2008.12.18. 13:52

Ahogy egy aktuális év autójától elvárható, az Insignia öt csillagot szerzett az Euro NCAP legutóbbi töréstesztjén, de azért közel sem tökéletes. Például a szédelgő gyalogosoknak az Opel is acélos pofonokat osztogat.

Nagy családi autók. Az Euro NCAP ebbe a kategóriába sorolja a közepes méretű limuzinokat, ahova az Opel Insignia és elődje, a Vectra tartozik. Utóbbit 2002-es ütközési tesztjében még csak négy csillagra értékelték, az előrelépés tehát látható és érezhető. Persze az Opel nem engedhette meg magának a hibázás luxusát, az Insignia minden komoly vetélytársa ötcsillagos, a Renault Laguna például már generációk óta.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 35
Frontális: 15 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 2 Oldalütközés: 2
Gyermekbiztonság: 39
Gyalogosbiztonság: 14

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A balkormányos, 2.0 CDTI motoros és Essentia felszereltségű Insignia tesztautó 40 kilogrammal haladta meg a másfél tonnát, ami igen tekintélyes tömeg. A jelentős mozgási energiát sikerrel nyelik el a gyűrődő zónák, az utastér nem rogyott össze, a túlélőtér tökéletesen megmaradt. Az A-oszlop mindössze 4 millimétert mozdult el hátra, míg a kormány még ennél is kevesebbet, csupán 2 millimétert csúszott balra. Ha már elmozdulásokról esik szó, meg kell említenünk, hogy az Insigniában a pedálok bizony hajlamosak a vándorlásra. A fék például viszonylag jelentős, 93 millimétert haladt hátrafelé, és 26-ot felfelé. Ez még éppen nem veszélyes mértékű, a lábtér nem csökkent általa, a vezetőoldali bábu pedig sérülések nélkül megúszta. Ennek ellenére érdekes ez az adat, hiszen az Insigniába is beszerelik az Opel pedálkioldó rendszerét, amit pont az ilyen elmozdulások csökkentésére fejlesztettek ki. A PRS nevű rendszer, ami ütközés hatására előzékenyen lefittyedő pedálokat takar, már benne van a most kifutó Vectrában vagy a H Astrában is. Utóbbi töréstesztjekor csupán a gázpedál 56 milliméteres elmozdulását regisztrálták a bírák, amihez képest az Insignia 93 millimétere elég soknak tűnik.

Egyébként csak dicséret illeti a rüsselsheimi limuzint: a kétlépcsős első légzsákok, az övfeszítők és överő-határolók, a függöny- és oldallégzsákok tökéletes összhangban védik az utasokat. Az Euro NCAP külön kiemelte, hogy sem a vezető, sem az utas térde nem ütközött a műszerfalhoz. Piros pont jár azért is, hogy a különböző testalkatú és üléshelyzetű embereknek egyformán magas szintű védelmet nyújt a német autó.

Mind az oldalütközéskor, mind az oszlopteszt során maximális pontszámot szerzett az Opel Insignia, a védelmi szintről sokat elárul a frissen locsolt focipálya zöld színét idéző oldalütközéses piktogram. Érdemes még szót ejteni a 2009-től Euro NCAP-kritériummá váló ostorcsapás elleni védelem tesztjéről, amiben szintén jó eredménnyel zárt az Insignia.

A gyermekek védelmét illetően sem okozott meglepetést az Opel újdonsága, a Britax Römer gyártmányú gyerekülésekben a 3 és a másfél éves baba is kitűnő védelemben részesül. Pontlevonás járt viszont a nem megfelelő vészjelzésekért, és nem elég egyértelmű tájékoztatásért. Az utasülés oldalán ugyan kikapcsolható a légzsák, de erről nem kap elég egyértelmű tájékoztatást a sofőr, mint ahogy az Isofix rögzítési helyeket sem jelölik kellő határozottsággal az Insigniában. Jobb volna, ha hangsúlyosabb figyelmeztetés hívná fel a figyelmet az elöl, a menetiránnyal szemben beszerelt gyermekülés veszélyeire is.

Közepes, 14 pontos és kétcsillagos eredmény ért el a gyalogosteszten az Insignia, amit elsősorban tollpárna puhaságú lökhárítóinak köszönhet. Mínusz pontokat a durva motorháztető miatt kénytelen elkönyvelni az Opel limuzin, amely túl kemény pofonnal várja a rá vetődő gyalogos fejét.