP semmilyen lábszárra, térdre, combra fenekedő alkatrészt nem tudott azonosítani a frontális ütközés után. A pedáltérben is teljes fegyelmezettség uralkodott, mindössze a gázpedál rezzent meg a csinnben: nyolc millimétert előrehajlott. Azért, hogy valami indokolja, miért az S-Max, miért nem a Galaxy az év autója, ezúttal nem lett meg a száz százalék, ezt-azt sárgára festettek az illusztrációkon.
Az oldalütközési próbán viszont nem bukott pontot az autó, rendeltetésszerűen durrogtak el a légzsákok, se fej, se mellkas, se has nem került veszélybe, a Galaxy maximális pontszámot ért el.
A bababiztonság vizsgálatához a 18 hónapos dummyfiókát a szokásos Britax Römer Baby safe márkájú gyermekülésbe szíjazták, a babaszéket az ISOFIX-rendszerrel rögzítették, menetiránynak háttal. A nagyobbik, hároméves műanyaggyermek szintén Britax Römer fotelbe, majd ISOFIX-dokkolóba került, de ő arccel a menetirány felé, hadd lássa, minek mennek neki Apuék.
Az ütközésben a gyermekimitációkon bőven elfogadható erőhatásokat mértek, záporoztak a GOOD és PROTECTED, jó és védett jelzők. A legrosszabb értéket, a kisebbik baba összterhelését is elegendő volt a FAIR, azaz elfogadható minősítéssel illetni. Az NCAP azonban a Galaxynál is felpattanhatot két kedvenc vesszőparipájára. Egyrészt nem találták elég egyértelműnek az ISOFIX-rendszer meglétére utaló jelzéseket. Attól félnek talán, hogy a gyermekes Galaxy-vevő, ha benéz a kabinba, és nem lát vörösen ordító ITT AZ ISOFIX, HAHÓ!!! feliratú zászlókat a kapcsokra aggatva, a csomagtérbe vágja a porontyokat? No mindegy, másrészt nem találták elég biztonságosnak a napellenzőre ragasztott, könnyen lekaparható matricát sem, ami az első utasülés bekapcsolt légzsákjának és az ide helyezett, menetiránynak háttal fordított babaszék esetleges találkozásának veszélyére figyelmeztet. A légzsákot deaktiváló kapcsoló a Galaxynál feláras extra.
A Galaxy alapvetően barátságos az elé, esetleg reá vetődő gyalogosokkal; még az S-Maxnál is barátságosabb pár NCAP-százalékkal. Szép, szimmetrikus az illusztráció színezése, láthatóan tudatos tervezés eredménye a testet felfogó elemek puhasága, iletve keménysége. A motorháztető elülső élének közepe és a szélvédő alatti sáv ugyan törhet némi combcsontot, koponyát, de a városi tempóval haladó Galaxyk áldozatainak sérülései alighanem sosem lesznek elég látványosak ahhoz, hogy bekerüljenek a Vészhelyzetbe.